nieuws

Lagere winstcijfers voor Accell Group

Ondernemen 1379

Lagere winstcijfers voor Accell Group
Accell Group maakt zijn halfjaarcijfers 2018 bekend. De lager winstcijfers worden verklaard doordat 2018 een transitiejaar is waarbij de kosten voor de baten uitlopen. Beeld Accell Group

Accell Group heeft de resultaten over het eerste halfjaar van 2018 bekendgemaakt. Over de implementatie van de nieuwe ondernemingsstrategie meldt Accell Group ‘op schema’ te zitten. De lagere winstcijfers worden verklaard doordat 2018 een transitiejaar is waarbij de kosten voor de baten uitlopen.

Ton Anbeek, Voorzitter Raad van Bestuur: “2018 is een duidelijk transitiejaar waarin we ons als groep slimmer organiseren en waarbij de kosten voor de baten uitlopen. Het afgelopen halfjaar hebben we ons managementteam op een aantal cruciale posities versterkt en een mix gecreëerd van jong talent en stevige ervaring, waarmee ook een compleet andere dynamiek en nieuwe energie ontstaat. Met dit nieuwe team rollen we onze transitie en strategie versneld uit en hebben we in de afgelopen maanden binnen elk van onze zes strategische pijlers gas gegeven op de gestelde prioriteiten.”

In dit transitiejaar 2018 lopen de kosten voor de baten uit

Innovatiekracht

Anbeek: “Binnen de groep zit veel innovatiekracht. Hierdoor zijn we in staat de markt telkens weer te verrassen. Dat bewijzen we nu opnieuw met de introductie van de Haibike FLYON die de standaard zet voor een nieuwe generatie e-mountainbikes. Ook de Lapierre E-Road bike Xelius is hier een voorbeeld van. Hiermee breken we het e-road bike marktsegment definitief open.”

Focus op nieuwe markten door nieuwe technologie

Hij vervolgt: “De fiets is enorm in ontwikkeling en opent door slimme toepassing van technologie steeds meer nieuwe markten. We hebben daarbij het grote voordeel van schaal en een veelbelovende innovatie pijplijn, die in combinatie met een meer geïntegreerde en slagvaardige groep de drijver zal zijn voor onze groei in de komende jaren.”

Omnichannel strategie

Een van de pijlers van de nieuwe strategie is de implementatie van een omnichannel strategie (Omnichannel E-commerce). Speciaal hiervoor heeft Accell Group een nieuwe startup opgericht. Het bedrijf Accell Digital in Amsterdam gaat een gecentraliseerd multi-brand online platform bouwen voor directe verkoop aan consumenten.

Nieuwe strategie Accell Group heeft 6 pijlers

De nieuwe strategie van Accell Group kent 6 strategische pijlers:

  1. ‘LEAD GLOBAL. WIN LOCAL’ Marketing, e-commerce, innovatie, IT en Supply chain zullen centraal worden aangestuurd. De landen richten zich op een perfecte uitvoering van (lokale) plannen en strategie.
  2. ‘WINNING AT POINT OF PURCHASE’ Focus op de juiste lokale merkportfolio met verantwoordelijkheid per land/regio, met passende innovaties en ondersteund door e-commerce platformen en experience centers zal de landen in staat stellen nog betere prestaties te realiseren.
  3. ‘OMNICHANNEL E-COMMERCE’ De juiste combinatie van e-commerce platformen, experience centers en dealernetwerken zal de klant ongeacht de keuze van kanaal en contactvorm de beste, consistente ervaring geven.
  4. ’SMART TECHNOLOGY AND INNOVATION’ Een goed gevulde innovatietrechter is een grote drijver achter groei. De innovaties zijn consument gedreven en richten zich onder andere op nieuwe e-bike technologie, slimme Internet of Things (IoT) toepassingen en urban mobility.
  5. ‘CENTRALIZED & INTEGRATED P&A BUSINESS’ Fietsonderdelen en -accessoires zijn vanuit de consument gezien onlosmakelijk verbonden met fietsen. Door centralisatie van en integratie met de (centrale en lokale) fietsenbusiness kan de klantpropositie worden versterkt en meer synergie en groei worden gerealiseerd.
  6. ‘FIT TO COMPETE’ Om het concurrentievermogen snel verder te verbeteren, gaat Accell Group de complexiteit reduceren, standard product platformen introduceren, de IT-infrastructuur vernieuwen en focussen op tijdige beschikbaarheid van de juiste voorraad en snelheid van leveren.

Belangrijkste uitkomsten halfjaarcijfers

  • Stabiele omzet van € 636 miljoen (+2,7% tegen constante wisselkoersen) door sterke vraag naar e-(performance) bikes. Lagere verkopen in Benelux en Noord-Amerika
  • Toegevoegde waarde stijgt met 120 basispunten naar 30,1%, grotendeels veroorzaakt door positieve valuta-effecten en in mindere mate door lagere logistieke kosten en lagere inkoopprijzen van materialen
  • Bedrijfsresultaat daalt met 10,1% naar € 42,7 miljoen door hogere operationele kosten waarvan € 2,5 miljoen buitengewone lasten
  • Werkkapitaal komt hoger uit door hogere debiteuren en lagere crediteuren
  • Het netto resultaat is vergelijkbaar met vorig jaar

 

Reageer op dit artikel