nieuws

Terugblik én vooruitblik

Ondernemen 1079

Tweewieler wenst iedereen in de fietsensector alle goeds voor het nieuwe jaar. Graag geven we een terugblik op wat er het afgelopen jaar is gepasseerd. Ontwikkelingen die ook zeker in dit nieuwe jaar een rol gaan spelen. Met quotes van de experts die we hebben geïnterviewd.

Terugblik én vooruitblik
Meer boeiende artikelen zijn te vinden in ‘Het Beste van Tweewieler 2017’.

Foto Peter Roek

Winkel als ambassadeur merk

Rob van Oosterhout heeft in 2017 na 6 jaar het voorzitterschap van BOVAG Fietsbedrijven overgedragen aan Maarten Akkers:

“Persoonlijk heb ik een uitgesproken visie op waar het met de fietsretail naartoe gaat. Minder multi-brand, meer single of duo brand. De retail krijgt een andere rol in de distributieketen. We gaan naar grote belevingswinkels, ambassadeurs van een merk. Dat brengt ook een geografische herindeling met zich mee van winkels. Minder dealers gaan de consument beleveren. Daarnaast zijn er serviceproviders, locaties voor service en reparatie van fietsen, zonder verkoop. Zoals in de automotive, met merkdealers en universele garages.”

Meer single en duo brand stores

Foto Ton Kastermans Fotografie.

Willem Buitenhuis, general manager Giant Benelux. Giant vierde in 2017 zijn 30-jarig jubileum op de Nederlandse markt:

“Onze visie op retail is gebaseerd op een partnership met de dealer voor de lange termijn, op basis van exclusieve distributie. Je ziet nu een ontwikkeling naar single brand en duo brand stores komen. Onze branche is nog niet ingericht op deze unieke en eenduidige manier van samenwerken maar de eerste veranderingen zijn wel zichtbaar. Je moet je onderscheiden als fietsretailer. Met een winkel met 6 dezelfde merken als de concurrent een straat verderop, red je het gewoon niet meer tegenwoordig.”

Kortere leveringstijd een must

Foto Bike Europe.
Shimano Europe verhuisde in 2017 naar de Hightech Campus in Eindhoven. Frank Peiffer, algemeen directeur Fietsdivisie Shimano Europe:

“De transformatie van de fietsenindustrie om aan de behoeften van de huidige online georiënteerde consument tegemoet te kunnen komen, is onvermijdelijk. Voor de fietsenleveranciers ligt hier een uitdaging om aan die hoge verwachtingen te voldoen. Elke partij in de keten kan hierop inspelen, want het gaat om planning. Het dealerkanaal vormt voor de fietsenleveranciers, nog steeds, een voorraadbuffer. Online aanbieders hebben hier echter geen boodschap aan en eisen een veel kortere leveringstijd.”

Margemodel op de schop

Foto Koos Groenewold.

In 2017 nam Accell Nederland het initiatief voor een nieuw margemodel. Huub Snellen, algemeen directeur Accell Nederland, introduceerde in Tweewieler het nieuwe samenwerkingsmodel:

“De huidige race op kortingen is een race naar de bodem. Wij streven er met ons nieuwe margemodel naar het rendement van de dealer en onszelf te behouden of zelfs te verbeteren. Daarbij kiezen we onvoorwaardelijk voor de vakhandel. Waar voorheen de marge door de factuur, oftewel het volume werd bepaald, gaat dat nu anders worden. Er zijn 3 pijlers die de marge bepalen: factuurkorting, onderhoudsvergoeding, en een loyaliteitsbonus. Dat laatste gaat over bijvoorbeeld meters winkelvloer, data delen en dergelijke.” 

Eindklant staat altijd centraal

Foto Fotostudio Wick Natzijl.

Bij AGU trad in 2017 Björn Jeurissen aan als nieuwe algemeen directeur. Daarvoor werkte hij in de telecom- en mediasector en deed hij veel ervaring op met online marketing. Over de fietsensector zei hij:

“Mijn indruk is dat iedereen in deze sector worstelt met de verhouding tussen on- en offline. We hebben echter allemaal één gezamenlijk belang: de eindklant blij maken. Daarvoor zijn mooie producten een eerste vereiste. Maar hoe zit het met de klantervaring? Wat me opvalt in de fietsensector: na de aankoop van een product is het klaar. Hoe anders is dit in de telecomsector. Daar begint de customer journey ná de aankoop. Wat wil de klant nog meer? Na de aankoop ga je aan je klantrelatie werken.”

