artikel

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

Ondernemen 5387

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

Move, zo heet de gloednieuwe experience van Pon in Amsterdam. Consumenten zien hier hoe onze mobiliteit er in de nabije en verre toekomst uit ziet en wat dit betekent voor de samenleving. Dinsdag 22 oktober gaat Move open voor publiek. Tweewieler nam er nu al een exclusief kijkje.

Move is gevestigd in het voormalige Zuidelijk Citroëngebouw, pal naast het Olympisch Stadion in Amsterdam. Hoewel er nog met man en macht wordt gewerkt om de puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten, is de experience al zo goed als operationeel. Move is voor zover bekend de eerste experience in zijn soort op het gebied van innovatieve mobiliteitsveranderingen. In het gebouw komen ook de kantoren van Pon Holdings.

Mobility Experience; innovaties in de verre toekomst

Na binnenkomst in het hoofdgebouw, bereikbaar via het Stadionplein, lopen bezoekers door naar de Mobility Experience, ook op de begane grond. Hier laat Move haar bezoekers als het ware in een tijdmachine stappen. Aan de hand van concepten van Pon-merken toont ze hoe mobiliteit er in de verre toekomst uit zou kunnen zien. Elk halfjaar is er een nieuw centraal thema. Het eerste is ‘Move the city’ waarin er aandacht is voor het bereikbaar houden van dichtslibbende steden en het verduurzamen van mobiliteit. In april volgt een nieuw thema waarbinnen alle afzonderlijke merken een functie hebben.

Lees verder na de foto.

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

Move is voor zover bekend de eerste experience in zijn soort op het gebied van innovatieve mobiliteitsveranderingen. In het gebouw komen ook de kantoren van Pon Holdings.

De toekomst aan je lijf ervaren

Het verhaal wordt niet alleen uitgelegd op schermen en touch tables, bezoekers kunnen de toekomst bovenal zelf ervaren. Zo is er een futuristische testopstelling met Gazelle branded fietsen. Bezoekers fietsen hier een wedstrijd tegen elkaar. Op het grote scherm dat voor je staat, trap je door de stad van de toekomst. Je stuurt door je gewicht te verplaatsen. De fiets is geschikt voor volwassenen én kinderen.
Een andere experience is Sedric, een autonoom vervoersconcept van Volkswagen. Je neemt plaats in een cabine en laat je vervolgens in een Sedric door de stad van de toekomst rijden. Drones vliegen om je heen. Slechts de plantsoenen en Amsterdamse grachten doen je denken aan de huidige tijd.

Lees verder na het kader.

Move bezoeken

Move is in de eerste plaats een experience voor met name gezinnen met (jonge) kinderen. De allerkleinsten krijgen er volop vertier en games voorgeschoteld, waardoor een bezoek aan Move een aardig dagje uit is. Zes dagen in de week – niet op maandagen en feestdagen – is het gebouw geopend voor publiek (tussen 10.00 en 17.00 uur). Groepsrondleidingen zijn op afspraak mogelijk. De toegang is gratis. Move heeft geen streefcijfers qua bezoekersaantallen en hoopt op ‘gezellige drukte’ in de beginfase, zeker in de weekenden en vakanties.

 

Mobiliteitsoplossingen voor vandaag en morgen

Op de eerste etage laat Move de mobiliteitsoplossingen van vandaag en morgen zien. De nabije toekomst wordt hier gepresenteerd met hier en daar een vleugje historie. Zo zien we de T2 Transporter van Volkswagen, een bestelbusje uit de jaren zeventig met 850 kilo loodaccu’s onder de laadvloer. De tijd was toen nog niet rijp voor de introductie van elektrisch vervoer, er werden slechts 120 van dit soort busjes gemaakt. Vandaag de dag zijn we er wél klaar voor. Amper vijf meter verderop staat de elektrische ID Buzz, min of meer een innovatieve doorontwikkeling van de T2 Transporter die in de komende jaren daadwerkelijk op de weg zal rijden.

Lees verder na de foto.

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

De elektrische ID Buzz is min of meer een innovatieve doorontwikkeling van de T2 Transporter die in de komende jaren daadwerkelijk op de weg zal rijden.

