nieuws

Fiets gezien als voordelige vervoersoplossing

Ondernemen 511

Fiets gezien als voordelige vervoersoplossing
Werkgevers kunnen bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget. Het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto. Foto Shutterstock

Van de Nederlandse werkenden die 20 kilometer of meer van huis naar werk reizen, moet 22% in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen. Nederlanders kiezen dan graag voor een voordelige oplossing. 38% geeft aan de fiets als vervoersmiddel te kiezen.

Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd door Multiscope. Wanneer de werkgever de huidige reisvergoeding zou intrekken, gaan Nederlanders sneller voor een voordeligere oplossing. Maar liefst 38% geeft dan de voorkeur voor de oer-Hollandse fiets als vervoersmiddel, tegenover 23% die zou kiezen voor reizen met het ov.

Fiets blijkt kansrijke mobiliteitsoplossing

Marchel Koops, algemeen directeur bij Athlon: ‘Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen. Zij kunnen bijvoorbeeld bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget, het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto. Daarmee draag je niet alleen bij aan de gezondheid van je medewerkers, maar ook aan het milieu. Momenteel heeft slechts 1 op de 10 werknemers een bedrijfsfiets tot zijn beschikking.’

Meest gebruikte vervoersmiddelen voor woon-werkverkeer

1. Eigen auto (43%)
2. (Elektrische) fiets (22%)
3. Auto van de zaak (12%)
4. Trein (9%)
5. Bus (3%)

Gemiddeld woon-werkverkeer 22,6 kilometer

Het onderzoek laat zien dat gemiddeld een Nederlander 22,6 kilometer van zijn werk af woont. Een werknemer die 5 dagen per week met de trein die afstand aflegt, ziet een behoorlijk deel van zijn salaris vervliegen. Koops: ‘Per kilometer betaal je voor de trein gemiddeld € 0,19 tijdens spitsuren.’

Auto meest gewilde vervoersoplossing

Toch pakken Nederlanders nog steeds het vaakst de eigen auto. Ook voor zakelijke ritten buiten het woon-werkverkeer om. Dat loopt ook in de kosten als werkgevers geen vergoeding bieden. Koops: ‘Als mobiliteitsoplossing denken we vaak direct aan een kilometervergoeding of leaseauto, maar tegenwoordig zijn er voor zowel werkgever als werknemer genoeg interessantere oplossingen, zoals dus de fiets.’

Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen

Kortere reistijd belangrijker dan comfort 

Onder Nederlanders is dus voor woon-werkverkeer de eigen auto nog steeds het populairst. Slechts 13% reist met de trein, tram of metro naar het werk. Een extra vergoeding of bonus voor het gebruik van een alternatief vervoermiddel zou 23% van de werknemers stimuleren uit de auto te komen. Maar de meeste winst valt te behalen in de totale tijd die werknemers kwijt zijn aan de reis. Afscheid nemen van de auto is voor 81% van de werknemers geen probleem, wanneer dit de reistijd verkort.

Reistijd zo kort mogelijk

Koops: ‘De belangrijkste overweging bij het kiezen van een vervoersmiddel is toch de reistijd, niet het comfort. Werkgevers zien alleen nog onvoldoende in dat ze met de juiste tegenprestatie hun werknemers duurzamer – en vaak voordeliger – kunnen laten reizen. Door geen vergoeding per vervoersmiddel te geven, maar bijvoorbeeld een flexibel mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart, laten ze de keuze voor de werknemer open en bespaar je als werkgever geld.’

Reageer op dit artikel