blog

BLOG Eugen Uppelschoten: Ik zeg doen!

Ondernemen 1840

BLOG Eugen Uppelschoten: Ik zeg doen!
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Eugen zegt dat we als tweewielerbranche meer moeten DOEN! De politiek prikkelen om fietsers ruim baan te geven, automobilisten op verjaardagen ervan overtuigen dat ze juist blij moeten zijn met fietsers, ouderen veiliger de weg op sturen en…

Het gaat goed met het fietsen in Nederland. Zowel voor functionele verplaatsingen als voor sport en recreatie blijft fietsen onverminderd populair. We pakken met z’n allen steeds vaker de fiets, leggen meer kilometers af en blijven dat langer doen naarmate we ouder worden.
En dat is niet zo vreemd. Fietsen kent veel voordelen: het is een efficiënte, gezonde en voordelige manier om je te verplaatsen, een toegankelijke manier om sportief bezig te zijn en een zorgeloze manier om te recreëren. Daarnaast is het laaghangend fruit als het gaat om woonomgevingen CO2 neutraal te krijgen en mensen gezond te houden.

Drukker op het fietspad, meer ongelukken

Er zijn echter ook keerzijden. Zo wordt het steeds drukker op het fietspad en gebeuren er meer ongelukken. Gelukkig worden her en der fietspaden breder en werken de eerste verkeerslichten op signalering net als bij auto’s. Willen we in Nederland dat het fietsgebruik doorgroeit en dat ongelukken afnemen, dan moet er echter meer gebeuren.

Beleidsmakers inspireren

Infrastructurele aanpassingen voor fietsers zouden de gewoonste zaak van de wereld moeten worden. Letterlijk meer asfalt en allerlei slimme toepassingen die ruim baan geven aan fietsers. Het zou mooi zijn, als de politiek dit nog meer omarmt. Dus ben of kom je in je omgeving in de gelegenheid om beleidsmakers te inspireren? Doe dit vooral.
En zit je met de meest hardnekkige automobilist aan tafel, wijs hem of haar erop dat het juist slim is om het fietsen te promoten. Meer fietsers betekent minder automobilisten en dus een vlottere doorstroom.

Ouderen en de achteruitkijkspiegel. Why not?

Als branche moeten we vooral ook naar onszelf kijken. Wat doen wij eraan om het fietsen veiliger te maken? De zadellift voor eenvoudig op- en afstappen geniet weinig aandacht. Een eenvoudige achteruitkijkspiegel maakt zelden deel uit van het verkoopadviesgesprek.
Ouderen zijn de meest kwetsbare groep; maar liefst tweederde van de fietsdoden is 65-plus… Wordt het daarom niet de hoogste tijd om iets te doen aan de onveiligheid van fietsen met een eenvoudige rotatie/snelheidssensor? Deze maakt dat ouderen veel harder fietsen dan ze kunnen.
Ik schrik er sowieso van wat er zo allemaal in de werkplaats langs komt. De oplossing? Een RDW-keuring voordat fietsen überhaupt de weg en daarmee de markt op mogen en een APK om het vervolgens veilig te houden. Dat zou wat zijn. Ik zeg doen!

 

 

Reageer op dit artikel