nieuws

20 miljoen voor mobilteitsconcept MaaS

Ondernemen 289

20 miljoen voor mobilteitsconcept MaaS
De samenwerking tussen Nextbike en Arriva zou binnen MaaS passen; MaaS is een nieuw mobiliteitsconcept en staat voor het idee dat reizigers heel eenvoudig via één of meerdere apps trips met tal van modaliteiten kunnen plannen, boeken en betalen. Foto Nextbike Marco Reeuwijk

Een anatal regio’s en het ministerie van Infrastructuur dragen 20 miljoen euro bij aan de opstartkosten voor de zeven pilots met Mobility as a Service (MaaS). Dit meldt verkeersnet.nl. Ook is de aanbesteding van de pilots gestart.

Wat is MaaS eigenlijk? MaaS is een nieuw mobiliteitsconcept en staat voor het idee dat reizigers heel eenvoudig via één of meerdere apps trips met tal van modaliteiten kunnen plannen, boeken en betalen. Zij krijgen als het ware een op maat toegesneden reisadvies. Van deur tot deur reizen wordt zo nog veel makkelijker – zo makkelijk zelfs dat sommigen zeggen dat reizigers geen eigen auto of fiets meer nodig hebben. Vandaar ook dat ‘service’ in MaaS: mobiliteit wordt een dienst, in plaats van iets dat je bezit.

MaaS is een nieuw mobiliteitsconcept en staat voor het idee dat reizigers heel eenvoudig via één of meerdere apps trips met tal van modaliteiten kunnen plannen, boeken en betalen

Aanbesteding MaaS-pilots open

Partijen kunnen zich nu aanmelden voor de zogenoemde ‘pre-competitieve fase’, staat onder meer in een brief van minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven aan de Tweede Kamer. Hierin worden ze uitgedaagd om ‘aan te geven wat hun MaaS-expertise behelst’. Ook worden ze opgedragen om in een essay toe te lichten ‘waarom zij MaaS-dienstverlener zijn en hoe zij de toekomst voor zich zien.’ Tenslotte worden ze ‘nadrukkelijk gevraagd om feedback op de standaarden en het concept-aanbestedingsdocument’. Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven nodigen naast grote gevestigde partijen ook specifiek nieuwe innovatieve bedrijven uit.

MaaS ook gebruikt voor data-uitwisseling standaard

Het idee is vervolgens dat de partijen elkaar beter leren kennen en eventueel consortia gaan vormen. Het ministerie wil ook met deze partijen in gesprek over onder meer het “vaststellen van standaarden voor data-uitwisseling en de concept-uitvraag voor de raamovereenkomst”.

The next step

‘De tweede stap is om bedrijven en/of consortia te selecteren die geschikt zijn om een van de pilots uit te voeren’, schrijven de bewindspersonen verder in de brief. ‘Hiervoor besteedt IenW, mede namens de regionale overheden, een raamovereenkomst aan.’

Platteland ook bereikbaar houden

Dat de regio’s en het ministerie zeven MaaS-pilots willen lanceren, werd eind vorig jaar bekend. Het gaat om experimenten in verschillende regio’s en met verschillende aandachtsgebieden. Gekeken wordt bijvoorbeeld hoe MaaS het platteland van Groningen en Drenthe bereikbaar kan houden en of bewoners van de Utrechtse vinex-wijk Leidsche Rijn te porren zijn voor het MaaS.

Mensen moeten anders gaan reizen, lees ‘uit de auto’

De pilots moeten over tal van zaken duidelijkheid verschaffen. Bijvoorbeeld hoe vervoersaanbieders en MaaS-dienstverleners data gaan uitwisselen met elkaar en of de huidige wet- en regelgeving voldoende is. Maar ook of mensen echt anders gaan reizen.

Bron: Verkeersnet.nl/ProMedia, auteur Jan Pieter Rottier

Reageer op dit artikel