artikel

Binnenkijken bij Neptunus Tweewielers: ‘Een klant die huurt wil zekerheid’

Ondernemen 2154

Binnenkijken bij Neptunus Tweewielers: ‘Een klant die huurt wil zekerheid’
Patrick Brakman: Waar mensen thuis op fietsen, dat willen ze op vakantie ook . Dan praat je over fietsen van € 4.000,- of meer."

Een stijgende vraag naar elektrische huurfietsen, meer mogelijkheden online en klanten zekerheid aanbieden. Patrick Brakman van Neptunus Tweewielers in Cadzand geniet van alle veranderingen bij de verhuur van fietsen: “Internet heeft dealers in de spiegel leren kijken.”

“Wij zitten in Cadzand-Bad op een A-locatie met 450 m2 vloeroppervlakte. Door onze snelle groei stapelen we de fietsen inmiddels vier hoog om ruimte te winnen”, zegt Patrick Brakman (49) die hierdoor onlangs aan zijn schouder geopereerd is. “Buiten het dorp hebben we nog een externe opslag. We werken met 19 man personeel, waarvan 12 vast en drie chauffeurs op oproepbasis. Logistiek is de grootste uitdaging, we werken op een postzegel en over alles is nagedacht.” Door de goede zomer van afgelopen jaar was het een druk seizoen, volgens Brakman stonden soms 50 klanten te wachten. “Dat willen we oplossen door nog interactiever te gaan werken met onze reserveertablets. Volgend jaar gaan we van twee naar drie of vier schermen. Daardoor kunnen we sneller helpen en meer zekerheid bieden.” 

Het artikel gaat verder na de foto.

VFN#5907 Neptunus Tweewielers in Cadzand

 

Strandcabines en bolderkarren

“Mijn schoonvader begon in 1960 met de verhuur van appartementen. Hij was timmerman en verhuurde later ook strandcabines die hij zelf maakte. Daar kwamen ook zelfgemaakte bolderkarren bij, hij maakte er wel meer dan honderd. Steeds vaker kreeg hij het verzoek om fietsen te huren. Hij begon met de verhuur van tien fietsen, maar was daarmee weinig succesvol; het aantal was te laag. Later kocht hij nog twintig fietsen. Halverwege de jaren ’70 had hij ruim tweehonderd huurfietsen.”

In 1989 kwam Patrick Brakman in het bedrijf, daarvoor was hij bakker. Zijn schoonvader vroeg of hij geen zin had om ‘even’ te helpen toen Brakman kort zonder werk zat. “Ik kluste vroeger al aan fietsen: frames lassen, onderdelen in elkaar draaien. Dan had ik een driewieler gevonden, waar ik een quad van maakte.” Halverwege de jaren ’90 veranderden de vakanties in Nederland. Kwamen families voorheen drie of vier weken naar zee, nu kwamen ze korter en frequenter. “We moesten met de trend mee. De strandcabines verkochten we en de verhuur van kinderbedden hebben we afgebouwd.”
“In 2004 kochten we ons huidige pand aan de boulevard. In de periode ervoor werd ik als verhuurder niet als volwaardig gezien: voor een dealerschap moesten we een winkel hebben. Eerst waren we Sparta-dealer, later zijn we Gazelle gaan doen. We verkochten toen al twee- tot driehonderd elektrische fietsen. Ja, die met problemen. Maar dat losten we zelf op door de afstelling te tunen”, zegt hij lachend.

Het artikel gaat verder na het kader.

