artikel

Multicycle gaat grote sprongen maken

Ondernemen 4573

Multicycle gaat grote sprongen maken
Multicycle wordt voortaan gemaakt bij Kross. Bij dit Poolse bedrijf is alles is strak georganiseerd, het personeel is zeer welwillend. Polen zijn een trots volk. Ze zijn trots dat ze hier mogen werken. Het personeelsverloop is daardoor ook laag.

Begin dit jaar verhuisde de productie van Multicycle vanuit Ulft naar de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen. Tweewieler nam samen met directeur Eelke van Bilzem een kijkje aan de band en sprak uitgebreid over de toekomst van het van origine Achterhoekse merk. “Er is nu definitief een einde gekomen aan de roerige tijden”, stelt Van Bilzem. “We kunnen nu stappen maken en bouwen aan de toekomst. Daarbij is een onmisbare rol voor de vakhandel weggelegd.”

Veel mensen in de tweewielerbranche hebben zo hun vooroordelen over fietsproductie in Polen. Zo ook Multicycle-CEO Eelke van Bilzem, geeft hij eerlijk toe. “Totdat ik zo’n drie jaar geleden voor het eerst op bezoek was in de fabriek van Kross in Przasnysz, op zo’n twee uur rijden van de Poolse hoofdstad Warschau. Het niveau waarop hier wordt geproduceerd, is buitengewoon hoog”, zegt hij tijdens de rondleiding door de fabriek. “Kijk zelf maar: de inrichting van faciliteiten, de gereedschappen en machines, de processen. Hier wordt niets aan het toeval overgelaten.”

Productie in eerste helft 2019 naar Polen verhuisd

Twee jaar geleden nam de Kross-groep, bekend van de merken Kross en Le Grand, het failliete Multicycle over. Na eerst een tijdlang vooral kennis te hebben uitgewisseld, verhuisde de productie in de eerste helft van 2019 stapsgewijs van Ulft naar Polen. Op de tandems na worden daar nu alle Multicycles geproduceerd.

Lees verder na de foto.

Directeur Eelke van Bilzem van Multicycle

Eelke van Bilzem: “Qua aantallen is Multicycle niet zo belangrijk voor Kross, maar omdat we veel e-bikes afzetten dragen we wel substantieel bij aan de omzet.”

De productie in Nederland was niet efficiënt genoeg

De verhuizing was volgens Van Bilzem een noodzakelijk en logisch besluit. “De productie in Nederland was niet efficiënt genoeg. Er ging veel tijd, energie en geld in zitten. We hadden een productielijn van tien man, die vijf- tot zesduizend fietsen per jaar maakte. Als twee mensen ziek waren, lag een vijfde van de productiecapaciteit lam. Daarnaast moesten we alle onderdelen inkopen, daar gaat veel kapitaal in zitten. En dat terwijl je onderdeel uitmaakt van het grote Kross dat jaarlijks vierhonderdduizend fietsen produceert…”

Lees verder na het kader.

Multicycle stopt met collectiejaren

Multicycle stopt met collectiejarenMulticycle komt niet meer jaarlijks met een lijst vernieuwingen, maar bepaalt zelf wanneer het een model introduceert of een wijziging doorvoert. Voordeel is meer rust in de organisatie en de markt. Van Bilzem: “Met collectiejaren bestempel je voorraad namelijk als oud. Die moet ineens met korting weg, terwijl er niets mis mee is. Dat is nu voorbij.” Dealers zetten op dit moment de bestaande collectie nog door. Wel zijn de afgelopen maanden enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Bij de conventionele fietsen ligt er meer nadruk op de riemaandrijving. Bij alle e-bikes is de display-inrichting aangepast. Verder lopen er nu twee stangen vanaf het frame naar de bagagedrager. Uit feedback van dealers bleekt dat consumenten op sommige klinkerwegen geluidshinder ervaarden.

 

Van Bilzems voorgangers hadden een andere visie

Van Bilzem trad begin januari officieel aan als CEO van Multicyle en had daarvoor al het besluit genomen de productie te verplaatsen naar Polen. “Mijn voorgangers koesterden het productieproces in Nederland en verbonden dat ook aan de Nederlandse kwaliteit. Daar geloof ik niet zozeer in. Je kunt de Nederlandse identiteit nog steeds behouden als je Multicycle hier in Przasnysz maakt. Alleen schakel je slimmer en sneller. Zeker de leverbetrouwbaarheid gaat er daardoor op vooruit.”

Lees verder na het kader.

