nieuws

Bruisende Eurobike 2018 met minder bezoekers

Ondernemen 1141

Het was rustiger in de gangpaden, maar bruisend was de beurs zeker: Eurobike 2018 ontving met een dag minder ook minder bezoekers. 37.379 mensen bezochten de beurs, tegen 42.590 in 2017. Desondanks waren exposanten zeer tevreden, met name over het niveau van de bezoekers.

Bruisende Eurobike 2018 met minder bezoekers
Foto Messe Friedrichshafen

Met een streng toelatingsbeheer, Retail First, kwamen alleen retailers en professionals uit de industrie naar de beurs. Vooraf was er nogal wat gemopper over de beurs die verschoven werd van eind augustus naar begin juli. Volgens de beursorganisatie gebeurde dit op verzoek van een aantal grote beursdeelnemers. Vlak voor de Eurobike 2018 werd bovendien bekendgemaakt dat in 2019 de datum verschuift naar eind juli. Dit leidde tot nogal wat discussie onder bezoekers en deelnemers. Het nieuwe tijdstip van 31 juli t/m 3 augustus 2019 ligt midden in de vakantie en zou een reden kunnen zijn om niet te gaan.

Eurobike ontvangt bezoekers uit de hele wereld

Toch is de verwachting dat ook volgend jaar de beursvloer weer afgeladen vol zal zijn: veel van de 1.400 exposanten geven aan dat de beurs té belangrijk is om over te slaan. Met 37.379 vakbezoekers uit 96 landen is de beurs een ideaal moment om nieuwe producten aan de hele wereld te introduceren en distributeurs en vertegenwoordigers te ontvangen. Kostentechnisch altijd nog goedkoper dan zelf de wereld over te moeten reizen

Drie geslaagde dagen

“Met drie geslaagde dagen was Eurobike 2018 een succes, ondanks de discussie over de eerdere datum. Het toont het belang aan van een wereldwijde uitwisseling tussen professionals uit de industrie op een toonaangevende internationale handelsbeurs”, aldus Klaus Wellmann, CEO van Messe Friedrichshafen.

Breed aanbod duurzame mobiliteit

Op de beurs is te zien hoe de fiets steeds breder inzetbaar wordt als duurzame aanbieder van mobiliteit en over de hele wereld een steeds sterker alternatief wordt voor conventionele aandrijfvormen. “De relevantie van de fiets neemt van dag tot dag toe en de technologie vordert snel”, geeft Wellmann aan.

Retail First

De Eurobike kon dit jaar alleen door professionals in de sector bezocht worden: “Iedereen die zaken doet in de fietsindustrie, komt naar de Eurobike, als exposant of als vakbezoeker”, zegt Eurobike-directeur Stefan Reisinger.. “Hoewel onze première van Retail First, met een strikt toelatingsbeheer, leidde tot een lichte daling van het aantal bezoekers, betekende dit ook dat de kwaliteit van de bezoekers naar het hoogste niveau ooit ging.”

Beursterrein uitverkocht

Alle hallen en het hele beursterrein waren uitverkocht. Bernd Lesch, marketingdirecteur bij Winora Group, is zeer tevreden over hun beursdeelname: “De beurs werd goed bezocht, ondanks alle somberheid en negatieve voorspellingen. Onze belangrijkste klanten kwamen naar Friedrichshafen. We hebben de show kunnen gebruiken als een platform om onze nieuwe productpremières te presenteren.”

Hal A1 met E-Mobility Solutions

De transformatie die in stedelijke mobiliteit aan de gang is, was vooral te zien in hal A1, die door de beursorganisatoren was ingedeeld onder het motto ‘E-Mobility Solutions’. Daar waren de laatste ontwikkelingen te zien op het gebied van mobiliteit: van toekomstige aandrijfsystemen en batterijtechnologieën tot nieuwe oplossingen op het gebied van connectiviteit en digitalisering, tot elektrische bakfiets.

Eurobike en Taipei Cycle Show verschuiven al weer

Eurobike in 2019

In 2019 vindt de 28e editie van deze internationale vakbeurs plaats van woensdag 31 juli tot en met zaterdag 3 augustus in Friedrichshafen aan de Bodensee. Tijdens de eerste drie dagen kan de Eurobike alleen bezocht worden door professionals uit de industrie, met op de vierde dag een consumentendag voor alle fietsfans.

Discussie over de locatie

Ieder jaar laait ook de discussie over een andere locatie op. De infrastructuur en de vele files rondom de beurs blijven een ergernis, maar toch lijkt Friedrichshafen voor velen ook aantrekkingskracht te hebben. Bijvoorbeeld voor Thomas Hild, CEO van SQlab GmbH.” Ik ben een absolute fan van de Eurobike en Friedrichshafen. De reden waarom ik denk dat de locatie en de show zo goed zijn? Ik denk dat iedereen hier elkaar al jaren kent, iedereen ontmoet elkaar elk jaar als een grote internationale familie. Er is een speciale sfeer op deze locatie.”

Lees ook: Eurobike en Taipei Cycle Show verschuiven weer

Reageer op dit artikel