artikel

Kritiek op onderhoudsvergoedingen NFP

Retailing Premium

Kritiek op onderhoudsvergoedingen NFP

Van verschillende kanten heeft de redactie van Tweewieler de boodschap bereikt dat de onderhoudsvergoedingen die Nationale Fiets Projecten binnen zijn leaseplan Nationale Fietslease Plan hanteert, te laag zouden zijn. NFP ziet voorlopig geen reden de onderhoudsvergoedingen aan te passen.

Het gaat om de onderhoudsvergoedingen voor elektrische fietsen. Deze lopen met € 25,- per jaar op van € 75,- in het eerste jaar tot € 200,- in het vijfde jaar. Ondernemers geven aan daar absoluut niet mee uit de voeten te kunnen.

FietsNED als alternatief

Het alternatief dat NFP biedt, namelijk het onderhoud te laten doen door FietsNED, zien dealers niet zitten. Dat betekent dat specialistisch onderhoud uit handen wordt gegeven en dat de relatie die je hebt met de klant gereduceerd wordt tot slechts een aflevermoment.

Reactie NFP

Cor Schulting, Dealermanager NFP, vindt dat de onderhoudsvergoedingen wel realistisch zijn. “Wij hebben na de introductie reeds vele honderden aanmeldingen binnen gekregen en we verwachten dat er nog vele zullen volgen. De reacties die wij krijgen zijn overwegend positief, maar dat we het niet iedere fietsondernemer naar de zin kunnen maken, is ons wel duidelijk.”

Gemiddelde

Schulting: “We zijn uitgegaan van een gemiddelde. 90 procent van de e-bikes heeft een dichte kettingkast. De accu, motor, en het display vallen buiten onze leaseafspraken, omdat daar fabrieksgarantie op zit en wij voor de volledige leaseperiode daarna een aanvullende garantie hebben afgesloten. En hoewel we het betreuren dat sommige ondernemers niet met onze voorwaarden denken te kunnen uit komen, zien we vooralsnog geen reden deze aan te passen.”

In de komende Tweewieler leest u het complete artikel en een uitgebreide reactie van het NFP over de onderhoudsvergoedingen in het Nationale Fietslease Plan.

Reageer op dit artikel