 

Sinds de verhuizing is de kwaliteit minstens gelijk gebleven

Rond kerst 2018 werden de eerste pilots in de Kross-fabriek gedraaid en in januari 2019 werd de productie van conventionele fietsen met kettingaandrijving en twee elektrische instapmodellen naar Polen verplaatst. Daarna zijn ook de andere Multicycle-modellen over de productielijnen gepositioneerd. “Pas in de zomer hebben we over de verhuizing gecommuniceerd. Er is niemand die in de tussentijd iets heeft gemerkt, de kwaliteit is minstens gelijk gebleven. En dat is een groot compliment voor degenen die de overdracht hebben begeleid. De specificaties en de Nederlandse wijze van assembleren zijn uitstekend overgedragen. Daarmee hebben we het team in Polen naar een hoger niveau geholpen.”

Lees verder na de foto.

Al sinds begin dit jaar rollen er modellen van Multicycle – met uitzondering van de tandems – uit de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen.

Al sinds begin dit jaar rollen er modellen van Multicycle – met uitzondering van de tandems – uit de fabriek van moederbedrijf Kross in Polen. In het geheim werd de productie overgeheveld vanuit Ulft.

Speerpunt voor nu: snellere levering

De verhuizing van de productie zorgt ook in Ulft voor wijzigingen. De productiefaciliteiten worden dit najaar grotendeels verwijderd. Alleen de lijn voor de tandemassemblage blijft overeind. De vrijkomende ruimte wordt benut voor een grotere serviceafdeling en meer opslagruimte voor snellere leveringen.

Lees verder na het kader.

Kross; van OEM-leverancier naar eigen merken

Kross assembleert op dit moment verdeeld over drie assemblagelijnen tot vierhonderdduizend fietsen in haar fabriek in Polen. Daarbij gaat het om de eigen merken Kross, Le Grand en Multicycle. Tot twaalf jaar geleden maakte Kross in de hoogtijdagen als OEM-er zo’n achthonderdduizend fietsen voor Decathlon. Daar is het bedrijf van afgestapt toen het niet meer uitkwam met de marges.

Eigen carbon-framebouw

Kross; van OEM-leverancier naar eigen merkenIn de fabriek in Polen werken circa zeshonderd mensen. Vrij uniek is de eigen productielijn van carbon frames en onderdelen. Jaarlijks kunnen er tot zesduizend carbon frames gemaakt worden, die elk bestaan uit driehonderd tot vijfhonderd carbon delen. Kross maakt gebruik van carbon van een leverancier uit Taiwan. In de lakkerij brengen medewerkers de graphics aan en spuiten zij de frames. Het proces wordt steeds verder verduurzaamd. Na afloop is er een strenge kwaliteitscontrole. Circa 95 procent van de frames is in één keer goed.
In de velgenhal produceert Kross jaarlijks 720.000 velgen. Op meer dan 90 procent van de fietsen gebruikt het bedrijf zelfgemaakte velgen. In het 5.500 vierkante meter grote magazijn worden alle producten opgeslagen voor assemblage.

Grote plannen

Kross investeert de komende tijd in verdere automatisering van de productie en opslag. Dat moet de personeelskosten drukken en bovenal de kwaliteit naar een nog hoger en constant niveau brengen. “Dit is een ambitieus miljoenenproject”, zegt vicepresident Radoslaw Nowak van Kross. “We zullen steeds facetten van de productie onder de loep nemen en aanpakken.”

 

Geen fietsen terug naar de fabriek, mobiele service bij de dealer

Na de reorganisatie is het Multicycle-team in Nederland gekrompen van ruim dertig naar zeventien mensen. Hoewel de productie naar Polen is verplaatst, loopt er nog altijd een aantal technici in Ulft rond. Met hen heeft het bedrijf grootse plannen; Multicycle lanceert namelijk een mobiele service met technische ondersteuning van dealers op locatie.
“We gaan veel minder fietsen terughalen naar Ulft voor serviceactiviteiten. Dat proces van terughalen, repareren en terugsturen duurt zo’n veertien dagen, da’s te lang. We gaan nu op locatie bij de dealer servicen. Daarvoor hebben we twee bussen en twee monteurs die op aanwijzen van de rayonmanagers door het land reizen.”

Lees verder na de foto.

Brose wordt ingezet bij de meer klassieke modellen.

Brose wordt ingezet bij de meer klassieke modellen. Eelke van Bilzem: “Met Brose blijven we echt onderscheidend, dat wordt niet veel gevoerd. Daarnaast is de motor van 90 newtonmeter met V-snaar een uniek stukje techniek.”

Dichter op de dealer kruipen

De mobiele service is illustratief voor de koers die Multicycle nu vaart. De in de Achterhoek gewortelde onderneming kruipt nog dichter op de dealers en wil gezamenlijk met hen stappen zetten. Ook de nieuwe marketingstrategie is daar een goed voorbeeld van. Multicycle gaat via bijvoorbeeld radioreclame werken aan haar merkbeleving en levert met lokale campagnes maatwerk waarvan de dealers profiteren.

