artikel

Jan Rijkeboer van Azor: ‘Fietsen maken die 100 jaar meegaan’

Ondernemen 2007

Jan Rijkeboer van Azor: ‘Fietsen maken die 100 jaar meegaan’
Jan Rijkeboer ziet de dealer als een essentiële schakel richting de eindklant. “Een goede fietsenmaker is goud waard.”

Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg. Dat is Jan Rijkeboer (52), maar zeker ook zijn bedrijf Azor ten voeten uit. “We willen bij Azor fietsen maken die honderd jaar meegaan. Ze moeten er natuurlijk lekker uitzien, maar vooral technisch goed en robuust zijn.”

De voorgeschiedenis van Azor ligt in het oosten van Nederland. Jan volgde bij het toenmalige Union in Nieuwleusen de bedrijfsschool. De jonge Jan Rijkeboer was een techneut die graag aan bromfietsen sleutelde, waarna de liefde oversloeg op de fiets. Na een aantal jaren Union verruilde hij het bedrijf voor Rivel, totdat Rivel werd opgeslokt door Union. Union redde het uiteindelijk niet – het bedrijf ging in 2001 failliet – maar toen was Jan al samen met een compagnon Azor begonnen, in 1997, in Hoogeveen.

Beginjaren lastig om dealers te vinden

De compagnon is ondertussen verdwenen, zijn ex-vrouw is nu samen met Jan eigenaar van Azor. Jan vertelt: “de eerste jaren waren niet gemakkelijk. We maakten prima fietsen, maar het was allesbehalve eenvoudig om dealers te vinden. Ik ging zelf op pad met een aantal voorbeelden. Uiteindelijk was Scheerhorn uit Coevorden de eerste die een fiets bestelde. En… ze zijn nog altijd dealer’.

Het artikel gaat verder na de foto.

Dat uitbreiding geen overbodige luxe is, blijkt in de werkplaats. Er is nergens ruimte over.

100% geloof in dealers

Jan vertelt dat hij 100% gelooft in dealers. “Zij verkopen de fietsen en zorgen voor de service. Een goede fietsenmaker is goud waard.” Nu spreekt – naast de commerciële man – toch vooral de fietsenmaker in Jan Rijkeboer. “Kijk, wij bieden modellen die de grote merken niet leveren. Daar moet je als dealer achter staan. En je moet oog hebben voor de hoge kwaliteit.”

Mijn eigen huis gold in de beginjaren als onderpand

Dat hij kwaliteit hoog in het vaandel draagt, wordt nog veel meer duidelijk als Jan enthousiast uitleg geeft bij een aantal machines in de werkplaats. Die heeft Jan zelf samengesteld of deels overgenomen uit failliete inboedels. “We hadden weinig geld in het begin. Mijn eigen huis gold als onderpand. Nu hebben we het al een aantal jaren goed druk. Daarom breiden we ons pand nu ook uit, zodat we in een wat ruimer jasje komen te zitten.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Wielen worden in de fabriek in Hoogeveen zelf gemaakt. Zo houdt Azor kwaliteit in de hand.

Montage start pas als bestelling staat

Dat uitbreiding geen overbodige luxe is, blijkt in de werkplaats. Er is nergens ruimte over. “We benutten elke meter, ook omdat we heel veel speciale modellen produceren.” Azor houdt ook geen voorraad; elke fiets wordt pas gebouwd als die ook daadwerkelijk besteld is. De werknemers zorgen zelf voor het bij elkaar halen van de onderdelen. Jan Rijkeboer: “Dat zorgt er voor dat iedereen scherp blijft en zelf voor oplossingen zorgt. Altijd blijven nadenken is mijn devies.” In totaal werken er bij Azor veertig mannen en vrouwen. Een deel van de werkzaamheden wordt gedaan door mensen met een visuele beperking. Zij maken deel uit van Koninklijke Visio Hoogeveen.

Snelle groeier: Bakfiets.nl

De fietsen met de ‘Azor’ decal vormen slechts een deel van de tweewielers die uit de fabriek rollen. Het grote succes van Jan Rijkeboer is toch wel bakfiets.nl. En dat terwijl Rijkeboer het in eerste instantie maar ‘een vreemd ding’ vond. “Maarten van Andel kwam bij ons met het idee van een tweewieler-bakfiets. Of we die voor hem wilden maken. Dat hebben we gedaan en inmiddels hebben we bakfiets.nl helemaal van hem overgenomen. Daar ben ik nu extra content mee.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Voorvorken; ze worden elders gemaakt, maar gespoten in Hoogeveen.

