Alles over VWE

De terugval bij de verkoop van snorfietsen wordt mede veroorzaakt door een terugloop in deeltoepassingen. (Foto: Felyx)

Wetgeving LEV weer uitgesteld; rol snorfiets zakt verder weg

De traditioneel belangrijke markt voor brom- en snorfietsen blijft na de eerste drie kwartalen gestaag verder inzakken, naar ruim 26.000 verkopen. Ongeveer de helft daarvan is elektrisch. Vooral de rol van snorscooters zakt in de showrooms door de spreekwoordelijke bodem en is met 6.269 welhaast marginaal. Nog maar ruim 3.000 daarvan hebben een benzinekrachtbron.

Stromer steeg afgelopen jaar naar een derde plek in het bromfietssegment.

Jaarcijfers 2023 snorfietsverkopen: dramatisch slecht

Het jaaroverzicht van de snor- en bromfietscijfers geeft - zacht gezegd - geen plezierig beeld. Helmdraagplicht en de veranderende plek op de weg hebben dramatische gevolgen voor de snorfietsverkopen. De gehoopte gewenning blijkt een illusie.

Karin van den Berg (links) van de RAI Vereniging hoopt dat de overheid snel wettelijke kaders stelt voor LEV’s.

Kan LEV-kader het tij voor brom- en snorfietsbranche keren?

De brom- en snorfietsmarkt verkeert in zwaar weer. Over de eerste zeven maanden van het jaar zakten de verkopen in van 43.494 in 2022 naar 24.100 dit jaar. Veel hoop op verbetering uit de bestaande markt is er vooralsnog niet. De consument haakt af of stapt over naar e-bike alternatieven, terwijl ook grote spelers als deelscooter providers op de rem trappen. De branche wacht met smart op een overheidskader voor Lichte Elektrische Voertuigen, die de markt kan doen opleven.

De verkoopcijfers van snorfietsen laten een enorme daling zien, met bijna 70 procent in vergelijking met vorig jaar. Deze terugval wordt mede veroorzaakt door een stagnatie in de aankoop door belangrijke deelscooter-aanbieders.

Helmplicht en opgevoerde fietsen laten gemotoriseerde verkopen...

De VWE-cijfers over het eerste halfjaar laten een daling in de snor- en bromfietsverkopen zien van bijna 50 procent vergeleken met 2022. De oorzaak: de helmdraagplicht en daaruit voortvloeiend een afname in deelscooters en een groeiende populariteit van niet-helmplichtige, lichte voertuigen, waarvan er vele opgevoerd zijn. Aanbieders van snor- en bromfietsen pleiten voor een hardere aanpak van de overheid tegen opvoeren.

Bij zowel de bromfietsen als de snorfietsen staat La Souris op 1 in de top 25.

Zorgen om gebrek aan herstel snorfietsmarkt

De snorfietsmarkt zit al geruime tijd in een diep dal. De belangrijkste oorzaak van die marktverstoring is de invoering van de helmplicht begin van dit jaar. Normaal gesproken verwacht je in de aanloop naar de zomer een voorzichtige comeback, maar de VWE-statistieken tot en met mei vertonen in de 25-kilometer per uur klasse een vrijwel vlakke lijn. Helaas op een zelden eerder vertoond laag niveau.

De VWE-cijfers over het eerste kwartaal van 2023 laten zien dat La Souris in beide segmenten de lijst aanvoert.

Eerste kwartaal 2023: snorfietsverkopen tweederde in de min

In het eerste kwartaal van dit jaar zakten de verkopen van nieuwe snorfietsen vergeleken met 2022 in met ongeveer tweederde (min 66,5 procent). Het bromfietssegment draait wat beter, maar levert toch ook 17 procent in. Zoals blijkt uit de VWE-cijfers t/m maart 2023 zijn er onderaan de streep in het eerste kwartaal ruim 6.000 nieuwe brom- en snorfietsen minder verkocht.

La Souris was begin dit jaar marktleider in beide segmenten. Die positie houdt La Souris nog even vast, maar bij de snorscooters worden ze met een grote stap ingehaald door de jonge speler Segway. (Foto Segway)

Segway gooit hoge ogen in turbulente scootermarkt

De eerste maanden van 2023 schoten de verkopen van brom- en snorscooters alle kanten op. De totaalcijfers kwamen stevig 'in het rood'. Opvallend in al deze negativiteit: La Souris houdt redelijk stand, Segway rukt snel op.

La Souris: het succesverhaal van het afgelopen jaar. Toen nog zonder helm…  (foto La Souris)

Armando Muis van La Souris: 'Mensen rijden liever snorfiets mét helm...

La Souris deed het goed afgelopen jaar. Bij de snorscooters was La Souris het best verkopende merk. Eigenaar Armando Muis denkt dat de snor-versie ondanks de helmdraagplicht voor veel mensen de voorkeur krijgt: "We verkopen nog best veel snorscooters, vooral omdat mensen toch liever op het fietspad blijven rijden, zelfs mét helm."

De transitie naar elektrisch verloopt bij snor- en bromfietsen opmerkelijk snel. In de autowereld haalt men Europees nog maar tien procent EV-aandeel.

VWE-cijfers oktober: sterke daling verkopen snor- en bromfiets

De VWE-verkoopstatistieken voor brom- en snorfietsen doen met wat fantasie denken aan de daling van een skihelling. De verkopen dalen al sinds de zomer sterk. Waarbij de snorfietsen in die beeldspraak dan een zwarte piste vormen. De rest van het jaar lijkt er onder invloed van diverse marktverstorende ontwikkelingen helaas weinig hoop op meevallers.

Kymco zoekt in een moeilijke markt naar nieuwe kansen: het merk onthult de driewieler CV3 in een zwaardere klasse, met als troefkaart dat hier geen motorrijbewijs voor nodig is.

Consument laat snorscooter links liggen

Je kunt in alle tumult van de VWE-cijfers niet zeggen dat er in de brom- en snorfietsmarkt weinig beweging zit. Toch zijn de grote lijnen na negen maanden overzichtelijk: de snorfiets valt in ongenade, daardoor dalen de verkopen sinds april van dit jaar - het omslagpunt - steeds verder.