Facts Neptunus Tweewielers

  • Vestigingsplaatsen: Cadzand-Bad
  • Ondernemers: Patrick Brakman (49)
  • Winkeloppervlak: 400 m2
  • Werkplaatsoppervlak: 120 m2
  • Magazijnoppervlak: 800 m2
  • Aantal medewerkers: 19
  • Locatie: centrum

Meer en meer elektrisch

30 tot 40 procent van de huurfietsen is elektrisch

Brakman zag de verhuur van fietsen groeien en veranderen. “Toen we de winkel overnamen, hadden we 300 huurfietsen. Nu zijn het er 600, met veel luxere typen erbij. En zeker de laatste jaren zien we de opkomst van elektrische fietsen. Ook bijzondere modellen zoals een elektrische tandem, onderwatertandems, bakfietsen en de cabby. Zelfs de trapkarren zijn nu elektrisch.” Brakman schat in dat nu zo’n 30 tot 40 procent van de huurfietsen elektrisch is. “En dat aantal groeit, ik zie het langs de hele kust. Dit jaar nog meer, want waar mensen thuis op fietsen, dat willen ze op vakantie ook hebben. Dan praat je over fietsen van € 4.000,- of meer. Consumenten zijn bereid om daarvoor te betalen.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Neptunus

Online reserveringssysteem

Het valt hem de laatste jaren ook op dat klanten steeds meer vragen om service en luxe. “En ze willen zekerheid bij beschikbaarheid. Daarom zijn we vorig jaar begonnen met een online verhuursysteem.” Ooit werkte bij Neptunus een seizoenkracht die studeerde voor IT-specialist. Hij bood aan om een programma te schrijven omdat de verhuur nog op losse briefjes ging. “Zo’n pakket bestond niet voor de fietsverhuur en zeker niet iets dat betaalbaar was. Bovendien wilden we ook zien wat onze voorraad huurfietsen was. We hebben toen het programma RentOut ontwikkeld. Deze software is leidend voor de verhuur en ons kassapakket is dat voor de verkoop.”

We verkopen zekerheid van beschikbaarheid en een consument wil daar best voor betalen

Webontwikkelaar Schroer koppelde RentOut aan een online systeem, waardoor de module ook op de website en op tablets in de winkel te vinden is. “We speelden in op de vraag van consumenten om online te kunnen reserveren. En om mensen interactief aan de balie te laten wachten, waarbij ze zelf hun reservering invoeren op een scherm. Het werkt fantastisch en het is betaalbaar. Het werk bij verhuur zit ook in het registeren van personen, wij laten ze dat zelf doen. Omdat je nu direct de juiste gegevens hebt, werk je beter en betrouwbaarder. Klanten kunnen nu bovendien vooraf online reserveren, zodat wij vooraf kunnen zien wat we gereed moeten zetten. En dat scheelt veel werk op de dag. Voor het reserveren rekenen we kosten. We verkopen immers zekerheid van beschikbaarheid en een consument wil daar best voor betalen. Sommige collega’s geven korting wanneer hun klanten vooraf reserveren. Dat vind ik vreemd, want je verkoopt zekerheid. En door kosten te berekenen kunnen we het pakket weer verder doorontwikkelen. Straks willen we alles kunnen scannen en de persoonsgegevens koppelen aan de fiets.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Neptunus

Zekerheid bieden

Nog meer zekerheid geeft Neptunus Tweewielers met hun Bike Rental Safe Plan, waarbij klanten met pech geholpen worden. Brakman: “Heb je pech met je huurfiets? Dan komen we je helpen. Klanten zijn vaak bereid hiervoor te betalen. Wat dat betreft: internet heeft ons dealers in de spiegel leren kijken. Ik kijk vooral naar internet en welke kansen dat biedt. Als bedrijf moet je je onderscheiden met verkoop én verhuur van fietsen. Dat kun je vaak niet alleen, dus mijn advies is om met collega’s samen om tafel te gaan zitten. Ik vind dat ondernemers met huurfietsen op de Wadden en in Noord-Holland met elkaar moeten praten.” Hij geeft het voorbeeld dat je als fietsverhuurder bij Van der Valk en Roompot moet betalen om daar te kunnen staan. “Dat is toch geen businessmodel?”

