artikel

Levensduur accu verlengen

Retailing Premium

Levensduur accu verlengen

Battery Condition Test International Ltd. heeft tijdens het onderzoek naar de eigenschappen van lithium-ion accu’s vastgesteld dat de levensduur van lithium-ion accu’s significant toeneemt als de accu’s niet volledig worden opgeladen. Met de Battery Condition Test Charge Controller kan dit worden gestuurd.

Battery Condition Test International Ltd. heeft tijdens het onderzoek naar de eigenschappen van lithium-ion accu’s vastgesteld dat de levensduur van lithium-ion accu’s significant toeneemt als de accu’s niet volledig worden opgeladen. James Post: “De elektrische auto-industrie heeft dit goed begrepen en laadt lithium accu’s tussen de 70 en 80 procent op en past de capaciteit daarop aan. Zo verbetert de levensduur van de accu’s belangrijk. Dit is een economisch verantwoorde keuze in het belang van zowel fabrikant als consument.” Op batteryuniversity.com wordt deze theorie uitvoerig uiteengezet.

Significante stijging aantal oplaadcycli

Bij opladen tot 100 procent is het aantal oplaadcycli 300 tot 500, bij opladen tot 80 procent is dit gestegen naar 1.200 tot 2.000 en bij 75 procent zelfs tot 2.400 tot 4.000 oplaadcycli (zie tabel). Dit onderzoek betreft wat oudere accudata. Bij de modernste lithium-ion accu’s zijn de verschillen wat minder groot maar nog steeds significant, en ook zijn er verschillen tussen accumerken. Deze tabel maakt de verschillen duidelijk (bron: batteryuniversity.com):

Charge level(V/cell) Discharge cycles Capacity at full charge Table 4: Discharge cycles and capacity
as a function of charge
[4.30]

4.20

4.10

4.00

3.92

[150 – 250]

300–500

600–1.000

1.200–2.000

2.400–4.000

~[110%]

100%

~90%

~80%

~75%

Every 0.10V drop below 4.20V/cell doubles the cycle; the retained capacity drops accordingly. Raising the voltage above 4.20V/cell stresses the battery and compromises safety.

Opslag bij lagere temperatuur

In veruit de meeste gevallen is het bijna nooit nodig om de actieradius van de e-bike volledig te benutten. 80 procent van de actieradius blijkt in de praktijk nog steeds ruimschoots te voldoen. En omdat ook dieper ontladen niet goed is voor de levensduur, is het een goede praktijk om de accu elke dag bij te laden tot een lager percentage. Ook erg belangrijk is het om de accu nog minder op te laden bij (winter)opslag. Het belang om bij lagere temperaturen op te slaan, wordt inmiddels algemeen onderkend. Dit blijkt uit deze Battery University tabel, waarin ook het belang om bij lagere temperaturen op te slaan, wordt onderkend:

Temperature 40% charge 100% charge Table 3: Estimated recoverable capacity when storing Li-ion for one year at various temperatures
0°C

25°C

40°C

60°C

98%

96%

85%

75%

94%

80%

65%

60%
(after 3 months)

Elevated temperature hastens capacity loss. The capacity cannot be restored. Not all Li-ion systems behave the same.

BCT Charge Controller

Deze wordt geschakeld tussen de lader en de accu; de dealer onderbreekt hiertoe de laadkabel, een proces dat met enige oefening niet meer dan enkele minuten vergt. De consument kan vervolgens ten alle tijden kiezen tussen laadpercentages van circa 50% (opslag), 75%, 85%  (spaarstanden) en 100% door de keuzetoets te bedienen. Led’s geven de gekozen stand duidelijk aan. De microprocessor gestuurde Charge Controller bepaalt automatisch om welke accuspanning het gaat; de consument kan derhalve geen fouten maken. De Charge Controller wordt in China in grote aantallen geproduceerd en is niet duur: de winkelprijs is € 19.95 incl. BTW. Via de Battery Condition Test Dealer Nieuwsbrief worden dealers geïnformeerd over de bestelprocedure. Aanmelden kan via een speciale link.

Reageer op dit artikel