blog

BLOG Eugen Uppelschoten: inferieure kwaliteit

Ondernemen 2723

Zodra de deadline voor een nieuwe blog nadert, ben ik extra alert op wat er speelt. Vaak is dat dat zo veel, dat het geen enkele moeite kost om een onderwerp aan te snijden. Het liefst schrijf ik daarbinnen over kansen en probeer de branche te inspireren.

BLOG Eugen Uppelschoten: inferieure kwaliteit
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Het goede nieuws is al een tijd dat heel Nederland fietst. De populariteit van fietsen zet onverminderd door. En gelukkig op allerlei fronten, van jezelf verplaatsen tot recreëren, sporten en avonturieren. Daarbinnen liggen onnoemelijk veel kansen. Die kansen worden dan ook gretig opgepakt door steeds meer partijen en dan vooral door nieuwkomers van buiten. Dikwijls worden traditionele partijen links en rechts ingehaald.

Nieuwkomers halen traditionele partijen links en rechts in

Hoe dat kan? Volgens mij komt het omdat organisaties van nature intern gericht zijn. We zijn, als we niet uitkijken, allemaal vooral met onszelf en in het verlengde daarvan met elkaar bezig. Maar waar is de klant? Wat zijn de hedendaagse behoeften? Waar hecht een moderne consument waarde aan? En waar haakt hij/zij op af?

We maken er als branche een behoorlijk potje van

Eerlijk gezegd vind ik dat we er als branche een behoorlijk potje van maken. We spelen onvoldoende in op de moderne behoeften en waarden. En erger nog, we voeden klantontevredenheid met inferieure kwaliteit. Het is niet te filmen hoe slecht bepaalde onderdelen zijn. Aandrijving-, wiel- en trapaslagers die eerder zijn versleten dan de banden. Spatbordklemmetjes die gemaakt lijken om af te breken. Handvatten die zichzelf ontbinden. Zadels die op maanlandschappen gaan lijken. Elektrische systemen die maar niet stabiel zijn te krijgen. De lijst is lang.

De kwaliteit wordt alleen maar slechter

En beseft u zich hoe lang dit al speelt? Veel te lang en het wordt alleen maar erger. Het lukt ondanks alle klantteleurstellingen maar niet om betere spullen te produceren? Waar zijn we mee bezig? Wie willen we zijn? Wat willen we betekenen? Als we niet in staat zijn om écht te vernieuwen, laten we er dan in ieder geval nog voor zorgen om dat wat we wel doen goed te doen. En dat begint met kwaliteit want dat voorkomt een hoop ontevredenheid.

 

 

Reageer op dit artikel