Businessmodellen bij verhuur

“We hebben momenteel vier campings waar onze fietsen staan. De komende tijd gaan we ons verhuurprogramma meer uitdragen naar de campings. Nu werken we met drie varianten voor de verhuur:

  1. Een onderneming koopt de fietsen bij ons en laat het onderhoud door ons doen. Wij hebben de technische know-how en de fietsen komen in de winter bij ons.
  2. Op een andere camping werken we op een procentuele basis. Zij werken met RentOut. Voor hun is het inzichtelijk en zij hebben bovendien geen risico en geen voorraad.
  3. De derde camping heeft een gedeelte van de fietsen gekocht en een ander deel wilden ze testen. Dan moet je denken aan e-bikes of kinderfietsen. Het onderhoud gebeurt bij ons.

Samen met een grote camping zijn we nu aan het kijken of we samen een verhuurpunt kunnen opzetten. In het seizoen hebben wij daar iemand staan die de verhuur en het onderhoud doet. Dit is ook een vertrouwenskwestie tussen ons, de campingeigenaar en de man die er gaat staan.” Laatst kreeg Brakman van een hotel het verzoek voor een onbemand systeem. “Logisch, want mensen willen na het eten vaak een rondje fietsen, maar wij zijn beperkt open. Dus samen met het hotel en een leverancier van onbemande systemen zijn we aan het kijken of we dit kunnen regelen. Gasten huren dan een fiets met hun creditcard. Uiteraard werken we hierbij ook met ons systeem.”

Het artikel gaat verder na de foto.

Neptunus

Grensoverschrijdend fietsen

Cadzand heeft slechts een paar honderd inwoners, maar de Belgische steden Knokke en Brugge liggen dichtbij. In de regio is veel geïnvesteerd in een goede infrastructuur voor de fiets. Brakman schat in dat bijna de helft van de verkoop uit België komt. “De Belgen komen binnen voor de Hollandse merken. Duitsers ook, zij zorgen voor zo’n 40 procent van onze omzet.” Huurfietsen worden in Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen rondgebracht. “Voor groepen regelen we transporten vanaf 25 personen. Dat doen we met twee trailers waarop ieder 60 fietsen gaan.”

Werken in seizoensbranche

“Ik ben een controlfreak, werk lange dagen. Dat is wel eens moeilijk, ook voor mijzelf. In het seizoen werk ik zo’n 70 tot 80 uur in de week, in de winter neem ik twee dagen per week vrij. Ik kijk naar onze kracht als bedrijf en wil daarin investeren. Ons bedrijf is sterk door de combinatie van verkoop, verhuur en reparatie.” Brakman zegt dan ook niet bang te zijn voor nieuwe verhuurpunten van Stella of A-merken. “Gazelle zoekt de samenwerking met een dealer wel op. Wij bieden namelijk een compleet product aan. Niet alleen verschillende soorten fietsen, maar ook een diversiteit aan karren, zitjes, kaarten, tassen en manden. Bovendien: goede verhuurders zijn vaak zelfstandig ondernemers.”

 

Coöperatie Zeeuwse fietsverhuurders

Perry Besling van Carefree Rentals en Brakman van Neptunus Tweewielers zijn initiatiefnemers van dit collectief. Besling: “We zochten een systeem om onze fietsverhuur centraal te regelen. We zijn toen aangehaakt bij RentOut.” Samen ontwikkelden ze plannen om de kosten te delen en het ‘bikesharing’-gedeelte collectief op te pakken. De coöperatie van Zeeuwse fietsverhuurders was geboren. Straks is het mogelijk om in heel Zeeland bij pick-up points een fiets te huren en weer in te leveren. De zes Zeeuwse winkels werken samen om elkaar te helpen en elkaar beter en groter te maken. Brakman: “We willen leren van elkaar, niet elkaar beconcurreren. En we willen een belangrijke rol spelen in mobiliteitsvraagstukken in Zeeland. Samen hopen we dan ook dat organisaties contact met ons zoeken als ze met dat onderwerp aan de slag gaan.”

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel