blog

BLOG Eugen Uppelschoten: Ben ik nou gek geworden?

Ondernemen 2615

BLOG Eugen Uppelschoten: Ben ik nou gek geworden?
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Het gebeurt bijna dagelijks dat we geconfronteerd worden met iets dat niet goed werkt of veel beter zou kunnen werken. Rode draad in deze is winkelautomatisering, B2B-portals, bestellingen, leveringen, kwaliteit van geleverde producten en garantiekwesties/-procedures.

Uit betrokkenheid en vanuit de overtuiging dat het winst is voor alle partijen, stop ik er richting automatiseerder en leverancier altijd energie in om het beter te krijgen. De laatste tijd wordt de zin hierin me steeds vaker ontnomen. Ik krijg namelijk in toenemende mate het gevoel dat ik een lastige klant ben. In de eerste plaats komt dat doordat er ongekend veel fout gaat en ik dus heel vaak de telefoon moet pakken. De frustratie wordt versterkt doordat steeds vaker een claim voor iets moet worden ingediend. Is er iets verkeerd geleverd, kan ik een claim aanmaken. Hup, weer 10 minuten verder.

Wat ingewikkeld is, wordt genegeerd

Zelf erop terugkomen is er steeds vaker niet meer bij

Het lijkt er ook op dat veel dat ingewikkeld is, gewoon wordt genegeerd. Iets uitzoeken en er zelf op terugkomen is er steeds vaker niet meer bij. Wil ik het voor de klant oplossen, dan moet ik er noodgedwongen steeds zelf achteraan. Hup, weer 10 minuten verder. En wat wordt alles onnodig ingewikkeld gemaakt. Wat gisteren nog werkte, doet het vandaag niet meer. Een eenvoudige nabestelling via de winkelautomatisering levert in plaats van een doos met 12 repen een levering van 12 dozen met 12 repen op. Vervolgens zijn we 5! weken en heel veel inspanningen verder om het weer werkend te krijgen.

Hoogst irritant; het afschuifprincipe

Wat mij nog het meest stoort is het afschuifprincipe. De leverancier verwijst gelijk naar de automatiseerder en die doet op zijn beurt hetzelfde richting leverancier. Met andere woorden; zoek het maar uit! Ik mag hopen dat iemand bij de gratie Gods voor me aan de slag gaat. Vaak kost het me ontzettend veel inspanning om de ander te overtuigen waarom het beter zou moeten. Soms hoor ik zelfs niets. Zo bleef een ideeënlijst ter inspiratie aan de winkelautomatiseerder onbeantwoord. Dat is toch vreemd? Of ben ik nou gek geworden? Als ik stop om naar mijn eigen klanten en medewerkers te luisteren, weet ik dat succes een aflopend verhaal gaat worden.
Geen idee waar velen mee bezig zijn, maar laat het toch alsjeblieft allemaal werken. Hoe spannend en ingewikkeld kan het zijn?

 

 

Reageer op dit artikel