blog

BLOG Stop!

Ondernemen 1749

In toenemende mate zien we de laatste jaren dat garantieclaims ook online ingediend kunnen worden via het portal van de toeleverancier. Op zich een voordehand liggende volgende stap in zelfredzaamheid en automatisering. Helaas is de uitvoering bijna altijd om gek van te worden. Wat gaat er fout?

BLOG Stop!
In zijn columns en blogs geeft Eugen Uppelschoten, eigenaar van Bikeshop Amersfoort, zijn visie op de branche. Foto Tweewieler

Er wordt te veel informatie gevraagd. Voor een simpel klein garantiedingetje wordt net zo veel info gevraagd als voor het claimen van een frame. Garantieclaims worden vaker traag dan vlot opgevolgd. Weken gaan voorbij zonder dat er iets gebeurt. We moeten het bijna altijd zelf actief opvolgen. Mijn medewerkers klagen dat ze het gevoel hebben bij de toeleverancier in dienst te zijn in plaats van bij de Bikeshop.

Het is wat het is

Credits worden vrijwel nooit direct opgemaakt. Geld terugstorten is er al helemaal niet bij. Wanneer ik er richting leverancier energie in steek om ze op andere gedachten te brengen, krijg ik steevast het antwoord dat ze druk zijn en alle info nodig hebben voor het geval dat en/of dat het systeem gewoon is wat het is.

Tijd besteden aan klant

Lekker is dat! Alsof wij niet druk zijn? Stoppen ermee. Niet langer overvragen. De zaken gewoon goed regelen en stop met denken vanuit jezelf. Verplaats je als leverancier in mij als dealer. Ik wil fietsers (kopers van jouw product) blij maken en daarvoor tijd besteden aan de klant en zo min mogelijk aan de leverancier. Daar wordt namelijk iedereen beter van! Dat begrijpt toch iedereen?

De oplossing

Oplossing? Maak een knop in de winkelautomatisering ‘garantie aanvragen’, net als bij een schademelding. Alle relevante info staat in de winkelautomatisering en kan 1 op 1 worden doorgezet. Koppelingetje maken en klaar is kees. Iedereen blij.

Reageer op dit artikel