Alles over WFSGI

De eerste editie van het World Cycling Forum vond plaats in Portugal. Dit jaar komt het evenement naar Nederland.

Laatste mogelijkheid in te schrijven voor World Cycling Forum

De belangstelling is groot voor het World Cycling Forum dat de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) en Tweewieler's zusterblad Bike Europe op 4 en 5 juni 2019 in Rotterdam organiseren. Hoofdthema is de gevolgen van de centrale rol van de fietsindustrie bij duurzame ontwikkeling. Wilt u het forum ook bijwonen? Wees dan snel, er zijn nog enkele plaatsen vrij.

De eerste editie van het World Cycling Forum vond plaats in Portugal. Dit jaar komt het evenement naar Nederland.

Schrijf nu in voor World Cycling Forum 2019

De World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) en Tweewieler's zusterblad Bike Europe organiseren op 4 en 5 juni 2019 een conferentie voor de wereldwijde fietssector in Rotterdam. Hoofdthema van deze tweedaagse internationale conferentie is de gevolgen van de centrale rol van de fietsindustrie bij duurzame ontwikkeling.

WFSGI onderzocht zowel het Paris-Roubaix 2016 ongeval als het ongeval met Owain Doull in de Abu Dhabi Tour 2017.

Weer rumoer over zogenaamde ongevallen met schijfremmen in peloton

De afgelopen 10 maanden heeft de WFSGI zich als representant van de fietsindustrie onthouden van publiek commentaar op opmerkingen van profwielrenners over schijfremmen. In verband met diverse beschuldigingen, na het ongeval van Owain Doull en Marcel Kittel in de eerste etappe van de Abu Dhabi Tour, heeft de Federatie een verhelderende verklaring afgegeven.

Hoofdthema van World Cycling Forum is de groeiende focus op de consument en daaraan gekoppeld de mogelijkheden voor de fietsindustrie om de leveringssnelheid te verbeteren.

Schrijf in voor World Cycling Forum 2017

De World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) en Tweewieler's zusterblad Bike Europe organiseren op 7 en 8 juni 2017 een conferentie voor de wereldwijde fietssector in Porto, Portugal. Hoofdthema van deze tweedaagse internationale conferentie is de groeiende focus op de consument en daaraan gekoppeld de mogelijkheden voor de fietsindustrie om de leveringssnelheid te verbeteren.

De afgelopen jaren zijn er regelmatig tests met schijfremmen in het profpeloton gehouden.

Tests schijfremmen hervat per 1 januari 2017

De Wereld Federatie Sporting Goods Industry (WFSGI), die de fietsindustrie officieel vertegenwoordigt, heeft onlangs aangekondigd dat de tests met schijfremmen in het profpeloton wielrennen worden hervat per 1 januari 2017.

Met ingang van dit jaar zijn schijfremmen bij bepaalde wedstrijden toegestaan in het professionele wielrennen. Foto BMC

UCI wil voorgeschreven minimum gewicht racefiets aanpassen

Het minimum gewicht voor een racefiets dat door de UCI wordt voorgeschreven op 6,8 kilogram, staat ter discussie. Er is een grote kans dat dit voorgeschreven gewicht naar beneden wordt bijgesteld.

Om UCI-goedkeuring op onderdelen te krijgen, buigen vijf commissies zich over diverse projecten, alle onderdeel van de Bicycle Committee of the World Federation Sporting Goods Industry. – Foto Tweewieler

Voortgang in UCI-goedkeuring wielen en zadels

Naast de gewichts- en aerodynamicaregels en de schijfremmenkwestie voor racefietsen is er nog meer gaande met betrekking tot goedkeuring van onderdelen door de UCI. Zoals voor wielen en ook voor zadels van racefietsen.

De nieuwe werkgroep  ‘Aerodynamics and Weight Limitations Working Group’ (WFSGI) gaat de aanpassing van de UCI 3:1 regel voor aerodynamica, en de gewichtslimiet van racefietsen aanpakken. Foto Tweewieler

UCI gewichtseis voor racefiets aangepakt

De fietsindustrie wil een lagere UCI gewichtseis voor racefiets. Hiertoe is onlangs de 'Aerodynamics and Weight Limitations Working Group' opgericht als onderdeel van de Fietscommissie van de World Federation Sporting Goods Industry (WFSGI).

Gebruik van schijfremmen maakt het simpel wisselen van een wiel tijdens een Tour de France etappe nauwelijks meer mogelijk.

Schijfremmen bij profs: géén invoeringstermijn

Tweewieler.nl heeft u op 12 en 19 mei geïnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van schijfremmen binnen het profpeloton. In deze berichten is als invoeringstermijn eerst 2015 en daarna 2016 genoemd. Betrokkenen wensen nu géén invoeringstermijn te noemen.

UCI wil uitgebreid onderzoek naar gevolgen gebruik schijfremmen; wat gebeurt er bij afdaling met 80km/u; wat voor hitte-ontwikkeling vindt plaats op carbon-velg? – Foto Tweewieler

Schijfrem bij profs wordt 2016

Vorige week hebben we gemeld dat profwielrenners met ingang van 2015 massaal racefietsen uitgerust met schijfremmen zullen gebruiken. En dat dit voor nieuwe impulsen binnen de raceverkoop gaat zorgen. Helaas blijkt dat we te optimistisch zijn. Het gaat één jaar langer duren.