artikel

Stress-gevolg: 16% van de werknemers ervaart burn-out klachten

Ondernemen 610

Stress-gevolg: 16% van de werknemers ervaart burn-out klachten

Stress is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico om ziek te worden als gevolg van stress. Liefst 16 procent van de werknemers ervaart burn-out klachten. Ook binnen het tweewielerbedrijf met zijn piekperiodes is stress en daarmee uitval een probleem. OOMT-coach Willy Lieferink vertelt hoe je stress het hoofd biedt en (de gevolgen van) verzuim voorkomt.

Wat is stress en hoe ontstaat het? Willy Lieferink, coach bij OOMT en gespecialiseerd in stresscounceling, vertelt dat stress ontstaat op het moment dat je verlangen om iets te kunnen of te bereiken niet overeenkomt met wat je werkelijk kunt of wilt. “Iedereen reageert anders op stress; van chaos in het hoofd tot een kort lontje hebben en van niet kunnen slapen tot fysieke klachten. Te veel stress leidt dan ook altijd tot mindere prestaties.”

Rust door een duidelijke taakverdeling

Stress kun je voorkomen. Onder andere door een duidelijke taakverdeling binnen het team. Willy Lieferink: “Wanneer er geen duidelijke taakverdeling is, ervaar je meer stress. En dat helemaal in een drukke periode. Als werkgever kun je hierop inspelen door werknemers voor zover mogelijk hun eigen verantwoordelijkheid te geven. Dat geeft de medewerkers extra energie.”

Gratis Webinar 'HELP! MIJN MEDEWERKER IS ZIEK'

Gratis Webinar 'HELP! MIJN MEDEWERKER IS ZIEK'

Willy adviseert ook duidelijke afspraken te maken over het overnemen van taken bij extreme drukte. “Laat de snellere medewerker de wat preciezere en daardoor vaak langzamere medewerker helpen. Spreek af waar de grens ligt als het gaat om extra uren. En bedenk daarbij dat de balans privé/werk voor iedereen verschillend is. Wanneer dit helder is binnen het bedrijf, krijg je daar tijdens de drukte geen discussie of onenigheid over.”

Werk aan een goede planning

Willy Lieferink vertelt dat een veelgehoorde bron van stress is dat de planning veel te krap is.
“Werknemers voelen zich onder die omstandigheden niet in staat om de kwaliteit te leveren die ze gewend zijn. Dat geeft stress. Wees echter niet bang voor langere wachttijden bij reguliere onderhoudswerkzaamheden. Een klant snapt – mits dat goed wordt gecommuniceerd – dat in het hoogseizoen bijvoorbeeld onderhoud minder snel kan worden uitgevoerd.”

Elke dag even de koppen bij elkaar

Willy Lieferink Oomt. Axioma. FOTO COPYRIGHT SANDER KONING

Willy Lieferink is coach bij OOMT en gespecialiseerd in stresscounceling. Foto Sander Koning

Willy Lieferink: “De gemiddelde fietstechnicus is prima in staat om in te schatten wanneer het druk wordt. Steek zeker in drukke periodes aan het begin van iedere werkdag de koppen even bij elkaar. Zijn er dingen van gisteren blijven liggen, wat staat er voor vandaag op de planning, moeten we om die of andere redenen werkzaamheden verschuiven? Ook nu geldt: als je het aan de klant uitlegt, heeft die er in de meeste gevallen begrip voor.”

Tip juiste balans spanning/ontspanning

  1. Offer de pauze niet op en ga naar buiten wandelen
  2. Doe in de vrije iets wat je energie geeft
  3. Zorg voor een positieve sfeer in het team: maak een complimentje, ga een ijsje eten
  4. Houd over-verantwoordelijke medewerkers in de gaten!

Pauze bij drukte juist essentieel

Om stress te voorkomen, is het zaak om spanning en ontspanning in balans te houden. Willy Lieferink: “Offer de pauze niet op. Juist in een drukke periode is die pauze noodzakelijker dan ooit. Het is gewoon een kwestie van planning. En breng de pauze al wandelend buiten door. Verder moeten je mensen in de avonden en weekenden vooral dingen doen die energie geven: hobby’s, sporten of iets anders wat ontspant.”

Goede sfeer in team is een must

Een goede sfeer in het team is essentieel. “Zie je dat je werknemers het moeilijk hebben met de drukte, probeer dan de sfeer positief te blijven beïnvloeden. Maak een complimentje of eet samen een ijsje bij warm weer. Dat geeft energie om dat extra tandje bij te zetten. En: houd de over-verantwoordelijke, perfectionistische werknemer in de gaten, die is extra gevoelig voor stress.”

Gratis webinar over (omgaan met en voorkomen van) verzuim

‘Help, mijn medewerker is ziek’

Webinar #2 Help, mijn medewerker is ziek!

Verzuim, daar kan je goed ziek van worden. Wat zijn de gevolgen van (langdurig) verzuim? Aan welke regels moet je je houden zodra een medewerker zich ziek meldt? Hoe zorg je er voor dat hij of zij weer zo snel mogelijk op de been is? En het allerbelangrijkste: wat kan jij doen om verzuim te voorkomen?

Leer wat jij kan doen tegen verzuim in het OOMT-webinar is samenwerking met Tweewieler en AMT.

Meld je nu aan voor het GRATIS webinar op 28 oktober

 

 

Reageer op dit artikel