blog

Ron Haker: De toekomst begint nu

Ondernemen 2386

Tweewieler-columnist en blogger Ron Haker komt steeds vaker nieuwe sterren aan het firmament tegen; op beursvloeren, bij tweewieler gerelateerde congressen en bijeenkomsten. Hij denkt er het zijne van.

Ron Haker: De toekomst begint nu

Veel schrandere jonge mannen en bijzonder visierijke jongedames mengen zich tijdens die beurzen, congressen en bijeenkomsten met ervaren mannen, bij wie ik vaak op het naamstickertje moet kijken om te ontdekken waar ze nu weer of nog immer werkzaam zijn. Gelukkig zijn er niet al teveel barista-achtige marketeers met dikke brillen, baarden en te grote shawls. Daar kan ik namelijk niet zo goed tegen.

Van gewoon Gazelle naar modern mobiliteitsplatform

Onlangs gaf een professioneel ziener van PON/Gazelle een mooie presentatie waarin hij uitlegde wat de redenen waren van wereldspeler PON om Gazelle in te lijven waren. Gazelle is onder PON van een traditionele fietsfabrikant naar een modern mobiliteitsplatform geëvolueerd. Accell is daar nu ook druk mee doende. Het is alleen jammer dat ik, in tegenstelling tot een aantal echt oude rotten, bijvoorbeeld de fijne kerel Mark Kuper (Accell) niet meer tegenkom.

Fabrikanten hebben allang contacten met projectontwikkelaars over mobiliteit

Volgens de ziener van PON staan er bij veel nieuw te bouwen appartementen en in getransformeerde woonwijken binnen een aantal jaren allerlei mobiliteitsvoorzieningen voor de bewoners paraat. E-auto’s en E-fietsen zijn dan vaak geen persoonlijk maar gedeeld bezit die, tegen een vast maandtarief, op afroep inzetbaar gaan zijn.
Vandaag staat er toevallig een artikel in onze lokale krant waaruit blijkt dat zo’n nieuw wooncomplex, inclusief e-auto´s, maar nog zonder e-fietsen, nu al gerealiseerd wordt. Ik denk dat fabrikanten allang contacten met projectontwikkelaars hebben.

16.000 gulden voor een setje e-bikes…

Het aantal nieuwe fiets en e-bike merken groeit gestaag. De meeste ‘nieuwe’ fabrikanten en/of bestickeraars zijn, met online uitingen en een kek imago, gewoon traditionele aanbieders. Naast mobiliteitsplan-visionairs blijven ook de grote fabrikanten gewoon fietsenmakers die willen verkopen. In 2000 had niemand kunnen bedenken dat het tegenwoordig normaal zou zijn dat een echtpaar moeiteloos een setje e-bikes voor ruim Hfl. 16.000,- zou aanschaffen.

Mensen willen gewoon bezitten en koesteren

Naast de nieuwe mobiliteits-ontwikkelingen blijven heel veel consumenten, met gretigheid, het liefst zelf de nieuwste fietsen en e-bikes kopen. Gewoon om te tonen dat ze het zich kunnen veroorloven, omdat ze kwaliteit waarderen en omdat men zich wil onderscheiden. Dat gedrag maakt mensen mens. Mensen willen traditioneel iets bezitten en koesteren.
De nieuwste e-bike collecties maken de consument gretig. Het is de taak van goede tweewielerwinkels om die wens tot bezit bij mensen in te vullen. 2019 gaat voor iedereen een topjaar worden. Er zijn enorm veel kansen. Ik ben er alleen persoonlijk niet zo zeker van dat de grote toename van experience centers echt tot successen zal leiden. Het lijkt slim en hanteerbaar, maar is het dat ook?

 

Reageer op dit artikel