nieuws

Toekomst fietsbedrijven centraal op Jaarcongres van BOVAG

Ondernemen 927

Hoe ziet de toekomst van uw fietsbedrijf eruit? Tijdens het jaarlijkse congres voor de leden probeerde BOVAG daar antwoord op te geven. “Niet kiezen is geen optie”, aldus de nieuwe voorzitter van BOVAG Fietsbedrijven Maarten Akkers. “Anders wordt er voor je gekozen.”

Toekomst fietsbedrijven centraal op Jaarcongres van BOVAG
Maarten Akkers werd vorig jaar oktober benoemd tot de nieuwe voorzitter van de afdeling Fietsbedrijven als opvolger van Rob van Oosterhout. Foto Tweewieler

Ruim 300 bezoekers kwamen naar het Jaarcongres van BOVAG Fietsbedrijven dat gisteren werd gehouden in Fort Voordorp in Groenekan. Maarten Akkers werd vorig jaar oktober benoemd tot de nieuwe voorzitter van de afdeling Fietsbedrijven als opvolger van Rob van Oosterhout. Akkers kwam als eerste spreker het podium. Hij benadrukte dat bedrijven goed over hun toekomststrategie na moeten denken: “De aantal verkochte fietsen per jaar lopen terug en de verkoop van fietsen online is gegroeid tot 35 procent. Grote fabrikanten hebben aangegeven dat ze terug willen in aantal dealers naar zo’n 600. Fabrikanten kiezen steeds meer voor de wat grotere dealers en draaien richting kleinere dealers hun marges terug. Het is verstandig om als bedrijf keuzes te maken, anders wordt er voor je gekozen.”

Dealervereniging Gazelle

Voorafgaand aan het Jaarcongres hield BOVAG een vergadering van de Gazelle Dealervereniging. Maarten Akkers benadrukte het nut van een dealervereniging: “De markt verandert en ook fabrikanten werken aan een ander verdienmodel, met minder dealers en een meer ‘consumer direct’ benadering. Met een dealervereniging kun je de plannen van fabrikanten monitoren en invloed uitoefenen.” Later in de vergadering werd een stemming gehouden onder de aanwezigen of er behoefte was aan een dealervereniging voor Accell. Het overgrote deel van de leden stak de hand op, het is aan BOVAG om dit verder op te pakken.

Bedrijfsoverdracht of -beëindiging

Bedrijven die kijken naar de toekomst, kunnen ook tot het besluit komen dat het beter is hun bedrijf te beëindigen of te verkopen. Daan Luijkx van H&L Accountants & Belastingadviseurs gaf aan dat er meerdere redenen kunnen zijn om dit te doen: “Het kan gaan om mensen die succesvol zijn en graag willen stoppen met hun bedrijf, ziekte kan een reden zijn of er is een familielid die de zaak over wil nemen. Of het gaat slecht met het bedrijf.”

Op tijd beginnen

Luijkx geeft aan dat veel bedrijven niet goed voorbereid zijn of niet op tijd beginnen bij bedrijfsoverdracht of -beëindiging: “Dan kun je achteraf tegen onaangename juridische of fiscale verrassingen aanlopen. Het is echt belangrijk om ruim op tijd te beginnen met het zoeken van een goede overnamekandidaat. Past degene bij jouw bedrijf, wat wordt de verkoopwaarde? Ondernemers zouden samen met een adviseur vooruit moeten kijken naar de komende drie tot vijf jaar en samen te overleggen wat er in die jaren voor de overdracht of beëindiging moet gebeuren.”

Vakman Game

Carmel Kloosterhuis van House of Performance sprak over een nieuwe tool van BOVAG Fietsbedrijven, de Vakman Game. Met deze tool kunnen bedrijven op spelenderwijs het gedrag van medewerkers veranderen. In dit spel gaat een team samen acht verschillende opdrachten uitvoeren. Met het speel je als bedrijf tegen alle fietsenwinkels in Nederland. Er is eerst een pilot onder 14 ondernemers waarna in september alle tweewielerbedrijven kunnen deelnemen. BOVAG heeft eerder in andere branches ervaring opgedaan met het spel. “In de bakkerswereld was een van de opdrachten bijvoorbeeld: hoeveel muffins ga je deze week verkopen? Dan ga je samen nadenken hoe je de verkoop op kunt krikken en dan zie je echt dat het werkt”, aldus Carmel Kloosterhuis. Volgens haar is gedragsverandering niet eenvoudig. “Het duurt 66 dagen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Je zult eerst een doel moeten stellen, een plan maken en steeds feedback vragen.”

Workshop Businessplan maken

Jan Klingen van Fat Elephant vertelde vervolgens over de workshops die BOVAG Fietsbedrijven gaat organiseren over het maken van een goed businessplan, essentieel voor een bedrijf om te bepalen waar je als bedrijf naar toe wilt de komende jaren. In de workshop word je als ondernemer via een bepaald stappenplan geholpen bij het maken van een actieplan. Daarbij wordt gekeken naar zaken als kernwaarden, inkomstenstromen, klantsegmenten, wat zijn je sterke en zwakke punten en wat zijn kansen en bedreigingen? Zo komt de ondernemer tot een actieplan met ambities voor 2018. Maandag 19 maart organiseert BOVAG een eerste pilot van deze workshop.

 

Reageer op dit artikel