artikel

Martin Slagt van Piet de Wit: ‘Uiteindelijk gaat het om geld verdienen’

Ondernemen 3921

Martin Slagt van Piet de Wit: ‘Uiteindelijk gaat het om geld verdienen’

Martin Slagt van Piet de Wit in Wormerveer heeft een uitgesproken mening en steekt die niet onder stoelen of banken. “Ik durf dingen te zeggen. En dat komt wel eens vervelend over. Maar merken zien nu wel in dat we succes hebben. Want uiteindelijk gaat het om geld verdienen.”

Dit voorjaar opende Piet de Wit de deuren van een nieuwe winkel op de winkelboulevard in Wormerveer. Door de ligging aan een provinciale weg is de tweewielerzaak vergeleken met voorheen veel beter bereikbaar. En ideaal gelegen tussen winkels als Praxis, Gamma, Babypark en Welkoop. Bovendien ging Piet de Wit van 900 naar ruim 2.000 vierkante meter winkeloppervlak.

Groeien kon niet meer op de oude stek

Martin Slagt (54), de ondernemer achter Piet de Wit, legt uit: “Ik oriënteerde mij al langer op een andere locatie. In ons oude pand liepen we tegen de grenzen aan wat betreft werkplekken, presentatie, bereikbaarheid en parkeergelegenheid. Eigenlijk had ik het daardoor niet meer naar m’n zin in de oude winkel. Groei was ook lastig, want ik kon ook geen personeel meer aannemen. En wilden we een show houden, dan konden we dat doen op drie parkeerplekken. Nu hebben we daar een heel parkeerterrein voor.”

Lees verder na het kader.

 

Unieke uitstraling moet het verschil maken

Slagt vertelt dat hij wilde dat de nieuwe winkel een unieke uitstraling zou krijgen. “Daarom hebben we Decoproject erbij gehaald, zij zijn ook gespecialiseerd in het inrichten van horeca- en hotelgelegenheden. We waren op zoek naar een chique en luxe inrichting. Nagenoeg alles is nieuw, zelfs de werkplaatsinrichting. Sonic leverde het nieuwste van het nieuwste, met lucht en stroom uit de grond en met geventileerde laders. Dat is top en heel mooi afgewerkt.”

Lees verder na de foto.

Slechte medewerking van leveranciers

Slagt koos ervoor om het totale projectmanagement bij de verhuizing en de inrichting van de winkel zelf te doen. “Ik weet wat ik wil, ben eigenwijs”, vertelt hij. “En misschien ben ik veelbesproken. Dat komt ook doordat ik dingen durf te zeggen. Dat komt wel eens vervelend over.” Bij de inrichting stuitte hij op de slechte medewerking van leveranciers, ook die waarmee hij al jarenlang werkte.”Dat viel me tegen. Ideeën waren er volop en de intentie werd uitgesproken, maar toen het concreet werd is er vaak een belachelijk aanbod gedaan.”

Lees verder na de foto.

Discussie tussen volledige merkpresentaties en presentaties in de winkelstijl werd in ons voordeel beslecht

De discussie tussen volledige merkpresentaties en presentaties in de winkelstijl van Piet de Wit werd beslecht in het voordeel van de laatste. Toch merk je aan Slagt dat hij het liever anders had gezien. “We hebben toezeggingen gehad en zelfs bezoeken uit het buitenland gekregen toen het pand nog casco was. Maar de bedragen die merken over hebben voor een presentatie die volledig in hun huisstijl is, lagen heel ver weg van de kosten die ik heb gemaakt voor de inrichting. Ze mochten er wel een nul achter zetten.”

Lees verder na de foto.

Eigenwijs maar wel succesvol

Martin Slagt steekt ook de hand in eigen boezem: “Het kan ook zijn dat ik te eigenwijs ben. Maar merken zien nu wel in dat we dóórgaan en dat we succes hebben. Want uiteindelijk gaat het om geld verdienen. En er zijn ook leuke voorbeelden van een succesvolle samenwerking. Zo kwam de eigenaar van Santos zelf helpen om hun nieuwe presentatie op te bouwen.”

