nieuws

QWIC bij eerste deelname direct op tweede plek in BOVAG onderzoek

Ondernemen 1085

Een verrassende tweede plek voor QWIC in het Dealeradviesboek van BOVAG Fietsbedrijven. Met 1.287 respondenten brengt het Relatie Onderzoek Dealer Importeur in kaart hoe dealers hun fabrikant of importeur beoordelen en waarderen en waar de knelpunten zitten. Giant eindigt net als vorig jaar op de eerste plek met een rapportcijfer van 7,7. Het gemiddelde cijfer voor alle merken is met een 6,9 gelijk aan 2017 en 2015.

QWIC bij eerste deelname direct op tweede plek in BOVAG onderzoek
De resultaten van RODI worden gebruikt voor de samenstelling van het jaarlijkse dealeradviesboek. Foto BOVAG

Voor het onderzoek benaderde BOVAG zowel leden als niet-leden. Dit jaar werden twee nieuwe merken aan het onderzoek toegevoegd: QWIC en Kalkhoff. Omdat Kalkhoff qua respons onder de grens van ‘representatief’ zat, is het merk niet meegenomen in de ranking.

 

Rangorde rapportcijfer
Merk 2018 Positie in 2018 2017 Positie in 2017
Giant 7,7 1 8 1
QWIC 7,5 2 geen deelname
KOGA 7,5 2 7,8 2
Trek 7,5 2 7,5 4
Cortina 7,5 2 7,3 5
Merida 7,2 6 7,2 6
Cube 7,1 7 7,8 2
Gazelle 6,7 8 6,3 7
Batavus 6,5 9 6,3 7
Sparta 6,3 10 6,3 7
Alle merken 6,9 6,9

Pijnpunten uit het onderzoek

Het RODI-onderzoek brengt verschillende pijnpunten aan het licht. Grootste uitdagingen zijn de technische opleidingen en bereikbaarheid van de fabrikant/importeur. BOVAG geeft aan in gesprek te gaan met OOMT/Innovam/RAI en Tweewieler Academy om de opleiding en bijscholing van de tweewielerbranche in samenwerking met deze partijen verder vorm te geven.

Dealerverenigingen

Om de belangen van dealers te behartigen, blijft BOVAG continu met fabrikanten en importeurs in gesprek. Om afspraken op merkniveau ook uit te kunnen voeren, is het volgens BOVAG van belang dat dealers zich verenigen en met een gezamenlijke stem komen: “Het collectief vinden we heel belangrijk. Daarom faciliteren we de dealerverenigingen. We geloven in een totale samenwerking tussen dealers en fabrikanten”, geeft branchemanager BOVAG Fietsbedrijven Christa Grootveld aan.

Hoogste en laagste score

Fietsbedrijven zijn over het algemeen het meest tevreden over de onderwerpen ‘Kwaliteit van de overige (niet-elektrische) fietsen’ (7,2) en ‘Behulpzaamheid bij telefonische contacten’ (7,1). De laagste scores worden net als vorige jaren behaald op de ‘Arbeidstijd per handeling bij garantieafhandeling’ (3,8) en het ‘Uurtarief garantiewerkzaamheden’ (3,8).

Winstgevendheid

Aan alle dealers is in het RODI-onderzoek verder voorgelegd in hoeverre de winstgevendheid van de merken waarvan men dealer is, in 2018 is veranderd ten opzichte van 2017. Hieruit blijkt dat de groep met een ervaren ‘verbeterde’ winstgevendheid is toegenomen van 15 naar 18 procent dit jaar. Christa Grootveld: “BOVAG Fietsbedrijven wil ondernemers actief helpen hun eigen keuzes te maken voor de toekomst.”

 

Foto's

Reageer op dit artikel