nieuws

Fietsenwinkel.nl past strategie aan met meer service

Ondernemen 2042

Fietsenwinkel.nl gaat de strategie aanpassen van prijsvechter naar een meer servicegerichte organisatie. International Bike Groep (IBG) wil de komende jaren als online fietsretailer meer klantgericht gaan opereren om tegemoet te komen aan de wensen van de e-bike forens.

Fietsenwinkel.nl past strategie aan met meer service

In de nieuwe strategie is duidelijk dat Fietsenwinkel.nl meer nadruk gaat leggen op service en een goed advies dan op de laagste prijs. Het bedrijf gaat werken met een eigen bezorgdienst en het aantal fysieke winkels wordt verder uitgebreid naar 50. In die winkels komt meer nadruk op beleving. Verder gaat IBG starten met een eigen e-bike monteursopleiding tegemoet te komen aan het tekort aan technisch personeel.

Plannen IBG 2019

  • Volledig eigen bezorgdienst opgezet met e-bike instructie aan de deur
  • Fysiek winkelnetwerk in de Benelux en Scandinavië groeit van 42 naar 50
  • Nieuw online platform: focus op advies en configuratie van complexe producten, het maken van de beste keuze en i.p.v. de laagste prijs
  • IBG start e-bike monteursopleiding (wegens krapte in de markt); hiermee garandeert IBG een gecertificeerde e-bike specialist in elke winkelwerkplaats
  • Introductie zakelijke lease vanaf H2-2019 ter voorbereiding op bijtellingsregeling 2020
  • Nieuwe mobiliteitsgaranties op komst: pechhulp onderweg om direct weer op weg te kunnen
  • Re-design van alle 50 winkels: focus op beleving

Ontwikkelingen IBG in 2017 en 2018

  • Fysiek winkelnetwerk in de Benelux en Scandinavië groeit van 31 naar 42
  • Meer dan twee op de drie verkochte fietsen is inmiddels e-bike; aantal bijna verdrievoudigd sinds 2016
  • Gemiddelde aanschafwaarde boven € 1.500,- (minder dan € 1.000,- in 2016 en 2017)
  • Snelst groeiende en inmiddels grootste klantsegment is de ‘functionele’ e-bike gebruiker (gegroeid van minder dan 10% in 2016 naar meer dan 40% in 2018)
  • Aantal servicepunten: 250 (100% groei sinds 2015)
  • Medewerkers: 500 (210 vacatures)

Nieuwe CEO

Bij Fietsenwinkel.nl is is inmiddels Davy Louwers als CEO aan de slag, als opvolger van Bastiaan Hagenouw. Hagenouw blijkft commissaris en voorzitter van de Raad van Commissarissen. Volgens de Davy Louwers heeft fietsenwinkel.nl de afgelopen jaren een sterke positie in de markt verkregen.

We zetten volop in op de e-bike klant met de bijbehorende service en ontzorging

“De hiermee verworven schaalgrootte en leidende marktpositie stelt ons nu in staat om de strategie, de inrichting van de organisatie en merkpositionering structureel te kantelen om in te spelen op de snel veranderende behoeftes van de klant. We zetten volop in op de e-bike klant met de bijbehorende service en ontzorging die berijders de komende jaren verwachten. Met name de snelgroeiende groep e-bike forensen verlangt naast een goede en snelle fiets een compleet serviceaanbod waarmee zijn mobiliteit 24/7 is gegarandeerd.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Vooral functionele gebruikers

In 2018 verkocht fietsenwinkel.nl in Nederland bijna drie keer zoveel e-bikes als in 2016, inmiddels is meer dan twee op de drie fietsen die IBG verkoopt een e-bike. Interessant is dat de groei vooral komt uit de functionele gebruikers van e-bikes. Waar in 2016 10% van de e-bike klanten zijn fiets functioneel gebruikte, was dit in 2018 al 44%.

Strategische herpositionering

Het bedrijf met in Nederland alleen al ruim 500 medewerkers, is zowel aan de voorkant (online platform, 42 winkels, customer contact center) als aan de achterkant (aflevering, reparatie en onderhoud) gestart met een ingrijpende transformatie die eind 2019 zijn volledige beslag krijgt.
Ze moet de onderneming klaarstomen om te kunnen voorzien in de alsmaar stijgende servicebehoefte van klanten die gepaard gaat met toenemende gebruik van e-bikes voor woon- werk verkeer of om dagelijks naar school te fietsen.

Opmars e-bike

Volgens Louwers zorgt de e-bike voor een aardverschuiving in het fietsgebruik, zowel prive als zakelijk en alle services die berijders daarbij verwachten. “Om grote afstanden te overbruggen sparen scholieren inmiddels voor een e-bike in plaats van een scooter, we zien de e-forens opkomen die zijn auto van de zaak of openbaar vervoer (ov) weliswaar verruilt voor een e-bike maar ook verwacht dat er vervangend vervoer is, pechhulp onderweg en laagdrempelige financiering.

De-bike nog maar net aan zijn opmars begonnen

“Als je daarbij de mogelijkheid beschouwt dat je vanaf januari 2020, als de nieuwe bijtellingsregeling voor de fiets van de zaak van kracht is, voor nog maar een paar euro netto per maand een “e-bike van de baas” kunt rijden, dan is het niet moeilijk om vast te stellen dat de e-bike nog maar net aan zijn opmars is begonnen.”

Het artikel gaat verder onder de foto.
Servicepunt-6

Service in eigen huis

Fietsenwinkel.nl bezorgt de nieuwe fiets na een 100% kwaliteitstest met eigen mensen voor de deur, met instructie en afstelling op de stoep en begeleiding van de eerste testrit.  “We hebben goed naar onze klanten geluisterd, onze aflevering was te klachtgevoelig door afhankelijkheid van derden. Nu hebben we meer grip op de gehele serviceketen van afleveren aan huis incl. individuele afstelling en een testrit. Daarnaast worden alle winkels voorzien van een op e-bike gefocuste ‘fiets-servicepunt’ met speciaal opgeleide e-bike monteurs en leenfietsen om zo alle klanten mobiel te kunnen houden.

 

Reageer op dit artikel