Ik kies bewust voor een product

Slagt ziet de winkelmarges minder worden, maar hoort tegelijkertijd fabrikanten roepen dat ze het beter doen. “Ik gun ze dat. Maar wat hebben wij als dealer daaraan? Ik kies bewust voor een product, niet iets dat ik toevallig verkoop.”

Lees verder na de foto.

Werken hier domme mensen?

“Leveranciers denken soms dat er alleen maar domme mensen in winkels werken”, is de ervaring van Martin Slagt. “Neem de staffels. Voor 3% meer moet ik voor 50 duizend extra afnemen. Maar als ik de afspraak niet haal, dan vervalt de realisatiebonus. Dat betekent saldo nul en bovendien meer voorraadrisico. Wanneer ik echter drie fietsen moet opruimen, ben ik die marge al kwijt.”

Lees verder na de foto.

Verwachten fabrikanten dat ik m’n winkel in juli verlaat en naar Oostenrijk ga voor een show?

Slagt is ook scherp op het feit dat leveranciers steeds meer informatie pakken. “Ze hebben de winkels niet meer nodig. En we moeten plannen voor beschikbaarheid. Maar als ik vervolgens plan, dan zijn de fietsen er niet. Bovendien waren de shows eerst in september, nu al in juli. Wat verwachten ze eigenlijk? Dat ik m’n winkel in juli verlaat en naar Oostenrijk ga?”
Slagt is op dreef: “Fabrikanten volgen elkaar ook. Eerst moesten fietsen zo licht mogelijk zijn, nu degelijker. Dan vraag ik mij af: blijkbaar waren de vorige fietsen niet goed of zo?” Hij zegt dat hij stabiel is met zijn merkenbeleid, maar vraagt zich tegelijkertijd af of hij niet meer moet variëren. “Meer verrassen, want mensen zijn niet meer merkentrouw. Kijk naar wat Canyon heeft gedaan.”

Lees verder na de foto.

Geen geloof in samenwerking tussen ondernemers

Op zijn veertiende begon Slagt bij Piet de Wit te werken. Later werd hij compagnon, waarna hij uiteindelijk de zaak overnam. “In 1994 kocht ik Piet uit, hij was 48 toen hij stopte.” De Wit was betrokken bij de KOPRA-groep, een samenwerkingsverband van zo’n twintig winkels in Noord-Holland. Maar in samenwerking tussen dealers gelooft Slagt niet. “Als we als dealers samen zijn, wordt er van alles geroepen. Maar er komt niets van de grond. Daarom heb ik weinig contact met collega’s. We zijn lid van ZEG, maar alleen voor het inkoopvoordeel. Voor de verhuizing ben ik alleen bij Rose wezen kijken. Zij doen het heel goed, ze beheersen de hele keten.”

Facts Piet de Wit

  • Vestigingsplaats: Wormerveer
  • Ondernemer: Martin Slagt
  • Winkeloppervlak: 2.200 m
  • Werkplaatsoppervlak: 150 m2
  • Magazijnoppervlak: 250 m2
  • Aantal medewerkers: 8 fulltimers, 3 parttimer
  • Locatie: winkelboulevard

 

Regionale functie werkt als een olievlek

Zo’n 80% van de klanten van Piet de Wit komt van buiten Wormer. Slagt ziet het als een olievlek: hoe verder, hoe dunner. “We hebben een regionale functie. Natuurlijk gaan mensen uit onze regio ook naar andere winkels, maar ik denk dat wij meer omzet uit andere regio’s halen dan andersom. Door de verhuizing hebben we minder tijd aan marketing besteed, dat gaan we nu weer oppakken.”

De fietsenbranche is een goudmijn, behalve in Nederland

De fietsenbranche is volgens Slagt een goudmijn, behalve in Nederland. “Waarom? Wij hebben de hoogste fietsdichtheid, een hele goede infrastructuur en het hoogste aantal fietsen per inwoner. Dat zijn mooie gegevens, maar in aantallen zijn we slechts met 17 miljoen mensen. De mobiliteit die wereldwijd steeds meer beschikbaar komt is interessanter.”

