Bizbike
De Gazelle Cabby getest: een doordachte en veelzijdige longtail
De Gazelle Cabby is al meerdere keren in de prijzen gevallen. Wat maakt deze longtail bijzonder? En hoe presteert hij in de praktijk? Tweewieler.nl nam de Cabby onder de loep.
De Gazelle Cabby is al meerdere keren in de prijzen gevallen. Wat maakt deze longtail bijzonder? En hoe presteert hij in de praktijk? Tweewieler.nl nam de Cabby onder de loep.
De longtail is zeker niet nieuw. Maar als alternatief voor de bakfiets groeit in Nederland de interesse in dit veelzijdige model, schrijft Hedwig Berendsen.
Producent Velo de Ville is met zijn cargobike Loady een van de winnaars van de Design & Innovation Award in de categorie urban.
Fietsenfabrikant Gazelle lanceerde op de Velofollies-beurs een gloednieuw model. De Cabby is de eerste elektrische longtail van het merk uit Dieren.
Fietsontwikkelaars leken op Velofollies eensgezind over de longtail. Op de beurs was een overweldigend aanbod te zien van alle denkbare varianten, prijsklassen en accessoirepakketten.
In België heeft de longtail de bakfiets in verkochte aantallen bijna gepasseerd. De fiets met-een-lange-staart is populair bij gezinnen met kinderen en bovendien een uitstekend alternatief voor een auto. Maar een longtail is een complex en technisch product. De ontwikkeling ervan was dan ook een langlopend proces, waarbij engineer en oprichter van het Brusselse Bike43 Etienne Richelle volhield. "De stappen die we bij de innovatie maakten waren achteraf heel taai."
De markt staat steeds meer open voor longtailfietsen. Reden genoeg voor Tern om zich daar nog steviger in vast te bijten. Het merk lanceert met de Orox een longtailfiets voor elk terrein en alle weersomstandigheden.
Cube brengt de Longtail Hybrid op de markt met een reeks aan accessoires. De longtail is geïnspireerd op de trekkingfiets, maar is voorzien van een stabiele, langwerpige bagagedrager. Daarop kunnen eenvoudig kinderen, boodschappen of vracht worden vervoerd.
In België is de helft van de verkochte elektrische cargo fietsen al een longtail. In Nederland moet je ze met een lampje zoeken. Longtail-adapten verwachten dat ook hier het tij voor de verlengde fiets gaat keren. Gert-Jan Hendriks: "Ik kan me inmiddels niet meer voorstellen dat iemand nog een normale e-bike koopt."
Gespot op Eurobike: de Multitinker longtail van Riese & Müller. Deze neemt veel minder ruimte in dan een bakfiets, maar kan toch heel veel meenemen. Met de 20 inch wielen en het lage zwaartepunt is de Multitinker gemakkelijk te manoeuvreren door de stad.