TuttoBici
'Deelvervoer: Niet alles dat groen lijkt, is dat ook'
De goede tweewielerspecialisten bewijzen dat ze met hun fijnmazige netwerk en kennis iedereen prima kunnen bedienen. Die moet je niet vervangen door eendagsvliegen, schrijft Ron Haker.
De goede tweewielerspecialisten bewijzen dat ze met hun fijnmazige netwerk en kennis iedereen prima kunnen bedienen. Die moet je niet vervangen door eendagsvliegen, schrijft Ron Haker.
Ron Haker heeft sinds 1981 als etaleur gewerkt in de tweewielerbranche. Jarenlang deed hij dit met veel plezier, maar zijn gezondheid dwingt hem helaas te stoppen. "Ik heb bijna geen energie meer en moet daarom besluiten te stoppen met mijn bedrijf." Gelukkig blijft hij wel columns schrijven voor Tweewieler.
Na het faillissement van Stella verschenen er al snel advertenties van dienstverlenende fietsenmakers op Facebook. Deze fietsenmakers willen de getroffen consumenten, voor zover dat mogelijk is, graag mobiel houden en daarmee natuurlijk ook werkplaatsomzet genereren. Nu komt daar ook nog een faillissement van Amslod bij.
Het leasen van fietsen, en met name e-bikes, lijkt steeds meer terrein te winnen. Nieuwsberichten over deze groeiende trend stralen vaak optimisme uit, maar in de praktijk blijkt de interesse bij de etaleerklanten van Ron Haker nog niet al te groot te zijn. Columnist Ron Haker laat in deze blog zijn licht schijnen over positieve en wat minder positieve zaken.
Ron Haker laat zijn licht schijnen op de lastige periode waar AGU nu in zit. Vanuit het verleden kent hij het bedrijf goed en hij beschrijft hoe directeur Peter van den Kommer samen met vijf grote merken het initiatief nam tot Bike Totaal.
Fietswinkels die illegale fatbikes verhandelen en repareren zijn medeverantwoordelijk voor het stijgend aantal ongevallen, vindt columnist Ron Haker.
Het valt Ron Haker op dat fietsondernemers steeds meer moeten investeren, terwijl aan de andere kant fabrikanten het de ondernemers vaak lastig maakt. De marges laten een dalende lijn zien en de hoge voorraden zorgen voor onrust.
Door de groei in verkoop van e-bikes wordt het steeds drukker in de werkplaats. En dat zorgt voor werkdruk bij ondernemers en monteurs. Waar vroeger iedereen in het najaar even op adem kon komen, is het nu ook in deze periode nog druk. Volgens Ron is het belangrijk juist nu goede keuzes te maken.
Het zijn turbulente tijden in de tweewielerbranche, ziet en merkt ook Ron. Hij vraagt zich af waar de vlag uit kan en waar juist niet.
Ron Haker verlangt af en toe naar de tijd dat er in de steden niet alleen maar pizza- en bezorgzaken of tattooshops zaten. Ook maakt hij zich zorgen over de groei van het aantal ketens binnen de tweewielerbranche: Ron gelooft meer in fietsenspeciaalzaken die goed zijn in service en aftersales en soms als een beetje conservatief en ouderwets worden gezien.