artikel

NewWay: Keurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem

Retailing Premium

NewWay: Keurmerk Betrouwbaar Afrekensysteem

Tweewieler.nl heeft al eerder aandacht besteed aan het feit dat de Belastingdienst afrekensystemen strenger gaat controleren. Voor ondernemers is het belangrijk te laten zien dat je alle fiscale regels naleeft en dat om zeker te weten dat de kwaliteit van jouw kassagegevens goed is. Dat kan door alle transacties met een Keurmerk-kassa te registreren.

Ongeveer 15 procent van de ondernemers blijkt volgens de Belastingdienst gebruik te maken van een afrekensysteem met een zogenoemde afroomfunctie. Hierdoor zijn onderdelen van de omzet voor de fiscus te verbergen. In maart 2011 kondigde de Belastingdienst streng toezicht hierop aan.

Keurmerk in het leven geroepen

Leveranciers van afrekensystemen reageerden hierop met de ontwikkeling van Keurmerk Betrouwbare Afrekensystemen. De eerste Keurmerk-kassa’s zijn inmiddels gecertificeerd. Ondernemers die zo’n kassa kopen weten zeker dat alle gegevens goed worden vastgelegd. Met een Keurmerk-kassa kan de ondernemer laten zien dat hij de fiscale regels wil naleven. De fiscus kan erop vertrouwen dat de opgeslagen gegevens kloppen en zal minder de neiging hebben om over te gaan tot diepere controles.

Elf leveranciers verkopen Keurmerk-kassa’s

De leveranciers die tot nu toe het Keurmerk ontvangen hebben, zijn: Van Hessen, Bolt, POSnet, Sharp, Polygon, Reeleezee, UnTill, NextToFood, Vendit, Newway en Horecat. Vendit en Newway zijn leveranciers in de tweewielerbranche.

Stichting met onafhankelijke deskundigen

Het Keurmerk wordt verleend door de stichting Betrouwbare Afrekensystemen op advies van onafhankelijke deskundigen van BDO Audit & Assurance. De eisen die het Keurmerk stelt zijn in overleg met onafhankelijke deskundigen, leveranciers van afrekensystemen, ECP en de Belastingdienst opgesteld. De eisen zijn zo opgesteld dat niet alleen zeer geavanceerde systemen voldoen aan het Keurmerk maar ook eenvoudigere kassa’s voor de kleine ondernemer.

Minder kans op fraude en kwijt raken van gegevens

Een Keurmerk-kassa is voor ondernemers niet alleen interessant omdat hij aan de administratieve eisen van de fiscus voldoet. Ondernemers zijn ook beter uit met zo’n kassa doordat hij zekerheid biedt: er kunnen niet onopgemerkt gegevens verdwijnen of worden veranderd door bijvoorbeeld medewerkers. Hierdoor wordt de bedrijfsvoering optimaal ondersteund. Er is minder kans op kwijt raken van gegevens en allerlei vormen van fraude worden eerder ontdekt.

Vraag om een afleververklaring

Het Keurmerk staat nog in de kinderschoenen. Het is de bedoeling dat langzamerhand alle kassa’s aan de eisen voldoen. Het is op dit moment nog goed mogelijk dat jouw leverancier nog geen Keurmerk-kassa’s levert. Vraag hem of haar naar de plannen. De leverancier kan ook een zogenoemde ‘afleververklaring’ geven als hij deelnemer is van de Stichting. Dat houdt in dat bij aflevering de ondernemer een ondertekend document krijgt waarin staat dat bij aflevering het systeem zo was ingesteld dat kassagegevens niet ongemerkt kunnen worden veranderd. Je zou dit ook kunnen vragen voor jouw reeds bestaande kassa. Ook aan een afleververklaring hecht de Belastingdienst waarde: je laat zien dat je alle verkopen wilt bijhouden en wilt voldoen aan de bewaarplicht.
Lees meer over kassasystemen in de komende printeditie van Tweewieler en in Tweewieler Digitaal. Zie ook www.keurmerkafrekensystemen.nl.

Reageer op dit artikel