De bakfietsen van Rijkeboer zijn een uitkomst voor het moderne gezin met kinderen dat in de bebouwde kom woont. De eerste bakfietsen waren modellen met alleen ‘trappers’. Ze gingen zeker niet als ware broodjes over de toonbank. De vraag naar de bakfiets steeg echter explosief, toen er een motor kon worden ingebouwd.

Ook riksja’s en vouwtandems rollen van de band

‘De’ bakfiets bestaat niet; er zijn diverse modellen met ook nog eens verschillende ‘bakken’. Jan telt er al zo’n twintig. Ook worden in Hoogeveen riksja’s en (vouw)tandems gemaakt. “Dit zijn tweewielers waar misschien niet heel veel vraag naar is, maar alles bij elkaar kunnen we heel veel leveren.” De markt voor bakfietsen in Nederland is anno 2019 wel minder lucratief. “Er is veel aanbod en sommige merken leveren modellen met goedkopere onderdelen. Dat vind ik eigenlijk niks.”

Het artikel gaat verder na de foto.

De frames van de bakfietsen worden in eigen land gemaakt. De aluminium en stalen frames voor de gewone fietsen komen uit het Verre Oosten. Het hoogwaardige lakwerk gebeurt wel weer in Hoogeveen.

Goedkope onderdelen doorn in het oog

Goedkope onderdelen zijn Jan Rijkeboer duidelijk een doorn in het oog. Hij geeft illustratief meteen een uitgebreide technische uitleg over hoe bij Azor wielen worden gebouwd. Jan verhaalt over dubbelgebuste velgen, spaakgaten en spaak 13. “Kijk, als wij willen dat onze fietsen 100 jaar meegaan moeten alle onderdelen meewerken, he.” Jan haast zich gelijk te zeggen dat het getal ‘100’ wel wat overdreven is en vervolgt gelijk: “Maar twintig jaar moet een fiets van ons wel meegaan.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Uit de fabriek in Hoogeveen rollen dagelijks zo’n twintig bakfietsen en dertig Azor fietsen.

Azor werkt alleen met Steps-motoren van Shimano. “In het verleden hebben we wel eigen systemen gehad, maar die waren toch minder stabiel. Nu is de middenmotor populair en Shimano levert een goed systeem. Ook handig omdat we al veel met Shimano doen. We monteren bijvoorbeeld veel Nexus naven.”

Veel extra accessoires

Naast de reguliere onderdelen worden er ook onderdelen geleverd die minder voor de hand liggen. Denk aan beugels en dekjes voor de bakfietsen, sterkere wielen en beugels om de trouwe viervoeter mee te laten lopen. De laatste accessoire is een ontwerp van Jacob Pot, ex-Multicycle. “Mooi al die technische snufjes. En we hebben nog heel veel ideeën voor de toekomst. Zo zijn we bezig met een nieuwe bakfiets. Daar kan ik nog niet veel over kwijt. Wat ik wel kan delen is dat we binnenkort een zeer uitgebreide ‘bike configurator’ presenteren. Als klant kun je dan van alles selecteren.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Doordat de markt in Nederland vol is gaan er veel bakfietsen naar het buitenland. Van België tot Spanje en van Frankrijk tot de VS.

Mooie toekomst in het verschiet

Grappig: Azor fietsen zijn minder ‘cool’ dan pakweg een Veloretti of Union, maar toch zie je ze af en toe in ‘de bladen’. Iets waar ze bij Azor met een soort van verbazing naar kijken. Het bedrijf heeft geen vertegenwoordiger of marketing afdeling. En het is ook niet eenvoudig om een algemeen email-adres te vinden. Jan Rijkeboer: “Ik besteed nu al veel tijd achter een scherm. Terwijl ik eigenlijk veel te graag bezig ben met de fietsen. Het is en blijft een machtig mooi product met historie. Met een nog mooiere toekomst.”

 

 

Reageer op dit artikel