blog

BLOG Eugen Uppelschoten: Daar gaan we weer

Ondernemen 1361

BLOG Eugen Uppelschoten: Daar gaan we weer
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Het seizoen is in volle gang en de focus zit alweer publiekelijk op 2020. Ik weet niet hoe het jou vergaat maar ik kan er nog steeds niet over uit. Wat doen we elkaar aan in deze branche? Het hele principe is op meerdere fronten mijn inziens niet handig.  

Neem de jaartallen op de fietsen. Dat is toch enorme kapitaal vernietiging? Jaarlijks een nieuw kleurtje op het gros van de collectie maakt alle huidige kleuren/uitvoeringen overjarig en rijp voor korting. Daar zijn de marges toch niet op gebaseerd?  

Nee verkopen is niets verkopen

Naast kapitaalvernietiging is het qua beschikbaarheid toch niet te doen? Je kunt niet voorkomen om nee te verkopen als de gehele collectie qua voorraad afloopt omdat er iets nieuws aan komt. Nee verkopen is niets verkopen, de klant gaat naar een ander winkel of ander merk die wel iets te leveren heeft. Zonde toch! 

Timing van de jaarlijkse introductie is bijzonder ongelukkig

En dan is de timing van de jaarlijkse introductie bijzonder ongelukkig. Het seizoen is in volle gang. Er zijn nu fietsen nodig en juist nu lopen voorraden af terwijl nieuwe vervanging nog niet beschikbaar is. Dealershows/early launches vallen hiermee ook vaak in de zomer vakantie. Ook niet handig. De bezetting is matig en dus is het schip verlaten niet ideaal. En als je pech hebt ben je zelf al met vakantie.  

Kracht van vernieuwing

Introduceer daarom een nieuw model als er echt iets nieuws is. En doe dat slim, laat de ene versie er organisch uitlopen en introduceer de nieuwe strategisch en communiceer hierover helder. Want natuurlijk is het belangrijk dat er op tijd vernieuwing komt. De kracht van vernieuwing is enorm waardevol en noodzakelijk om klanten meerwaarde te bieden.  

 

 

Reageer op dit artikel