Oriënteer je op aanschaf elektrische fiets in de winkel

Foto Ton Kastermans Fotografie.

De Fietsersbond was in 2017 heel veel in het nieuws te vinden. Tweewieler interviewde Saskia Kluit, directeur Fietsersbond. Onder meer over het advies aan leden om online een fiets te kopen:

 “We adviseren kopers om, zeker in geval van een elektrische fiets, zich in elk geval ook offline te oriënteren. Een proefrit maken, de fiets proberen. Maar we zijn niet principieel tegen online aanschaffen. Als de handel niet goed inspeelt op de behoeften van de consument, niet kunnen bieden wat deze wenst, het gat tussen de prijs in de winkel en online niet kunnen overbruggen met hun meerwaarde in bijvoorbeeld een persoonlijke benadering of diensten, dan is internet een goed alternatief. Mijn persoonlijke overtuiging is echter dat de meeste consumenten het liefst hun waardevolle aankopen bij de fietsenwinkel doen.”

Open platform

Foto Koos Groenewold.
Na de zomer van 2017 kwam Marc Roelofsen, voorheen BBB Cycling, het team van Basil versterken. Basil’s Marthijn van Balveren introduceert een open, merkoverstijgend platform voor fietsaccessoires:

“Voor de winkelier biedt het ‘Mounting is Key’ oftewel MIK-systeem een extra verkoopargument richting de consument. Zo kan de consument nu accessoires van verschillende merken kopen en deze makkelijk verwisselen. Ons uitgangspunt is de consument. Die staat centraal en koopt hierdoor meer accessoires. En natuurlijk is dat voor de winkelier ook gunstig. Ook voor verhuurders en lease is het een praktische oplossing, want de adapter plate is voorzien van een slot. Bovendien beschermt het slot door de geïntegreerde sleutel tegen de gelegenheidsdief.”

Naar minder dealers


Gazelle directeur Huub Lamers, afkomstig uit de telecomsector, heeft sinds zijn aantreden in 2015 veel dealers gesproken, en zich een beeld gevormd van de sector:

“Voor mij was absoluut een leerpunt dat er nog weinig kennis in het fietsretail kanaal was over internet. In de telecomsector heeft allang een omslag plaatsgevonden. Het traditionele retailkanaal is in die sector op zijn kop gezet doordat grote omnichannel retailers als Mediamarkt en Coolblue telecom erbij gingen doen. Alles wat we in de telecom hebben meegemaakt, gaat in de fietsensector nog gebeuren. Iedereen die dacht, in onze branche verandert niets, had het mis. Maar binnendringen is ook weer niet zo gemakkelijk, blijkt wel uit het feit dat Mediamarkt alweer is gestopt met elektrische fietsen. Het serviceaspect van elektrische fietsen maakt het tot een complex product voor nieuwkomers.”

Elektrische fietsen worden goedkoper


Jack Brandsen, General Manager van het Europese Bafang-hoofdkantoor in Wychen, geeft zijn visie op het potentieel van de elektrische fiets:

“Op de Europese markt voor elektrische fietsen is momenteel de trend waarneembaar naar goedkopere e-bikes. In onze visie is het potentieel van de elektrische fiets in Europa enorm, en nog bij lange na niet benut. Mede doordat de gemiddelde leeftijd van e-bikers steeds verder omlaag gaat. Voor elektrische fietsen is service het sleutelwoord. Daar is geen enkele twijfel over. Maar in tegenstelling tot wat je zou verwachten in deze groeimarkt, is dit voor leveranciers geen speerpunt geweest de afgelopen jaren. Vijf jaar geleden was de markt tevreden met een foutmarge van 5%. Nu wordt dit, terecht, niet meer geaccepteerd door de markt.”

Lees nog meer boeiende uitspraken en artikelen in het beste van Tweewieler 2017Download dit gratis magazine hier.

Reageer op dit artikel