nieuws

Fietsmarketeer: marketing vanuit collectiviteit

Ondernemen 532

Het nieuwe bedrijf fietsmarketeer geeft marketingondersteuning aan fietsenwinkels in de vakhandel. Fietsmarketeer biedt services vanuit het collectief, waarbij de investeringen door winkels worden gedeeld. “Het is vrijwel onmogelijk om tegenwoordig als individuele ondernemer je marketingzaken te regelen. Samen kun je dit makkelijker, goedkoper en sneller doen.”

Fietsmarketeer: marketing vanuit collectiviteit

“Als ondernemer van een fietsenwinkel moet je steeds meer ballen in de lucht houden”, legt eigenaar Jeroen Rietvelt uit. “Consumenten zijn veeleisender en vooral veel beter geïnformeerd wanneer ze je winkel binnenstappen. Als retailer moet je er ook voor zorgen dat je zichtbaar bent. Je bent tegenwoordig zelf ook een uitgever, bijvoorbeeld op je website, met e-mailings en op social media. Het vergt nogal wat tijd om dit bij te houden en om de juiste boodschap op het juiste moment te communiceren.”

Volop kansen voor fietsenwinkels

Fietsmarketeer richt zich op fietsenwinkels in Nederland en België, ongeacht of ze bij een organisatie aangesloten zijn. Volgens Rietvelt wil Fietsmarketeer geen concurrent worden van retailorganisaties, maar hij constateert dat ruim 80% van de fietsenwinkels niet commercieel samenwerkt. “Een groter percentage koopt wel centraal in, maar collectieve diensten voor verkoopondersteuning bestaat niet.”

Fietsmarketeer ziet daarbij ook kansen om intensiever met leveranciers op marketinggebied samen te werken. “Het is een feit dat de samenwerking nog lang niet optimaal is. Intensiever samenwerken zorgt voor een betere positie van de vakhandel, dus van zowel de leverancier als de retailer. Zelfs een merk als Stella onderkent de sterke positie van dealers. Maar dan moet je wel actief zijn en het liefst samen optrekken.”

Klant-en-klare e-mailings en social berichten

Concrete diensten waar Fietsmarketeer mee van start gaat zijn kant-en-klare e-mailings en social media berichten. “We ontzorgen de ondernemer, waarbij hij altijd de regie houdt over zijn uitingen. Bij e-mailings krijgt hij periodiek een kant-en-klare e-mailing, waarbij de inhoud afhankelijk is van zijn dealerschappen. Hij heeft daarbij twee dagen de tijd om mutaties aan te brengen.”

Ondernemer houdt de regie

Voor social media heeft de Embrosa Pics app zich al bewezen in de optiek-, bakkers- en juweliersbranche. “Die bevat een bibliotheek aan berichten en beelden. Merken kunnen kosteloos hun content hieraan toevoegen. Ondernemers kunnen deze berichten delen of inplannen om later te delen.” Fietsmarketeer heeft de exclusiviteit voor de fietsenbranche en levert inspirerende content hiervoor. “Ook hierbij houdt de ondernemer zelf de regie, hij kan beelden en teksten wijzigen en eventueel zelf inplannen.”

Meer diensten

Naast de abonnementen is ook maatwerk bij marketing mogelijk, bijvoorbeeld wanneer ondernemers hun online vindbaarheid willen verbeteren, een nieuwe huisstijl willen of op zoek zijn naar marketingadvies. “Eigenlijk alles om klanten naar hun fietsenwinkel te krijgen. En te houden, daarvoor werken we momenteel aan een loyaliteitsprogramma. We breiden onze dienstverlening stap voor stap uit, waarbij we intensief samenwerken met leveranciers en partners in de branche.”

Jeroen Rietvelt is geen onbekende in de fietsenbranche, in het verleden werkte hij bijna tien jaar bij Bike Totaal. “Omdat ik ook in andere retailbranches gewerkt heb, zie ik de enorme kansen voor het product fiets in combinatie met slimme marketing. Samen met een team van marketingprofessionals willen we meer klanten naar fietsenwinkels – en daarmee op de fiets – krijgen.”

Reageer op dit artikel