artikel

Lekker anders: tweewielerwinkel in oude spelletjesfabriek

Ondernemen 5742

Lekker anders: tweewielerwinkel in oude spelletjesfabriek
Hart van de winkel is de testbaan waarop klanten naar hartenlust fietsen kunnen proberen

Kom Joost Tomson en Elise Pastoor van Theo Brüning Fietsen in Ter Apel niet aan met een gelikt winkelpand, een strakke inrichting en een beperkt assortiment. Zij worden blij van een oude spelletjesfabriek, een testbaan middenin de winkel, oldtimer-auto’s als sfeermakers en een ontzettend breed en diep assortiment. “Wij zijn lekker anders, maar wel succesvol.”

Joost Tomson en Elise Pastoor hadden een droom; een eigen tweewielerzaak. Maar ja, hoe dan als je ouders geen winkel hebben en je niet gezegend bent met een dikke bankrekening of suikeroom? “Simpel”, vertelt Joost, “dan moet je slim zijn, creativiteit aan de dag leggen en zelf de handen uit de mouwen steken.”

Zo gezegd, zo gedaan. Het jonge stel schraapte alle spaarcenten bij elkaar en ging op zoek naar een plaats waar een nieuwe tweewielerwinkel kans van slagen zou hebben. Ze kwamen uit in Ter Apel. In het bijna tienduizend zielen tellende Groningse dorp had de enige fietsenmaker enkele jaren daarvoor het bijltje erbij neergegooid. Joost en Elise zagen hun kans schoon; hier was een boterham te verdienen.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Joost en Elise verkopen veel kinderfietsen. “We hebben een groot arsenaal nieuwe staan, maar ook enorm veel gebruikte. Voor elke portemonnee hebben we een fietsje.”

Voormalige spelletjesfabriek; lekker goedkoop en gunstig gelegen

De plaats was gevonden, nu de plek nog. Een winkel in het centrum sprak ze niet aan; veel te duur, niet gunstig met parkeren maar ook niet hun ding. “Toen kwamen we de voormalige MB-spellenfabriek op het spoor”, vertelt Elise. “Na het vertrek van de Amerikanen werd het een soort van bedrijfsverzamelgebouw. Groot, goedkoop en gunstig aan de rand van het dorp. Met veel parkeergelegenheid en een publiekstrekkende Karwei naast de deur.”

De naam Theo Bruning wekte vertrouwen en trok veel mensen naar onze zaak

In januari 2010 huurden Joost en Elise een ruimte van 350 vierkante meter, kochten een handvol fietsen, richtten een werkplaats in en startten. Maar wel – heel slim – onder de aansprekende naam van een goede vriend; oud-fietsenmaker en bekende noorderling Theo Brüning.
“Dat werkte”, vertelt Elise. “De naam wekte vertrouwen en trok veel mensen naar onze zaak. Mooie producten, goede service en nette prijzen deden de rest.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

In de werkplaats is het dagelijks een drukte van belang. Binnenkort verrijst naar de ingang een compleet nieuwe, grotere ruimte voor de drie monteurs.

Niet blij, het moet anders. Maar hoe?

De winkel begon steeds beter te lopen, mensen uit de verre omtrek togen speciaal voor Theo Brüning Fietsen naar Ter Apel. Maar Joost en Elise werden er niet blij. Elise: “Het was een mooie moderne winkel, inclusief de obligate laminaatvloer. Maar we hadden al snel te weinig ruimte en zaten erg op elkaars lip. We waren na een paar jaar echt toe aan een meer inspirerende plek voor onszelf, maar ook voor onze klanten en medewerkers.”

Inspiratie opgedaan bij  Merida-uitverkoop

Het is ruim een jaar geleden. Merida verkoopt haar overjarige modellen. Joost en Elise zien hun kans schoon en trekken naar Apeldoorn. In een grote loods op het industrieterrein staan de vele fietsen uitgestald. De twee pikken de krenten uit de pap en nemen ondertussen de ruimte gedetailleerd in zich op. Zo’n grote, industriële hal lijkt hen ook wel wat; hier kun je volop fietsen uitstallen, een testparkoers inrichten, naar believen hoekjes creëren… Zoiets willen ze ook.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Theo Brüning Fietsen is een zaak anders dan andere. Het legt de jonge ondernemers Joost en Elise geen windeieren.

Hal voormalige spelletjesfabriek als nieuwe basis

De aankleding voor de nieuwe winkel vonden we grotendeels op marktplaats

Terug in Ter Apel valt het oog op de forse hal naast de huidige winkel. Hier werden vroeger de MB-spellen in dozen gepakt en gedistribueerd. Joost en Elise zien hun kans schoon en huren de hal. Dagenlang wordt er gestoft en geschrobd. Joost stelt een creatief plan voor de indeling op. De aankleding voor de nieuwe winkel wordt grotendeels op marktplaats gevonden; zeecontainers, enkele oldtimer-auto’s, een heuse PTT-telefooncel, KLM-businessclass stoelen en tal van andere attributen.
Direct naast de grote ingangsdeur verrijst de werkplaats voor de drie monteurs. In het midden van de hal komt de trots van Theo Brüning Fietsen; een heus testparkoers, gemaakt van officiële rood-witte wegafzettingsdelen, strak ingetekend met wegenwerf. Er omheen krijgen de nieuwe en gebruikte fietsen een plekje. Na een paar weken hard werken kan Theo Brüning 2.0 open.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Net als het gros van de winkelinrichting werd ook deze originele telefooncel gevonden op Marktplaats.

