artikel

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

Ondernemen 4146

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

Zijn enthousiasme en gedrevenheid vallen op tijdens het gesprek. Met zijn salesachtergrond zorgt hij voor een spraakwaterval, zonder daarbij vervelend te worden. En interessant om naar te luisteren, omdat hij weet waarover hij praat en een duidelijke visie voor zijn winkel heeft. “De basis voor succes is focus op je doelgroep.”

Zo’n vier jaar geleden opende Wouter Wilting de deuren van zijn Studio Velo in het centrum van Bergen op Zoom. Na tien jaar in de autobranche te hebben gewerkt, ging hij op zoek naar een andere uitdaging. “Hiervoor ben ik vertegenwoordiger bij AGU geweest. Een prachtige tijd, omdat ik de kans kreeg om bij zo’n vierhonderd fietsenwinkels binnen te kijken. Eigenlijk heb ik drie jaar marktonderzoek gedaan, voordat ik de stap maakte om een eigen winkel te openen. Mijn kladblok in de auto stond vol met informatie over wat winkels goed deden, welke keuzes ze maakten en welke kansen ze lieten liggen.”

Lees verder na de foto.

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

Veel concurrentie, maar toch volop kansen

Zelf woont hij ook in Bergen op Zoom. En ondanks de concurrentie in de buurt zag hij de kansen voor racefietsen en mountainbikes in zijn omgeving. “Mijn winkel zit om de hoek bij Hopmans Fietsgigant. Hij (Patrick) vatte mijn komst direct heel sportief op. Eigenlijk was hij verbaasd dat nooit iemand eerder begonnen was. Er zit veel concurrentie, maar iedere winkel heeft z’n eigen aanpak. De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt.”
Het was altijd al de wens van Wilting om ondernemer te worden. “Ik kom helemaal niet uit een ondernemersgezin. Maar in de automotive runde ik eigenlijk al mijn eigen bedrijfje, ik deed het op mijn manier. En wanneer mensen vonden dat ik het anders moest doen, dan wilde ik eerst de resultaten van hun aanpak zien.”

Lees verder na het kader.

Banken gaven niet thuis

Wilting klopte tevergeefs bij banken aan toen hij zijn ondernemersplan presenteerde. Uiteindelijk kwam hij via Qredits bij een coach terecht, die hem hielp met het schrijven van het financiële plan. Bij hetzelfde Qredits kon hij ook zijn lening afsluiten. “Bij ondernemen geldt: alle aandachtspunten, dus ook de valkuilen waarvan ik wist dat ze bestonden, zitten erin. Je kunt ze ook niet allemaal vermijden. Maar door veel mensen te spreken en open kaart te spelen kun je prima ondernemen. Ik zou het voor geen goud willen missen.”

 

Focussen op een doelgroep

Bij zijn sollicitatie bij AGU zei hij dat hij het werk geen vijf jaar zou doen. “Ik had mij verdiept in de markt, verkocht toen ook al wat opgeknapte tweedehands fietsen. Ik had met sommige ondernemers een goed contact en vertelde een paar over mijn plannen. Zo kwam ik bijvoorbeeld bij Ventoux in Tilburg. Ik kreeg van hem hele goede tips over voorraad, financiën en assortiment.”
Wilting vindt dat je je als ondernemer moet focussen op een bepaalde doelgroep. “Je moet niet overal wat van mee willen pikken, daar word je niet beter van. Kijk naar Kees de Mooij, die heeft een bewuste keuze gemaakt en is succesvol in e-bikes en lifestyle. Ik richt mij op het sportieve segment, van beginnend tot gevorderd.”
De persoonlijke begeleiding van de aanschaf en reparatie staat centraal bij Studio Velo: “Juist de beginnende fietser helpen we graag om gelijk goed op de fiets te zitten, klanten kunnen hier niet alleen terecht voor peperdure fietsen.”

Lees verder na de foto.

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

Profiteren van de naamsbekendheid van merken

“In het sportsegment zijn er altijd mensen die merkengeil zijn. Bij de start van mijn winkel heb ik ook gekeken naar merken die vrij in de regio waren. Op die manier profiteerde ik direct van hun naamsbekendheid. Ik zit op 30 minuten rijden van Rotterdam, Breda en Antwerpen. Daarnaast denken veel Belgen dat ze in Nederland een goede deal kunnen halen.”
In het begin had hij veel vraag naar specifieke merken, vooral naar BMC. “Daar ben ik op het juiste moment ingestapt, het is mijn hoofdmerk.” Daarnaast is hij dealer van Cannondale, Cinelli, J. Guillem, Argon18, Niner en Cervélo. “Met de laatste hebben we een goede start gemaakt dit jaar. Dat is tof. Ik merk nu wel dat mensen meer voor mij dan voor mijn merken binnenkomen.”

Lees verder na het kader.

