artikel

Voor retail heeft small data grootste waarde

Retailing Premium

Voor retail heeft small data grootste waarde

Als retailers een klant over de streep willen trekken, hebben zij het meest belang bij small data. Big data is juist waardevol voor ‘big decisions’, zoals voor de locatie van een nieuwe winkel. Dat stelt Gregg Aamoth, voormalig vicepresident customer marketing van warenhuisketen Macy’s.

Hij doet deze uitspraken in de eerste uitgave van Etailtrends, de etailuitgave van Retailnews.nl. Hoe verder naar de top, hoe kleiner het volume aan data, maar hoe groter de waarde ervan. Wil je een klant over de streep trekken, dan heb je volgens Aamoth ‘zijn e-mailadres of telefoonnummer nodig en moet je weten in welke producten hij concreet geïnteresseerd is’.

Database met small data opbouwen

In zijn tien jaar bij de Amerikaanse warenhuisketen is er een zeer waardevolle database met klantgegevens opgebouwd. “Sinds het moment dat we zijn gestart met het opbouwen van de database, is Macy’s één van de snelst groeiende retailers,” aldus Aamoth.

Wensen van individuele klanten

Tot big data rekent hij onder meer demografische gegevens, transactiegegevens en onderzoeksgegevens over het winkelgedrag van mensen. Deze data vormen de basis van een piramide, waarvan de top wordt gevormd door data uit loyalty programma’s en kennis over voorkeuren van individuele klanten. Helemaal bovenaan staat kennis over wensen en behoeften van individuele klanten.

Reageer op dit artikel