De kracht; breed en diep assortiment

Klanten zijn enthousiast over de nieuwe winkel. De oude auto’s, telefooncel en als zitjes dienende vliegtuigstoelen zorgen dat er altijd gespreksonderwerpen zijn en geven mensen gelijk een vertrouwd gevoel. “Ons assortiment doet de rest”, vertelt Joost. “Dat is breed en diep met verschillende merken zoals Sparta, BSP, Kreidler en Merida. Voor elke klant die hier binnen stapt, hebben we de juiste fiets.”

De bijzondere sfeer spreekt mensen aan en gaat van mond tot mond

Elise vertelt dat de klantenkring uiteen loopt van asielzoekers die het goedkoopste tweedehandsje willen, tot mensen met een dikke portemonnee die op zoek zijn naar een topkwaliteit e-bike. “Ze komen uit de buurt maar ook van heel ver weg. Zo hebben we zelfs klanten uit Brabant. Waarom? In elk geval niet omdat we de goedkoopste zijn, wel omdat we een groot assortiment hebben, we service hoog in het vaandel hebben staan en mensen de fiets gelijk mee kunnen nemen als ze dat willen. Maar vooral ook omdat we een bijzondere sfeer bieden die mensen aanspreekt en van mond tot mond gaat.”

 

Wie Joost Tomson (34) en Elise Pastoor (33)
Wat Eigenaren Theo Brüning Fietsen
Waar Ter Apel

JOOST TOMSON EN ELINE PASTOOR OVER:


Leuk werk

“Dat we mensen blij kunnen maken. Met ons complete aanbod nieuwe fietsen, gebruikte aanbod elektrische fietsen en kinderfietsen. Maar ook met de sfeer die we hier neerzetten dankzij de industriële uitstraling van ons pand, onze oldtimer-auto’s en fietsen en de containers met graffity. Je knoopt hier ontzettend gemakkelijk een gesprek aan met een klant. We hebben altijd wel iets gemeenschappelijks en nooit gezeur.”

Hun specialiteit

“Gebruikte e-bikes en in het bijzonder de Sparta Ion. We krijgen er van heinde en verre klanten voor. We krijgen de fietsen via inruil, maar kopen ze ook bij collega’s. De e-bikes worden goed nagekeken, de accu’s gecontroleerd en zonodig vervangen. Bij de verkoop bieden we de klant sowieso de mogelijkheid om tegen meerprijs een nieuwe accu te laten plaatsen, al dan niet met een jaar extra garantie op de accu. Het is interessante, maar zeker ook dankbare handel, want we bedienen er mensen met een kleinere portemonnee heel goed mee.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

De oldtimers en oude attributen maken dat er heel gemakkelijk een gesprek met de klant op gang komt. Deze oude Opel Rekord roept bij menigeen een aha-erlebnis op.

Gericht adviseren

“Veel mensen die hier voor het eerst komen, denken dat we goedkoop zijn. Dat is wel een beetje wat onze uitstraling doet; veel fietsen in een grote hal. Maar we zijn zeker niet de goedkoopste en geven standaard geen korting. Over dat prijs-vooroordeel stappen mensen echter snel heen, wanneer ze kennismaken met onze manier van advisering. We kunnen mensen van alles vertellen over een fiets, maar beter is ermee te gaan fietsen. Dat kan perfect op onze indoor-testbaan. Het gros van de mensen komt hier voor een bepaalde fiets, rijdt met vijf verschillende en gaat dan met een compleet ander model dan verwacht naar huis.”

Hun trots

“Dat we anders hebben durven zijn en dat het klanten aanspreekt. We zijn ervan overtuigd dat er voor iedereen een plek op de markt is. Wij worden niet gelukkig van een heel gelikte winkel, maar wel van een creatieve omgeving als deze.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Je kunt voor accessoires een apart hoekje inrichten, maar ze ook een plek geven in een oude container. Creativiteit is Joost en Elise niet te ontzeggen.

Klanten

“Wat we terugkrijgen van onze klanten is dat we heel servicegericht zijn. Op afspraak zijn we zelfs ’s avonds en wanneer nodig op zondag open. Van die mogelijkheid maken veel ouderen en mensen met een beperking – eventueel samen met hun fysiotherapeut – gebruik die op zoek zijn naar een aangepaste fiets. We hebben dan alle aandacht voor ze en kunnen gelijk op wensen inspelen.”

Het assortiment

“Dat moet compleet en direct leverbaar zijn. Steeds minder mensen nemen de moeite om te wachten en willen het gekochte gelijk meenemen. Dat geldt voor fietsen maar zeker voor accessoires. Komen hier mensen voor een blauw gebloemd Bobike-fietsstoeltje, dan moeten we dat gelijk kunnen leveren. Kunnen we dat niet, dan kopen ze op internet. We hebben dus alle leverbare modellen staan.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Het zitje waar de verkoopgesprekken plaatsvinden en het personeel tussen de middag zijn boterhammen eet; twee oude KLM-business stoelen. Ze zitten heerlijk comfortabel.

De toekomst

“De entree van de hal vinden we maar zo-zo. Die gaan we op korte termijn verbouwen; een grote pui met direct daarnaast een nieuwe werkplaats. Verder willen we op wat langere termijn samenwerkingen met ondernemers aangaan. Die kunnen zich hier vestigen, shop-in-shop. Denk dan aan een race- en MTB-specialist, een bedrijf gespecialiseerd in aangepaste fietsen, een fietstassenmaker, een accu-revisiebedrijfje, maar ook een koffiebar gerund door mensen met een beperking. Doordat iedereen zijn eigen doelgroep aantrekt krijg je veel meer publiek over de vloer, samen sta je sterker.”


Meer artikelen over ondernemers die vol trots over hun bedrijf vertellen:

 

 

Reageer op dit artikel