artikel

Wenda Linthorst: ‘Wie consument subtiel beïnvloedt, vergroot zijn omzet’

Ondernemen 569

Hoe kun je als ondernemer in de tweewielerbranche slim inspelen op consumenten? Die vraag staat centraal tijdens de powersessie ‘Ondernemen in de toekomst, welke koers fiets jij?’ op Velovak (maandag 23 september, 10.30 uur). Spreker is retailspecialist Wenda Linthorst-Kielstra van Consumatics, die onderzoek doet naar consumentengedrag. “De sessie biedt tools hoe consumentenkeuzes beïnvloed kunnen worden. Dat brengt meer omzet.”

Wenda Linthorst: ‘Wie consument subtiel beïnvloedt, vergroot zijn omzet’

“De huidige generatie fietsen is met de elektrische ondersteuning complexer dan ooit en dat vraagt om veel kennis en expertise”, vertelt Wenda Linthorst-Kielstra van Consumatics. “Wie bekend is met de nieuwste ontwikkelingen en daarmee uit de voeten kan, zit gebakken en heeft een streepje voor bij klanten. Het succes van een zaak begint met kennis van het product en de techniek. Echter spelen er vaak onbewust nog meer zaken mee, die ervoor zorgen dat klanten voor jouw winkel en producten kiezen. Ze dragen eraan bij om nog net wat succesvoller te zijn.”

Trends in de branche

In de GRATIS powersessie ‘Ondernemen in de toekomst, welke koers fiets jij?’, een initiatief van de ANWB dat op steun van Tweewieler kan rekenen, staat Wenda daar uitgebreid bij stil. Ze heeft de drieënhalf uur durende kennisbijeenkomst opgeknipt in drie onderdelen. Allereerst zoomt ze in op trends in de tweewielerbranche, zoals de verschuiving van fietsbezit naar beschikbaarheid van een goed werkende tweewieler en het toegenomen duurzaamheidsbesef. “Tweewielerspecialisten in de zaal mogen suggesties aandragen. Wat merken zij in hun winkel?”

Prikkel de zintuigen van de klant

Als je fietsleasing wilt aanprijzen, moet je dit vier keer onder de aandacht brengen

In het tweede deel bespreekt Linthorst-Kielstra hoe ondernemers op de trends kunnen inspelen. Ze gebruikt daarbij haar kennis over (on)bewust consumentengedrag die ze veelal in de retailsector heeft opgedaan. “Er zijn veel handige, wetenschappelijk onderbouwde technieken. Eén daarvan is het mere-exposure effect. Als je bijvoorbeeld fietsleasing wilt aanprijzen, moet je die propositie volgens dit psychologische principe vier keer onder de aandacht brengen: bijvoorbeeld op het stoepbord, in het verkoopgesprek, bij het schap en bij een testrit op de leasefiets. Door de boodschap vier keer over te brengen, ontstaat een positievere attitude en is de kans op een deal het grootst.”

Het artikel gaat verder na het kader.

Powersessie Ondernemen in de toekomst

De Powersessie is inmiddels gehouden. Lees het verslag en doe je voordeel met de tips die Wenda Linthorst-Kielstra geeft.

Langzame muziek zorgt voor upselling

Tijdens de powersessie passeren meer van dit soort inzichten de revue. “We besteden aandacht aan het effect van muziek in de tweewielerwinkel. Bij uptempo-nummers zijn consumenten geneigd sneller door te lopen. Daar kun je mee spelen. Draai je op rustige dagen rustige muziek, dan blijven mensen langer en zijn ze meer ontspannen. Dat biedt kansen voor upselling.”

Nog een advies van Linthorst-Kielstra: prikkel drie zintuigen: “Door over een product te vertellen, het te tonen en het te laten ervaren, is de kans op verkoop het grootst. Zeker als mensen de fiets of het wielershirt langer vasthouden.”

Tastbare oplossing voor de eigen winkel

Elke drie weken een nieuwe grote reclameposter voor uw stoepbord, en dat zonder extra kosten.In deel drie van de powersessie worden de deelnemers in groepen bij elkaar gezet. Ondernemers die een soortgelijke tweewielerzaak hebben en bij elkaar passen, vertalen de opgedane kennis gezamenlijk naar de praktijk. Wenda: “Ze presenteren een oplossing die toegepast zou kunnen worden in hun eigen winkels. De groep met de meeste creativiteit wordt beloond met een prijs. We zorgen ervoor dat de powersessie tastbaar is en dat de ondernemers al de volgende dag de basis kunnen leggen voor een nog sterkere toekomst.”

 

 

Reageer op dit artikel