nieuws

BOVAG: Fiscaal vriendelijke regels fiets van de zaak op komst

Ondernemen 1409

BOVAG: Fiscaal vriendelijke regels fiets van de zaak op komst
BOVAG is blij met het voornemen van staatssecretaris Snel van Financiën om nog dit jaar het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. Foto BOVAG

BOVAG is blij met het voornemen van staatssecretaris Snel van Financiën om nog dit jaar het gebruik van een leasefiets fiscaal aantrekkelijker te maken. Dit is een eerste stap waarmee het gebruik van de fiets in woon-werkverkeer een flinke stimulans krijgt.

BOVAG pleit al sinds de afschaffing van de bedrijfsfietsregeling in 2015 voor een fietsvriendelijk fiscaal beleid. Belangenorganisaties hebben uitgerekend dat de maatschappelijke baten kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro per jaar.

Meer mensen op de fiets

BOVAG wil samen met ANWB, Fietsersbond, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA dat meer mensen in Nederland de fiets pakken. Zowel zakelijk als privé. Met name de elektrische fiets en de speed pedelec zijn bijzonder geschikt voor woon-werkverkeer, maar de potentie wordt nog onvoldoende benut en belemmerd door onbegrijpelijk fiscaal beleid. Volgens de organisaties is het gebruik van de fiets niet alleen belangrijk om de groeiende bereikbaarheidsproblemen aan te pakken, maar draagt het ook bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot, verbeteren van de luchtkwaliteit en de volksgezondheid.

Fietsvriendelijk fiscaal beleid

Met een fietsvriendelijk fiscaal beleid willen de 6 organisaties de regels voor de leasefiets vereenvoudigen en aansluiten bij het huidige bijtellingspercentage van 4 procent voor de elektrische auto. De jaarlijkse baten van een dergelijke regeling voor de maatschappij kunnen oplopen tot zo’n 50 miljoen euro; 6 miljoen euro aan belastinginkomsten en 44 miljoen aan maatschappelijke baten. Iedere extra fietser levert namelijk een jaarlijkse besparing op van maximaal 400 kg CO2 uitstoot en 210 euro aan ziekte- en verzuimkosten.

Lees ook:

Fiets van de zaak krijgt gunstiger regeling

Reageer op dit artikel