Lees verder na de foto.

Volop kansen voor elektrisch, veel vraag naar opvoeren

Kansen ziet hij nog genoeg, ook bij de elektrificatie van fietsen. “Een elektrische racefiets is nu nog begrensd. Maar als die 40 of 50 kan halen, dan voorzie ik extra groei in verkopen. Vrijwel iedereen vraagt om de fiets op te voeren, maar de capaciteit van de batterij is te klein. Als je zo’n fiets op vakantie meeneemt dan is dat geweldig.”
Sinds kort is Giant weer bij De Wit te vinden. “Daar hebben we vroeger veel van verkocht. Nu zijn we daarmee voorzichtig begonnen met het elektrische segment. Ons goedkoopste model was eerst drieduizend euro, nu tweeduizend. Een bewuste keuze omdat we nu andere mensen binnenkrijgen, vanwege de winkels die om ons heen zitten.”

Lees verder na de foto.

Vakhandel de dupe van Stella en Amslod

Gewone fietsen vindt een klant niet meer bij De Wit. “De gewone fiets werd veel via internet verkocht en komt nu weer terug naar de vakhandel. De marges zijn naar beneden gegaan, er is meer prijsrust gecreëerd. Maar bij elektrische fietsen worden we bedolven onder het aanbod en met heel veel troep. Kijk naar Stella en Amslod. En omdat Stella een brand heeft gehad, mogen wij straks een hele dure kluis neerzetten. De vakhandel is de dupe. Net als Zalando en Bol.com hebben wij nu Mandemakers in onze branche. Ze investeren miljoenen en proberen de vakhandel af te slachten. Ze springen in op wat iedere Nederlander wil: iets dat niet bestaat. Het is voor sommigen namelijk nooit genoeg, denk aan het Icesave-schandaal.” Toch zegt hij niet negatief over fietsen te zijn. “Anders had ik deze stap nooit gemaakt.”

Lees verder na de foto.

Martin Slagt van Piet de Wit: 'Uiteindelijk gaat het om geld verdienen'

Modieuze kleding en accessoires fraai getoond

In de nieuwe winkel worden kleding en accessoires van topmerken fraai gepresenteerd. “We verkopen fietsschoenen van 600 euro. Vind je dat veel? Mensen kopen sneakers en jassen van duizend euro, dus waarom niet? Of neem Vanmoof en Rapha, prachtige concepten. Het pand in Amsterdam van Rapha wordt door leden betaald en Van Moof levert dramatische fietsen voor 2.700 euro.”

Geen specifieke damesmodellen meer is marketing bullshit

Slagt ziet dat het omzetaandeel bij dames alweer terug loopt. “Volgend jaar zijn er ook geen specifieke modellen meer voor vrouwen.” Hij vindt het ‘gewoon marketing bullshit’. “Het gaat alleen om het zadel en het stuur, niet om de stack and reach. Bovendien: dames kopen bij wijze van spreken een fiets van 700 euro en daarna voor 800 euro aan kleding. Maar er zijn gelukkig ook nog steeds dames die wel een luxe fiets kopen.”

Lees verder na de foto.

Liefhebber van techniek en geïnteresseerd in klanten

“Ik hou van techniek en heb interesse in klanten”, vertelt Martin Slagt. “En ja, ik hou van een mooie winkel. Ik ben een materialist, hou van spullen. Ik werk om ook leuke dingen te kunnen doen, dat moet een stimulans zijn. Maar wel voor mijzelf en niet voor een ander.”
Soms denkt Slagt wel eens na over een bedrijfsleider, voor in de toekomst. “Momenteel zijn er geen mensen aanwezig die de winkel over kunnen nemen. Sommige jongens werken hier al 30 jaar, dat waren vroeger mijn collega’s. Het zijn jongens die graag hier werken, we hebben een goed team. Maar door de nieuwe winkel krijg ik steeds meer aanbiedingen van jongens die hier graag willen komen werken.” Wie weet haalt Slagt daarmee zijn nieuwe bedrijfsleider binnen.


Kijk ook eens binnen bij deze inspirerende ondernemers:

 

Reageer op dit artikel