artikel

CST-er Tim Dral: ‘Ik pluk elke dag de vruchten van mijn winkelperiode’

Ondernemen 2508

CST-er Tim Dral: ‘Ik pluk elke dag de vruchten van mijn winkelperiode’
Tim Dral: "Mijn kennis van de winkel helpt me nog elke dag, zeker bij gesprekken met fietsfabrikanten. Daarbij zie ik wel dat de afstand tussen fabrikant en dealer groeit."

Zes jaar lang werkte Tim Dral (29) in de tweewielerzaak van zijn ouders, waar hij de verkoop en kleine reparaties deed. In 2012 startte hij bij CST als sales promotor en groeide vervolgens door naar de verkoop aan de groothandels & OEM-relaties. Inmiddels doet Tim de Europese verkoop. “Mijn winkelkennis helpt me nog elke dag, zeker bij gesprekken met fabrikanten.”

“Tijdens mijn winkelperiode vond ik dat de branche conservatief in elkaar zat. Iedere week kwamen zo’n drie tot vier vertegenwoordigers hun orders in de winkel ophalen. Het was een ouderwetse manier van werken die wel charmant was. Er was nog tijd voor een praatje. Bij bestellingen waren aannames en historie bepalend. Een groothandel vroeg aan een dealer wat hij nodig had. Dat is nu wel anders, flink geprofessionaliseerd. Tegenwoordig weet een groothandel bijna meer over een winkel en het verzorgingsgebied dan de ondernemer zelf. Dus ook wat hij kan verkopen. Het partnerschap is daarbij wel harder geworden.”

Wél aandacht voor dealer

“Als dealer dacht ik altijd dat wij één van de velen waren, dat we niet belangrijk voor een leverancier waren. Maar ik zie nu dat als bij CST een verzoek of klacht binnenkomt, we die heel serieus nemen. Dealers hebben ons product iedere dag in handen. Zij zijn misschien nog wel belangrijker dan de groothandel.”

Het artikel gaat verder na het kader.

 

Op zaterdag wil ik mijn ouders zien, dan ga ik van macro naar micro

Voor Tim Dral blijft de winkel van zijn ouders ‘iets gewoons’. “Op zaterdag wil ik mijn ouders zien, dan ga ik van macro naar micro, de winkelvloer. Bij CST werken we met een dealerpanel, waarbij we praten over zaken als presentatie, assortiment en segmentatie. Door mijn achtergrond kan ik zaken terug-redeneren naar thuis, heb ik er begrip voor.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Ondernemerschap essentieel voor de toekomst

“Ik heb veel respect voor starters, maar het is duidelijk dat je het als fietsenmaker niet meer gaat redden. Wel als ondernemer.” Soms vindt Tim het lastig om tijdens een winkelbezoek niets te zeggen. “Maar ik vraag mij dan wel af waarom een dealer met een onbekend merk wil werken dat niet aansluit op de Nederlandse markt. Dat komt omdat ik op detailniveau fietsen van elkaar kan onderscheiden. Die kennis neem ik nu mee bij gesprekken met fietsfabrikanten.”

Leveranciers vergeten soms wie het moet verkopen 

“De meeste mensen die ik spreek weten dat mijn ouders een fietsenwinkel hebben. Zij vragen mij dan: ‘Wat zou je vader hiervan vinden?’ En ja, zo werkt het soms wel. Als wij bij CST een actie hebben, dan toets ik dat als eerste bij m’n vader.”  Tim Dral ziet dat de afstand tussen fabrikanten en dealers groter wordt. Reden is dat er meer gewerkt wordt op groepsniveau. “Dat is een bedreiging voor de branche. Belangrijk is dat de samenwerking begrijpelijk moet blijven. Onderhandelingen zijn vaak prijsgedreven, soms wordt vergeten wie het moet verkopen. Een dealer wil belangrijk worden gevonden, maar een directeur komt tegenwoordig niet meer langs.”

Thuis lonkt (misschien) toch

“Ik heb het bij CST ontzettend naar m’n zin. Ik heb de kans om tot de bron te gaan, bijvoorbeeld in het Verre Oosten waar ik de herkomst van producten zie. Het is een leuke en interessante industrie. Maar… mijn ouders hebben nog geen opvolging. Misschien valt het in de toekomst wel te combineren, hoewel ik niet weet of ik de vertaalslag nog kan maken. Nu moet ik vooraf nadenken, bij een winkel ‘wacht’ je tot de klant binnenkomt. Maar… ik blijf zeker werken in de fietsenbranche!”


Marco Kristalijn maakte de overstap van de leverancier naar de winkel. Benieuwd naar zijn verhaal?

 

Reageer op dit artikel