artikel

KCU Bike event trapt af met clicks&bricks discussie

Retailing Premium

KCU Bike event trapt af met clicks&bricks discussie

De eerste dag van het KCU Bike event gaf inspiratie genoeg met mooie ruim opgezette presentaties van diverse merken, een vlotte modeshow en een interessante discussie onder leiding van BN-er Jort Kelder. KCU toont hiermee wederom dat ze vooroplopen in het stimuleren van de vakhandel om belevingswinkels neer te zetten en zoals Wilco Kruitbosch het zei: “In deze tijd van recessie moeten we juist gas geven.”

Naast vertrouwde merken als Brooks, New Looxs, Basil en Schwalbe waren ook nieuwe merken aanwezig. Onder meer i-Aspect, een aanbieder van cross retail. Ook nieuw was het kledingmerk Davanti, dat op de vier showdagen dagelijks wordt gepresenteerd op de catwalk, samen met de modieuze regenkleding van Happy Rainy Days. Een fraaie eye catcher is ook de special editon Urban HPV Bike onder de naam ‘Josh by Urban’. Josh is een Nederlands sieradenmerk en maakt producten met wereldse allure. De Josh by Urban fiets is afgewerkt met lichtbruine accessoires, een leren Brooks zadel, grips en brede ballonbanden. Bij het damesmodel zijn Swarovski-stenen op het leer om de framebuizen verwerkt.

Bouwen op ruïnes

Veel van de bezoekers kwamen aan het begin van de avond naar de sessie van Jort Kelder. Kelder hield een paneldiscussie met succesvolle tweewielerondernemers waarin online verkoop centraal stond. Vooraf aan de discussie deed Kelder een treffende uitspraak: “Een recessie is goed voor het land. De zwakke broeders vallen af, en op de ruïnes bouw je weer een gezonde economie op.” De deelnemende panelleden waren: Frank Witjes, Witjes Tweewielers, Harmen van der Meulen, oprichter en eigenaar van Futurumshop, Karel van Vuuren en Wim Landewé, Fietscity, Gijs Bouman, Wereldfietsen, en Eugen Uppelschoten, Bikeshop Amersfoort.

Door achterdeur naar binnen

Met name uit de mond van Harmen van der Meulen van Futurumshop, die zichzelf de ‘paria’ in deze discussie noemde, kwamen een paar boude uitspraken. Hij zei onder meer: “De fietsenhandel bekijkt vooral elkaar argwanend, en heeft daardoor niet in de gaten dat via diverse internetkanalen de markt wordt gepenetreerd.” Hij signaleert een trend, namelijk van clicks naar bricks. “Diverse internetbedrijven, zoals wijzelf en Coolblue, zetten nu grote fysieke winkels neer. Zelf kijk ik voor mijn bedrijfsvoering naar de ontwikkelingen in de USA. Daar zie je dat ketens met fysieke winkels die ook sterk zijn online het het beste doen.”

Fiets hoef je niet te ‘proeven’

Vanuit de zaal kwam de opmerking dat fietsen toch altijd in fysieke winkels verkocht zouden blijven worden, simpelweg omdat men ze wil ‘proeven’, voelen, uitproberen. Kelder haalde deze overtuiging onmiddellijk en scherp onderuit. “Dit wil ik toch graag even corrigeren. Wijnhandels dachten ook dat hun klanten zouden blijven komen omdat je een wijn immers moet proeven voor je hem koopt. Inmiddels wordt de meeste wijn gekocht bij de online retailer wijnonline.nl. Waarom zou dat voor de fietsen anders gaan?”

Reparatie steeds belangrijker

Gediscussieerd werd ook over het belang van reparatie en werkplaats. Gijs Bouman van Wereldfietsen bestaat van het repareren en onderhouden van fietsen. Soms verkoopt hij een fiets, maar dat is ‘bijverkoop’. “Voor een reparatiewinkel is de locatie bepalend. Die moet in een druk stadscentrum zijn.” Witjes beaamde dat reparatie steeds belangrijker wordt. “Bovendien is het een klantenbinder van de eerste orde.” Uppelschoten gaf aan dat hij onder een bepaalde kwaliteit fietsen niet voor reparatie aanneemt, terwijl Gijs dat juist wel doet. “Je moet de klant niet willen opvoeden, dan raak je ze kwijt. Ze voeden uiteindelijk zichzelf wel op.”

E-bike als statussymbool

Kelder, zelf zo ongeveer een statussymbool en dol op zijn Maserati, merkte op dat “de e-auto in Californië inmiddels een statussymbool is geworden. Gaat ditzelfde gelden voor de e-bike? En wordt het dan Neerlandse meest bekende exportproduct?” Dat de e-bike steeds meer wordt omarmd door een jonger en vooral hip publiek, daar was iedereen het wel over eens. Dat de hele keten daarbij de klant centraal moeten stellen in plaats van het product, daar was ook iedereen het wel over eens. Van der Meulen: “Een mooi voorbeeld van lifestyle creëren rondom een product en dat steeds belangrijker laten worden, is blue-tomato.com.”

Geconcludeerd werd dat de consument je moet vertrouwen om bij je in de winkel te komen. Van Vuuren: “Daarvoor is het belangrijk dat wat je naar buiten toe communiceert, ook van binnen wordt uitgedragen. Dan vindt die conversie plaats naar de fysieke winkel.”

Reageer op dit artikel