Nieuwe cargobike van Gazelle voor de laatste stadskilometer

In dezelfde ruimte zien we ook de nieuwe cargobike van Gazelle die, als het aan Pon ligt, in de komende jaren steeds vaker opduikt in dichtbevolkte steden. Een elektrische fiets met opslagbox is immers ideaal voor het vervoer van pakketten en bestellingen op de last mile. De cargobike glipt langs alle drukte en heeft strenge milieuwetgeving niet te duchten.
Weer wat verderop maken we kennis met de inspanningen die Porsche verricht op het gebied van elektrificatie van het wagenpark. Zo staat daar de 99X Elektric, de bolide waarmee Porsche volgend jaar instapt in de Formule E.

Lees verder na de foto.

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

Elk halfjaar is er een nieuw centraal thema. Het eerste is ‘Move the city’ waarin er aandacht is voor het bereikbaar houden van dichtslibbende steden en het verduurzamen van mobiliteit.

Ride Out, belevingswereld rond de fiets

Een specifiek onderdeel van Move is Ride Out. Hier is een belevingswereld gecreëerd rondom fietsen. De ruimte is opgeknipt in drie categorieën: city, mountainbike en road. In elk van de drie delen zijn Pon-merken ondergebracht. Bij city zien we Gazelle, Union en Kalkhoff. Bij de mountainbikes Focus, Juliana en Santa Cruz en bij road de racefietsmerken Cervélo en Focus. Consumenten maken hier kennis met de noviteiten van de merken.

Lees verder na het kader.

Event Center voor zakelijk gebruik

Tegelijkertijd zit er een B2B-component aan Move. Midden in het gebouw zit het zogeheten Event Center: een presentatieruimte met een publieke tribune die plaats biedt aan drie- tot vierhonderd mensen. Move laat weten dat Pon-merken hier bijvoorbeeld hun productinnovaties kunnen lanceren en dealermeetings mogen houden.

 

Ontmoetingsplek voor fietsers

Het voornaamste van Ride Out is de sociale functie. De ruimte is een ontmoetingsplek voor fietsers. Met onder meer een rits activiteiten en evenementen – onderhoudsworkshops, wieleravonden, social rides, interessante presentaties van Team Sunweb – wil Move uitgroeien tot de grootste cycling hub van Amsterdam. Een witte bar met handgegoten tegels biedt plaats aan boeken en gadgets. Daaromheen staan barkrukken waarop fietsers na een ritje Ronde Hoep of citytoer door Amsterdam even kunnen uitpuffen, desgewenst met een kop koffie. Move biedt sloten voor fietsen die buiten worden gestald. Binnen zijn er eveneens haken die als fietsparkeerplaats dienen.

Workshops en clinics fietsonderhoud

Ride Out heeft een levensgroot televisiescherm. Daarop zijn onder meer bekende wielerwedstrijden en inspirerende beeldfragmenten van Pons fietsmerken te zien. Achter in de ruimte is een build shop waar mensen tijdens workshops en clinics leren hoe zij zelf klein onderhoud aan fietsen kunnen verrichten. Ook is er een tool station met schroevendraaiers, inbussets en een watertappunt waar de bezoekers zelf enig persoonlijk onderhoud verrichten. De build shop is geen commerciële werkplaats waar in opdracht van consumenten fietsonderhoud wordt verricht. Evenmin zijn er fietsen te testen of te koop.

Lees verder na de foto.

Pon start met Move: de toekomst van mobiliteit beleven

In de Ride Out is een belevingswereld gecreëerd rondom fietsen. Hier zijn de Pon-merken ondergebracht.

Restaurant met uitzicht op het stadion

Aan Ride Out grenst Madame Cyclette, een all-day restaurant. Op de bovenste etage, geen onderdeel van het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren dertig en er recentelijk bovenop gebouwd, zit restaurant Wils. Hier koken de chefs Joris Bijdendijk en Erwin Oudijk vrijwel alle gerechten op vuur. Dat heeft een reden: Jan Wils, architect van het pand én van het naastgelegen Olympisch Stadion, is de bedenker van het ontsteken van het olympisch vuur voorafgaand aan de Spelen. In Amsterdam werd dat in 1928 voor het eerst gedaan. Vanuit het restaurant is er zicht op het fameuze stadioncomplex.

 

 

Reageer op dit artikel