Shop-in-shop: Wielenstudio

In Studio Velo is ruimte gemaakt voor een shop-in-shop waar Bart van der Borst zijn wielenstudio heeft en wielen vlecht, verkoopt en repareert. Wilting vertelt: “Er is steeds meer vraag naar op maat gemaakte wielen. Bart stapte bij de opening bij ons binnen. Hij heeft twee gouden handjes, het is een eigenwijze techneut. We hebben samen een plan geschreven en sinds twee jaar staat hij parttime in de winkel. We hebben veel aan elkaar, onze klanten helpen we wederzijds.”

 

Automotive professioneler dan tweewielersector

De fietsenbranche heeft veel overeenkomsten met automotive, zegt Wilting. “Maar die laatste is veel professioneler. Kijk naar de kneuterigheden als pre-orderen bij fietsen en zelfs bij helmen. Zeker in het stadium waarin ik nu zit zijn financiën superbelangrijk. Wist je dat in de autobranche 80% op uitgestelde betaling in de showroom staat? Op een jaar! In die branche weten ze precies wat je als dealer doet en ze weten welke vraag er is. Ik denk dat fabrikanten en distribiteurs geld kunnen verdienen aan het uitstallen van courante en incourante voorraad. Ik heb bij mijn start alleen veel aan de Wielersport Monitor gehad. Ik wilde ook graag met Cervélo gaan werken, vanwege de ervaring die Pon in de automotive heeft. Ik verwacht dat de eerste stappen ‘in de hervorming’ van de branche door hen gemaakt gaan worden.”

Wie Wouter Wilting (35)
Wat Eigenaar Studio Velo
Waar Bergen op Zoom

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

WOUTER WILTING OVER:

LEUK WERK

“Dat is de diversiteit. Dat klinkt afgezaagd, maar voor mij een extra uitdaging. Mijn oude baas in de automotive zei altijd al: jij doet vaak maar 80%, maar die 20% is juist heel belangrijk. Dus delegeer ook op tijd. En eigenlijk vind ik alles leuk om te doen, behalve de boekhouding. Ook heb ik nog heel veel plannen en creatieve ideeën. Dat is het leuke van ondernemen: die kan ik zelf vormgeven. Ik kan in de praktijk zien wat werkt en of het effect heeft.”

 

SPECIALISME

“De configurator – waarbij je online fietsen kunt samenstellen – had voor mij moeten dienen als leadgenerator, maar ik heb me enorm verkeken op de digitale variant. Zo’n online configurator is heel veel werk, ook om goed te onderhouden. En ik ben er inmiddels achter dat ik in de praktijk met de klant liever aan tafel zit, dat werkt effectief. Toch heeft het opmeten en het adviseren mij wel wat gebracht. Natuurlijk is mond-tot-mondreclame het beste, maar ik krijg bijvoorbeeld ook aanvragen via de mail. Dus het meten heeft me ook veel verkopen opgeleverd. Voor de uitgebreide metingen ben ik momenteel in gesprek met twee fysiotherapeuten. Daarvan is er één al bikefitter. Samen met hen willen we dit meer vorm geven, want hier zien we veel potentie in.”

Lees verder na de foto.

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

ZIJN TROTS

“Een enorm cliché, maar ik ben heel trots op wat ik binnen vier jaar heb neergezet. Steeds meer klanten weten de weg naar mij te vinden.” Lachend: “En weet je hoe ik dat nog meer merk? Omdat de vraag ‘Heb jij geen last van Hopmans?’ steeds minder vaak wordt gesteld!”

INVLOED VAN DE REGIO

“In deze regio wordt veel sportief gefietst, maar er is ook veel concurrentie in de buurt. Dichtbij liggen bovendien al een paar mooie mountainbikeroutes in het bos. Binnenkort komt daar een nieuw wedstrijdparkoers bij. Ik ondersteun dit parkoers en verwacht daar veel van – ook voor mijn winkel.”

Lees verder na de foto.

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

SLEUTELEN

“Leren sleutelen heb ik in in de autobranche. Ik werkte bij de werkplaatsreceptie en kon meekijken met de monteurs. Tegelijkertijd moest ik toen het werk ook verkopen aan de klant. Ik begon toen ook te sleutelen aan mijn eigen oldtimer. En ook in mijn AGU-tijd heb ik bij veel bij lokale technische helden meegekeken. Ik heb snel door hoe iets werkt en al doende leert men.”

STUDIO VELO CYCLING CLUB

“Iedere dinsdag- en donderdagavond vertrekken we met een groep wielrenners voor een rondje in de regio. Gemiddeld rijden daar zo’n twintig tot dertig renners mee. Het is voor mij een ideale manier om klanten te binden. De term ‘community creëren’ heb ik destijds dan ook dikgedrukt in mijn onderzoek gezet. Ik vind dat je op persoonlijke basis meer kunt bereiken. En het effect maakt me trots, zo’n 80% van de meerijders is klant. Als ondernemer kun je wel een shirt met logo schenken aan een groep, maar zonder betrokkenheid is het effect nul.”

Lees verder na de foto.

Wouter Wilting: ‘De beste groenteboer zit ook naast de supermarkt’

 


Deze ondernemersverhalen vind je vast ook interessant:

 

Reageer op dit artikel