nieuws

Bijtelling zakelijke fiets op 7 procent

Ondernemen 2681

‘Het fietsgebruik in Nederland krijgt een flinke stimulans.’ Dat stellen belangenorganisaties RAI Vereniging, BOVAG, ANWB, Fietsersbond, VNA en Natuur en Milieu tevreden vast nadat vanmiddag RTL Nieuws bekend maakte dat het Kabinet de bijtellingsregels voor het privégebruik van een zakelijke fiets, vereenvoudigt naar 7 procent. Dit percentage doet volgens de zes partijen recht aan de vele voordelen en positieve effecten van fietsen op zowel de reiziger, het milieu, klimaat als de doorstroming.

Bijtelling zakelijke fiets op 7 procent
De bijtelling voor de zakelijke fiets is door het kabinet bepaald op 7 procent. Foto Shutterstock

Volgens RTL Nieuws heeft het Kabinet de forfaitaire bijtelling voor het privé gebruik van een zakelijke fiets, bijvoorbeeld bij lease, vastgesteld op 7 procent. Het percentage maakt deel uit van een vereenvoudiging van de fiscale fietsregeling, dat is opgenomen in het Belastingplan 2019. RAI Vereniging, ANWB, de Fietsersbond, Natuur & Milieu, BOVAG en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) pleiten al langer voor een meer fietsvriendelijk fiscaal beleid, vooral voor woon-werkverkeer. Wouter Jager, voorzitter RAI Vereniging afdeling Fietsen, is content met deze beslissing van het kabinet. “Met deze regeling verwachten wij dat het fietsgebruik flink gaat toenemen en een nog grotere rol krijgt bij de ontwikkeling van een slim, flexibel, duurzaam en veilig mobiliteitssysteem.” Hij geeft het kabinaet een pluim: “Deze regeling is het resultaat van een goede samenwerking tussen RAI Vereniging, ANWB, BOVAG, VNA, Natuur & Milieu en de Fietsersbond en een welwillende overheid die het belang van de fietser voorop stelt.”

Positieve effecten stimulering fiets

Met de vereenvoudiging komt een einde aan de onduidelijkheid over de huidige bijtellingsregeling. Deze is dusdanig complex en op vele manieren uitlegbaar, dat maar weinig werkgevers een zakelijke fietsregeling voor hun werknemers aanbieden. Door de fiets fiscaal aantrekkelijker te maken worden niet alleen de verkopen van (elektrische) fietsen gestimuleerd, maar leidt er vooral toe dat het gebruik van de fiets, zowel voor woon-werk als privé, toeneemt. Dat heeft een gunstig effect op de filedruk, levert een belangrijke bijdrage aan het terugdringen van de klimaat en luchtvervuilingsproblematiek en heeft een positief effect op de volksgezondheid. Jager: “Deze situatie kent alleen maar winnaars. Niet alleen de overheid die 10 miljoen euro extra opbrengsten ontvangt, maar bovenal meer gezonde fietsers die samen bijdragen aan minder files, schonere lucht en een beter klimaat.”

Privé bijtelling

Bij een bijtelling van 7 procent worden ook duurdere elektrische fietsen voor een grotere groep reizigers toegankelijk.
Volgens de organisaties kunnen de maatschappelijke baten van deze fiscale regeling oplopen tot zo’n 54 miljoen euro per jaar; 44 miljoen euro aan maatschappelijke baten en 10 miljoen aan belastingopbrengsten.

Maatschappelijke baten

De 44 miljoen euro aan maatschappelijke baten van de fiets zijn onderverdeeld in verschillende effecten. De elektrische fiets en met name de speed pedelec, zijn op afstanden tot 15 kilometer bijzonder geschikt om bijvoorbeeld de auto te vervangen. Dit scheelt per extra fietser maximaal 400kg CO2 en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Het bevordert bovendien ook de doorstroming op de weg. Tot slot heeft fietsen een belangrijke preventieve werking en houdt werknemers fit en gezond voor werk en hun privé leven. Dit bespaart de overheid circa 210 euro aan ziekte- en verzuimkosten per werknemer per jaar.

Vervolgstappen

De fiscale fietsregeling maakt deel uit van het Belastingplan 2019 en wordt in het najaar met de Tweede Kamer besproken. Na akkoord van de Tweede Kamer wordt de wet in 2019 geïmplementeerd en treedt vanaf januari 2020 in werking.

Reageer op dit artikel