We willen meer reuring rond het merk Multicycle creëren

Van Bilzem: “En we gaan Multicycle fandagen organiseren. In Ulft, maar zeker ook bij de dealers. En meer opstapdagen. We nodigen huidige en potentiële Multicycle-rijders uit bij de dealer, zetten daar een fietsroute uit en laten mensen testen. Dealers kunnen dat aanvragen. Er is niets standaard, we kijken wat bij de dealer past. Op deze manier willen we meer reuring rond het merk creëren.”

Lees verder na het kader.

Kross-fietsen in Nederland?

Komen er straks ook Kross-fietsen naar Nederland?Komen er straks ook Kross-fietsen naar ons land? Eelke van Bilzem: “Kross is marktleider in Polen en toonaangevend in Centraal- en Oost-Europese landen, maar heeft moeite om voet aan de grond te krijgen in de westerse markt. Ze hebben daar geen dealernetwerk en geen aansluiting bij de wensen van consumenten. Bij Multicycle hebben we die ervaring wel. Op de middellange termijn zullen we met Kross gaan kijken hoe we het merk kunnen lanceren in bijvoorbeeld Nederland. Ten dele zouden we het netwerk van Multicycle kunnen benutten. Kross heeft echter ook veel sportieve fietsen, dus daar hoort een ander dealernetwerk bij. Daar zal op termijn een andere strategie voor moeten komen.”

 

Naast Brose nu ook Shimano Steps

Aanbeland bij de plek op de band waar frame en motor samenkomen, vertelt Van Bilzem dat Multicycle nog dit jaar komt met de eerste vier modellen met Shimano Steps. Eentje daarvan heeft een batterij in de bagagedrager (vanaf november leverbaar), bij de andere drie is die in de onderbuis geïntegreerd (vanaf januari leverbaar). Met Steps wil Multicycle een wat jonger publiek bereiken; denk aan 30-plus consumenten.
Tegelijkertijd vernieuwt Multicycle haar fietsen met de motoren van Brose. Die lijn wordt uitgerust met de tweede generatie Brose-systemen. Op z’n vroegst zijn deze fietsen in de zomer van 2020 leverbaar. “De nieuwe e-bikes hebben allemaal een accu die geïntegreerd is in de onderbuis. We nemen de tijd om het goed door te ontwikkelen. Kwaliteit gaat voor snelheid, daar laten we ons niet door tegenhouden.”

Lees verder na de foto.

Montage van Multicyclefietsen gebeurt bij Kross in Polen

Multicycle heeft dit jaar geen dealershow, omdat het in eerste instantie doorgaat met de huidige collectie. De bedoeling is om de nieuwe producten die gefaseerd gelanceerd worden, bij de dealer in de winkel te tonen.

In 2020 van 150 naar 200 dealers in de Benelux

Alle vernieuwingen moeten ervoor zorgen dat Multicycle, met rugdekking van grootmacht Kross, na roerige jaren eindelijk weer kan bouwen. “We hebben nu 150 dealers in de Benelux. De verwachting en doelstelling is dat we met onze nieuwe strategie en aanpak naar 200 dealers kunnen doorgroeien in 2020. Met name in het noorden van het land is er veel potentieel. Maar ook verspreid over het land zitten grijze plekken.”

Lees verder na de foto.

Multicycle wordt voortaan ook uitgerust met het Steps systeem van Shimano

De drie nieuwe modellen met Shimano intube-accu lopen op in prijs. Een van de fietsen zal een echt prestigemodel zijn met alles erop en eraan, waaronder Di2-schakelsysteem.

Dealers krijgen bij een samenwerking overigens geen contracten met pagina’s vol regeltjes voor hun neus. “We hebben gekozen voor een vrij eenvoudig A4’tje. Dat is de samenwerkingsovereenkomst. Je zit nergens aan vast, maar we spreken daarmee wel af dat we gaan samenwerken”, zegt Van Bilzem. Daarnaast biedt het merk dealers die echt met Multicycle willen optrekken, behoorlijke marges. “Daarnaast proberen we de dealers te helpen door de fietsen in het laagseizoen, voor zover dat er nog is, zo prettig mogelijk in de winkel te krijgen. Dat betekent dat we lange betaaltermijnen van negentig dagen hebben voor de herfst- en wintermaanden. Totdat het seizoen losbarst kan de dealer met ons werken in de showroom.”


Tweewieler schreef vaker over Multicycle. Lees de artikelen:

 

Reageer op dit artikel