nieuws

BOVAG benieuwd naar EU-reactie op Belgisch plan om btw op fietsen te verlagen

Ondernemen 3249

In België is een voorstel aangenomen om de btw op de aankoop van (elektrische) fiets te verlagen van 21 naar 6%. Als de wet daadwerkelijk wordt ingevoerd, dan wordt het verschil in btw-tarief op fietsen tussen Nederlandse en Belgische vakhandelaren sterk vergroot. BOVAG is benieuwd naar de reactie van de EU op het plan.

BOVAG benieuwd naar EU-reactie op Belgisch plan om btw op fietsen te verlagen

De Belgische branchefederatie Traxio verwacht niet dat het zo’n vaart gaat lopen, er moeten daarvoor nog de nodige hobbels genomen worden (zie ook het artikel dat gisteren op Tweewieler.nl verscheen). Ook BOVAG moet het nog zien dat de wet wordt goedgekeurd. Woordvoerder Tom Huyskens: “Zoals je in de Belgische media kunt lezen, wordt er nog een flinke slag om de arm gehouden voor wat betreft een akkoord op deze constructie vanuit de EU. Je mag namelijk niet zomaar besluiten om een product of dienst onder het lage btw-tarief te laten vallen. De kans dat men in Europa hiermee akkoord gaat, lijkt niet heel groot.”

Zeer lovenswaardig

De gedachte hierachter, om fietsen te stimuleren, vindt Huyskens ‘uiteraard zeer lovenswaardig’. Volgens hem is dat in Nederland ook de reden dat de diensten van fietsenmakers in het lage btw-tarief vallen. “Als de EU wél akkoord zou gaan met een laag tarief voor de fietsen, dan zal BOVAG natuurlijk ook voor Nederland de haalbaarheid daarvan inventariseren en in Den Haag aan de bel trekken.”

BOVAG plaatst kanttekeningen bij Belgische voorstel

België heeft nog een wereld te winnen op fietsgebied

Huyskens plaatst wel kanttekeningen bij het voorstel om de aanschaf van fietsen goedkoper te maken. “Bedenk dat men in België nog een wereld te winnen heeft op fietsgebied. Door de Nederlandse overheid zou een dergelijke regeling worden beschouwd als inkomstenderving, want de belasting is dan geen 21%, maar 9% op de ruim 400.000 e-bikes (in 2018). Dan krijg je ook nog de discussie ‘hoezo alleen op e-bikes?’. In België zien ze het waarschijnlijk veel meer als een stimulans om méér en duurdere fietsen te verkopen, dus méér overheidsinkomsten. Doorgaans wordt in België de helft minder nieuwe fietsen verkocht als in Nederland.”

België: gebrekkige infrastructuur en ontbreken faciliteiten

De BOVAG-woordvoerder vervolgt: “Nederland is fietsland en iedereen hééft al een fiets, terwijl de Belgen nog alles op alles moeten zetten om de mensen (regelmatig) op de fiets te krijgen. Kijk alleen al eens naar de gebrekkige infrastructuur en andere faciliteiten voor fietsers in België. In Nederland wordt sinds jaar en dag door overheden al volop geïnvesteerd in bijvoorbeeld fietspaden, fietssnelwegen en stallingen. Maar BOVAG zou het uiteraard toejuichen als de EU een laag tarief voor de aanschaf van (elektrische) fietsen zou toestaan.”

Meer weten over dit onderwerp:

 

 

Reageer op dit artikel