TuttoBici
Eindejaarspiek redt jaarcijfers brom- en snorfiets nog enigszins
De verkoop van brom- en snorfietsen daalde vorig jaar met ruim drieduizend. De schade werd enigszins beperkt door een felle eindsprint.
De verkoop van brom- en snorfietsen daalde vorig jaar met ruim drieduizend. De schade werd enigszins beperkt door een felle eindsprint.
De traditioneel belangrijke markt voor brom- en snorfietsen blijft na de eerste drie kwartalen gestaag verder inzakken, naar ruim 26.000 verkopen. Ongeveer de helft daarvan is elektrisch. Vooral de rol van snorscooters zakt in de showrooms door de spreekwoordelijke bodem en is met 6.269 welhaast marginaal. Nog maar ruim 3.000 daarvan hebben een benzinekrachtbron.
Het jaaroverzicht van de snor- en bromfietscijfers geeft - zacht gezegd - geen plezierig beeld. Helmdraagplicht en de veranderende plek op de weg hebben dramatische gevolgen voor de snorfietsverkopen. De gehoopte gewenning blijkt een illusie.
De brom- en snorfietsmarkt verkeert in zwaar weer. Over de eerste zeven maanden van het jaar zakten de verkopen in van 43.494 in 2022 naar 24.100 dit jaar. Veel hoop op verbetering uit de bestaande markt is er vooralsnog niet. De consument haakt af of stapt over naar e-bike alternatieven, terwijl ook grote spelers als deelscooter providers op de rem trappen. De branche wacht met smart op een overheidskader voor Lichte Elektrische Voertuigen, die de markt kan doen opleven.
De VWE-cijfers over het eerste halfjaar laten een daling in de snor- en bromfietsverkopen zien van bijna 50 procent vergeleken met 2022. De oorzaak: de helmdraagplicht en daaruit voortvloeiend een afname in deelscooters en een groeiende populariteit van niet-helmplichtige, lichte voertuigen, waarvan er vele opgevoerd zijn. Aanbieders van snor- en bromfietsen pleiten voor een hardere aanpak van de overheid tegen opvoeren.
De snorfietsmarkt zit al geruime tijd in een diep dal. De belangrijkste oorzaak van die marktverstoring is de invoering van de helmplicht begin van dit jaar. Normaal gesproken verwacht je in de aanloop naar de zomer een voorzichtige comeback, maar de VWE-statistieken tot en met mei vertonen in de 25-kilometer per uur klasse een vrijwel vlakke lijn. Helaas op een zelden eerder vertoond laag niveau.
In het eerste kwartaal van dit jaar zakten de verkopen van nieuwe snorfietsen vergeleken met 2022 in met ongeveer tweederde (min 66,5 procent). Het bromfietssegment draait wat beter, maar levert toch ook 17 procent in. Zoals blijkt uit de VWE-cijfers t/m maart 2023 zijn er onderaan de streep in het eerste kwartaal ruim 6.000 nieuwe brom- en snorfietsen minder verkocht.
De eerste maanden van 2023 schoten de verkopen van brom- en snorscooters alle kanten op. De totaalcijfers kwamen stevig 'in het rood'. Opvallend in al deze negativiteit: La Souris houdt redelijk stand, Segway rukt snel op.
La Souris deed het goed afgelopen jaar. Bij de snorscooters was La Souris het best verkopende merk. Eigenaar Armando Muis denkt dat de snor-versie ondanks de helmdraagplicht voor veel mensen de voorkeur krijgt: "We verkopen nog best veel snorscooters, vooral omdat mensen toch liever op het fietspad blijven rijden, zelfs mét helm."
De VWE-verkoopstatistieken voor brom- en snorfietsen doen met wat fantasie denken aan de daling van een skihelling. De verkopen dalen al sinds de zomer sterk. Waarbij de snorfietsen in die beeldspraak dan een zwarte piste vormen. De rest van het jaar lijkt er onder invloed van diverse marktverstorende ontwikkelingen helaas weinig hoop op meevallers.