nieuws

De 40 meest inspirerende retailers van Nederland

Ondernemen 939

De 40 meest inspirerende retailers van Nederland

IKEA is de meest inspirerende retailer van Nederland volgens een onderzoek van Crossmarks. Uit het onderzoek blijkt dat de vijf pijlers: aanbod en assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact en identiteit samen bepalen hoe inspirerend een retailer is.

In het onderzoek van Crossmarks is onderzocht wat klanten inspirerend vinden in retail, welke retailers inspireren en hoe zij dat doen. Na IKEA op nummer 1 staan winkelketens Rituals en Dille & Kamille op de tweede en derde plek en ICI Paris XL en Bever eindigen op nummer vier en vijf. Uit het onderzoek dat Crossmarks in samenwerking met Synergie heeft uitgevoerd blijkt dat de meest inspirerende retailers overtuigen met hun retailformule en voorop durven te lopen.

IKEA is onbetwiste winnaar

IKEA is de onbetwiste winnaar van de ‘Inspirerende 40: Retaileditie’. De top 40 ziet er als volgt uit:40-meest-insp-winkels

Vijf pijlers van inspiratie

Wanneer vinden consumenten retailers inspirerend? Uit het onderzoek blijkt dat alleen de meest inspirerende retailers het lukt om de klant op iedere pijler van de vijf pijlers aanbod en assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact en identiteit te inspireren en daarmee het verschil te maken de pijlers.

Zorg dat aanbod, assortiment en inrichting inspirerend zijn

52% vertelt vrienden eerder over een plezierige winkelervaring dan over aankoop

Om te kunnen inspireren is als eerste,  in consumententaal: ‘Hebben ze wat ik zoek en kan ik dat makkelijk vinden?’, het allerbelangrijkst. Eerst moet je aanbod & assortiment en je winkelinrichting inspirerend zijn. Dat is in veel gevallen nog niet zo: uit het onderzoek blijkt dat 27% van de retailers weet te inspireren met het aanbod & assortiment en 73% dus nog niet.

Winkelervaring en klantcontact verbeteren

Pas als dit goed op orde is, kunnen retailers verder bouwen door de winkelervaring en het klantcontact te verbeteren. De pijler identiteit, helpt vervolgens om op een hoger niveau te inspireren. Door duidelijk te maken waar je voor staat, voor én achter de schermen, kun je als retailer echt uitblinken in inspiratie. Uit het onderzoek blijkt dat 44% van alle retailers de consument weet te inspireren, 56% dus nog niet. Verder blijkt dat 52% van de consumenten blijkt vrienden eerder te vertellen over een plezierige winkelervaring dan over een aankoop.

Van verkoop naar verbinding

De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie

De meest inspirerende retailers weten het verschil te maken door waarde toe te voegen in het leven van hun klanten. Maar ook voor hun medewerkers: geïnspireerde medewerkers genereren meer dan twee keer zoveel productieve output als tevreden medewerkers. Het onderzoek naar de meest inspirerende retailers laat zien dat zij die zich puur focussen op het bieden van de laagste prijs ronduit slecht scoren. 86% van de consumenten is bereid meer te betalen voor een betere winkelervaring.

Voorbij de transactie kijken

De meest inspirerende retailers kijken voorbij de transactie. Van verkoop naar verbinding. Inspirerende retailers hebben deze omslag in denken, weten te maken. Ze ontstijgen het product en durven echt van betekenis te zijn in het leven van hun klanten. Rituals zorgt ervoor dat heel Nederland een flesje douchegel cadeau geeft, IKEA maakt het zoeken naar de juiste meubels tot een dagje uit en Hunkemöller maakt een lingeriesetje tot iets wat elke vrouw in haar kast wil hebben. Door de totale formule niet alleen te richten op de aantrekkelijke verkoop, maar bovenal op het bieden van oplossingen in het leven van mensen, kunnen retailers meer inspireren.

Download hier de gehele publicatie van de ‘Inspirerende 40: Retaileditie’.

 

 

Reageer op dit artikel