Alles over Trapas

BusyBee weer actief op Nederlandse en Belgische fietsmarkt

BusyBee weer actief op Nederlandse en Belgische fietsmarkt

BusyBee BV, voorheen distributeur an MTB-merk Niner, is sinds 1 oktober weer actief op de Nederlandse en Belgische fietsmarkt. De focus ligt op 'hoogwaardige producten, die het fietsplezier vergroten en voorzien in gemak van onderhoud, bescherming en veiligheid'.

TA produceert hoogwaardige licht gewicht vierkante trapassen. Foto David Thorig

Vierkante trapas van TA

In het sportieve topsegment heeft de vierkante trapas plaats moeten maken voor allerlei nieuwe trapas varianten zoals bijvoorbeeld BB30, PF92, en ga zo maar door. Ondanks alle voordelen van de nieuwe trapassen, kleven er toch ook wat nadelen aan. Het Franse TA biedt voor de liefhebbers van dit model trapas een oplossing.

Het SRAM “Essentials program” biedt een uitgebreide lijn met vervangingsonderdelen voor race en MTB.

SRAM presenteert eigen lijn vervangingsonderdelen

Het 'Essentials Program' is de naam van het nieuwe overzichtelijke shop-in-shop concept van SRAM. De fabrikant wil door het aanbieden van een brede lijn vervangingsonderdelen haar service aan de dealer aanzienlijk verbeteren.

Marwi introduceert ook een aantal 'press fit' trapassets voor Shimano en Sram trapstellen en diverse verloopsets, voor de conversie naar een Shimano trapstel (as 24 mm) voor frames met een trapashuis breedte 68 of 86 mm.

Nieuwe balhoofdstellen bij Marwi

Tijdens de begin maart gehouden vakbeurs Taipei Cycle Show in Taiwan lanceerde Marwi Europe diverse trapassets en een aantal interessante balhoofdstellen.

Om te bepalen welke lagerset nodig is, moet de bracketbreedte worden gemeten.

Enduro trapaslagers

In het sportieve segment lijkt het traditionele bracket met schroefdraad op zijn retour te zijn. Om zo licht mogelijk frames te construeren met de juiste waarden voor sterkte en stijfheid, wordt gekozen om de lagers rechtstreeks in het frame te monteren.

Hoogwaardige vierkante trapassen

Hoogwaardige vierkante trapassen

Crankstelfabrikanten stappen massaal over naar de constructie met externe bottombrackets. Het aanbod traditionele trapassen is hierdoor kleiner geworden.