blog

BLOG Ron Haker: Verleiden met lucht

Ondernemen 1727

Er verschijnen mondjesmaat bijzonder mooie showrooms waar een select aantal of zelfs 1 merk fiets of e-bike op museale wijze wordt gepresenteerd. Bij deze toonzalen is het voor de consument vaak volkomen onduidelijk of er ook nog een afdeling service & techniek, laat staan een fietsenmaker ter beschikking staat.

BLOG Ron Haker: Verleiden met lucht
Ron Haker is vaste blogger op Tweewieler.nl

Aan de andere kant zijn er ook winkels die een zichtbaar open werkplaats voor de klanten hebben. Tijdens mijn gesprekken met klanten die iets willen kopen komt de werkplaats zeer vaak ter sprake. De kooplustige winkelbezoeker voert meestal de werkplaats aan als belangrijke reden om juist bij deze winkel te kopen. Ik begin er niet zelf over. Het is feitelijk zelfs zo dat ik niet verkoop, maar dat de klant koopt. Het geheim zit ‘m in het aandachtig luisteren en begeleiden naar de juiste keuze. Tussen de gesprekken door pomp ik trouwens gratis bandjes op en monteer ik een zadel. Die handelingen zijn voor mij hetzelfde als een deur openhouden voor een dame of heer. Dat wordt ook altijd gewaardeerd en onthouden.

Doorverwezen naar de pompautomaat, tegen betaling…

Over gewaardeerd en onthouden gesproken; mijn zus is zo’n dame die de fietstassen volstouwt met preien en stokbrood en elke twee jaar een kostbare nieuwe fiets van haar echtgenoot krijgt. Toen ze eens met zachte banden bij ‘haar’ fietsenmaker om wat lucht vroeg, werd ze verwezen naar de op muntgeld werkende pompautomaat. Dat was gelijk het einde van een jarenlange relatie.

Verleidelijk etaleren werkt écht

Verleidelijk etaleren heeft effect. Ooit plaatste ik, tussen de gehele collectie fietspedalen, zeer goedkope aluminium pedaaltjes op een rood fluwelen zuil met de tekst: Titanium-Vanadium-Nasa pedalen € 479,-. Het effect was dat diverse etalagekijkers bij de balie vroegen of ze de pedalen alsjeblieft even mochten zien en betasten. Meestal begreep en waardeerde men de grap en kochten toch een mooi setje pedalen.

Wat wil de klant écht? Daar draait het om!

De meeste tweewielerwinkels zijn tegenwoordig goed verzorgd, duidelijk en professioneel ingericht. Het is wel jammer dat er soms minder aandacht is voor wat de consument écht wenst en nodig heeft. Het draait allemaal om persoonlijke aandacht, service en een bovengemiddeld after-sales niveau. Dat begint al bij het behulpzaam zijn bij het gratis schenken van verse lucht. Opdracht: Maak de winkels optimaal voor alle kijk- en koopgrage consumenten en let extra op het zo optimaal bedienen van de bestaande klanten! Het zijn allemaal ambassadeurs van uw eigen zaak.


Meer Ron Haker? Lees dan ook deze blogs van hem:

 

Reageer op dit artikel