artikel

‘fietsenwinkel’ maandelijks 90.000 keer gegoogeld

Ondernemen 1100

‘fietsenwinkel’ maandelijks 90.000 keer gegoogeld

In Google wordt maandelijks gemiddeld 90.000 keer de zoekopdracht ‘fietsenwinkel’ ingevoerd. Op ‘fiets’ en ‘elektrische fiets’ wordt 60.500 keer gezocht. In mei wordt er het meest gezocht naar fietsen. Deze maand vertegenwoordigt 10,5 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Een en ander blijkt uit de nieuwe Rijwiel Trendmonitor 2019.

Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot fietsen. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de nu verschenen en te bestellen Rijwiel Trendmonitor 2019.

Waar zoeken consumenten op in Google?

De Rijwiel Trendmonitor 2019 biedt inzicht in de online oriëntatie, interesse en loyaliteit van de Nederlandse consument met betrekking tot fietsen. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: Waar zoekt men naar op het gebied van fietsen? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke type fietsen en productkenmerken wordt er gezocht? In de analyse is tevens het zoekvolume naar merken van verschillende soorten fietsen in kaart gebracht.

Het artikel gaat verder na het kader.

 

Van algemene zoekterm naar gericht zoeken

Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen.
De meest gebruikte zoekterm over de afgelopen vier jaar is ‘fietsenwinkel’ met gemiddeld ruim 90.000 maandelijkse zoekopdrachten. De twee zoekopdrachten daarna met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar zijn ‘fiets’ en ‘elektrische fiets’. Beide zoektermen behaalden een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 60.500 zoekopdrachten. Daarnaast wordt er zeer frequent gezocht op merken, winkelformules en routes.

Herfst en winter minder zoekopdrachten

In het voorjaar en de zomer (maart t/m september) wordt er relatief veel gezocht naar fietsen. In mei wordt het meest; deze maand vertegenwoordigt 10,5 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de herfst en winter is het zoekvolume beneden gemiddeld.
Het zoekvolume steeg in de tweede helft van het jaar 2016 fors met 12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015, waarna de groei van het zoekvolume afzwakte tot +5 procent in de jaren 2017 en 2018. In het eerste halfjaar van 2019 nam het zoekvolume met 14 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.

Veel gezocht op elektrisch aangedreven voertuigen

Met de algemene zoektermen auto, fiets en elektrische fiets is er de afgelopen vier jaar ongeveer even veel gezocht. Wel hebben er flinke verschuivingen plaatsgevonden. De vier vervoersmiddelen met de sterkste procentuele toename van het zoekvolume in het jaar 2018 in vergelijking met het jaar 2016 zijn allen elektrisch aangedreven voertuigen. Zowel de elektrische scooter als de elektrische bakfiets en elektrische step zagen het zoekvolume in twee jaar tijd meer dan verdubbelen. Voor de elektrische step ligt het zoekvolume in het eerste halfjaar van 2019 200 procent boven het niveau van het eerste halfjaar in het voorgaande jaar. Ook de snorfiets laat dit jaar een flinke stijging zien in het zoekvolume.

 

Reageer op dit artikel