blog

MARKETINGBLOG Jeroen Rietvelt: De macht van de review

Ondernemen 1003

MARKETINGBLOG Jeroen Rietvelt: De macht van de review

Met zijn bedrijf Fietsmarketeer.nl helpt Jeroen Rietvelt fietsenwinkels met hun marketing. In deze BLOG gaat Jeroen in op de macht en kracht van de review.

‘Bent u tevreden? Vertel het anderen. Heeft u een klacht? Vertel het ons.’ Deze tegeltjeswijsheid gaat tegenwoordig niet meer op. Onlangs sprak ik een ondernemer die naar eigen zeggen ‘honderden klanten’ op één dag in zijn winkel had. Maar in deze drukte kon een mevrouw niet direct geholpen worden. Met een zeer negatieve review als resultaat. Het goede gevoel van de ondernemer bij zijn topomzet was in één klap verdwenen. “Ik ben er ’s nachts nog wel eens wakker van geworden.”

Review als krachtig marketinginstrument

Met reviews kun je de kwaliteit van je winkel verbeteren

Nu kun je reviews negeren, maar meningen van anderen vormen een krachtig marketinginstrument. Bijna alle oriënterende consumenten gebruiken reviews om te kunnen beoordelen hoe ze zich gaan gedragen in een onbekende situatie. Want ze vinden het belangrijk wat andere mensen doen en vinden. Vanuit die gedachte bouwen ook social media aan hun business. Alle mensen wilden vroeger bij een stam horen. Dat idee.

De waarde van een recensie is dus belangrijk. Als bedrijf of winkel kun je er meer betrouwbaarheid door krijgen. Daardoor krijg je kansen om meer te verkopen. En reviews geven je ook inzicht hoe de klant jouw bedrijf heeft ervaren. Met die informatie kun je de kwaliteit van je winkel of dienstverlening verbeteren. En tenslotte kun je op een eenvoudige, laagdrempelige manier in gesprek komen met jouw klant.

Consument deelt ervaringen snel

De lat om als consument je ervaringen te delen is de laatste jaren fors gedaald. Tevreden klanten vertellen hun ervaringen nog altijd graag door aan anderen, ook omdat ze hiermee zichzelf de bevestiging geven dat ze een goede keuze hebben gemaakt.

Een klacht los je op de winkelvloer op

Maar het instant reageren en de anonimiteit van internet zorgen ervoor dat meningen niet te controleren zijn en dat de nuance soms ver te zoeken is. De macht in het koopproces is teveel doorgeslagen naar de consument. Een ondernemer is vaak meer dan 50 uur zichtbaar in zijn of haar winkel en een consument zit veilig en anoniem vanachter een scherm. Dat klopt niet. Een klacht? Die los je op de winkelvloer op.

De woorden geduld en begrip zie ik bijna nooit in een review staan.

 

 

Reageer op dit artikel