nieuws

GfK over omnichannel: fysieke winkels blijven

Ondernemen 954

Marktonderzoeker GfK heeft onderzoek gedaan naar de e-commerce ontwikkelingen op de Europese consumentenmarkt. GfK voorspelt dat Chinese e-commerce giganten in telecom en consumentenelektronica Europa als hun eerstvolgende groeimarkt zien. Ondanks de harde strijd van van deze online retailers, zegt GfK dat het belang van de fysieke retail onverminderd blijft.

GfK over omnichannel: fysieke winkels blijven
De traditionele winkel heeft in Europa nog steeds een grote aantrekkingskracht, constateert GfK. Beeld Shutterstock

Een term die GfK voor de Chinese elektronicagiganten hanteert is m-commerce. M-commerce staat voor de online verkoop via mobiele apparaten, en Chinese retailers zijn daar zeer sterk in volgens GfK. Dat is meteen de reden waarom ze hun pijlen op Europa richten, waar de online verkopen een flinke stijging kennen de laatste jaren. Weliswaar haalt online sales, waaronder ook fietsen en fietsgerelateerde producten, bij lange na nog niet de aantallen die in Azië en Noord-Amerika worden gehaald, maar de beweging is er overduidelijk. Van 21% in 2015 naar 25% nu, aldus GfK.

GfK: consumenten vinden de fysieke winkel nog steeds even belangrijk. In 2015 43%, in 2018 43%

Retailketens moeten gaan samenwerken

In het GfK onderzoek wordt ook gesteld dat, als antwoord op de verwachte tsunami van de Chinese ‘reuzen’, Europa’s grote online retailketens zich zullen moeten verenigen. Op die manier zijn ze in staat de overspoeling van de markt door Chinese bedrijven af te wenden. Uit het rapport: ‘Samenwerkende retailers kunnen een leidende rol spelen en hebben een strategisch voordeel ten opzichte van pure online spelers vanwege hun unieke omnichannel propositie. Door vooruitstrevende technologieën in te zetten, kunnen ze de consument een optimale on- en offline koopbeleving bieden, en door gedeelde data ‘big data’ analyses maken en daar hun strategie op afstemmen.

Fysieke winkel blijft belangrijke rol spelen

De kracht zit hem volgens GfK dus juist in het gegeven dat in Europa de fysieke winkels een behoorlijk stevig aandeel hebben in het distributiekanaal, ook wat betreft consumentenelektronica, telecom, en ‘Small Domestic Appliances’ oftewel kleine huishoudelijke apparaten en domotica (huisautomatisering).

De traditionele winkel heeft hier nog steeds een grote aantrekkingskracht, constateert GfK: het percentage consumenten dat vindt dat de fysieke winkel voor hen even belangrijk is als een paar jaar geleden, is exact gelijkgebleven (2015: 43%, 2018: 43%).

Lees meer over omnichannel op tweewieler.nl

Reageer op dit artikel