artikel

Fietsunie Emmen: ‘E-bike kit schot in de roos’

Ondernemen 5072

Fietsunie Emmen: ‘E-bike kit schot in de roos’
Thijs Bloemendal nam in 2015 Fietsunie over. Inmiddels werken er zeven mensen.

Fietsunie focust zich 100% op e-bikes. In de winkel worden e-bikes van gerenommeerde merken verkocht, in de werkplaats worden ‘gewone’ fietsen omgebouwd tot e-bike middels een speciale eigen e-bike kit. Daarnaast gaan elke dag kits en Bafang-parts richting collega-bedrijven. “80% van onze omzet gaat via de achterdeur de zaak uit”, vertelt eigenaar Thijs Bloemendal.

Thijs Bloemendal had tabak van zijn werk als supermarktmanager. “Ik liep twaalf jaar lang de hele dag alleen maar te stressen, werd er gek van. Dat moest anders. Maar wat en hoe?” Thijs dacht er lang over na hoe hij de stress uit zijn lijf zou kunnen krijgen. “Ik wilde iets voor mezelf, met techniek. En toen kwam Fietsunie op mijn pad; een bedrijf gespecialiseerd in de ombouw van gewone fietsen tot elektrisch ondersteunde fietsen. De eigenaar was er als hobby mee begonnen, maar werd er te druk mee. Ik kende het bedrijf, ben gek van techniek en heb veel met fietsen. Ik had de nieuwe bestemming in mijn carrière gevonden.”

Supersnelle groei

In 2015 neemt Thijs Fietsunie over. Binnen een jaar heeft hij zijn eerste monteur in dienst, binnen twee jaar verhuist het bedrijf van het industrieterrein naar een ruime winkel aan de rand van het centrum van Emmen. Daar start Thijs ook met de verkoop van e-bikes. Eerst alleen met Kalkhoff en Qwic, sinds begin dit jaar ook met Cortina en Ebike das Original.

Lees verder onder de foto.

In de werkplaats van Fietsunie worden door de drie monteurs jaarlijks zo’n 600 stadsfietsen en specials zoals deze tandem voorzien van elektrische ondersteuning.

In de werkplaats van Fietsunie worden door de drie monteurs jaarlijks zo’n 600 stadsfietsen en specials zoals deze tandem voorzien van elektrische ondersteuning.

Thijs zet Fietsunie als een complete e-bike-specialist in de markt. Het Emmer bedrijf is daarbij van verschillende markten thuis en bedient meerdere doelgroepen. “We zijn naast een detaillist die nieuwe en gebruikte e-bikes verkoopt nadrukkelijk ook een groothandel. Onze belangrijkste doelgroep zijn zo’n 200 collega-tweewielerbedrijven, die bij ons – meest online – (reserve)onderdelen van Bafang kopen en ons weten te vinden als het gaat om e-bike kits. Jaarlijks verkopen we zo’n 4.000 e-bike kits, zo’n 600 daarvan monteren we in onze eigen werkplaats.”

Lees verder onder de foto.

Wat doe je als je gehecht bent aan je fiets, maar wel ondersteuning wilt? Met haar E-bike kit voorziet Fietsunie hierin.

Wat doe je als je gehecht bent aan je fiets, maar wel ondersteuning wilt? Met haar e-bike kit voorziet Fietsunie hierin.

Elke fiets is elektrisch te maken

Met de e-bike kit die Fietsunie op de markt brengt, kan in principe elke ‘gewone’ fiets elektrisch ondersteund worden gemaakt. “We leveren drie soorten kits: met middenmotor, voorwiel- en achterwielmotor. We bouwen ze op gewone stadsfietsen, trekkingbikes, maar ook heel veel op tandems, duofietsen, bakfietsen en driewielers.” De vraag dient zich gelijk aan waarom mensen deze opbouw verkiezen boven een fiets met af-fabriek ondersteuning. Thijs vertelt: “Soms is het verhaal dat klanten heel erg gehecht zijn aan hun bestaande fiets of dat ze een oude elektrische fiets hebben waar geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. Maar vaker is geld de motivatie. Wanneer wij een nieuwe driewieler, bakfiets of duofiets voorzien van elektrische aandrijving scheelt dit soms wel 1.500 euro met een nieuwe af-fabriek ondersteunde fiets.”

Lees verder onder de foto.

Fietsunie verkoopt op jaarbasis 4.000 ombouwkits. In het magazijn onder de winkel ligt een flinke voorraad, onder andere van bagagedragers met uitneembare accu.

Fietsunie verkoopt op jaarbasis 4.000 ombouwkits. In het magazijn onder de winkel ligt een flinke voorraad, onder andere van bagagedragers met uitneembare accu.

Toeristproof

Thijs heeft naast de gewone fietsen en specials nog een belangrijke doelgroep gevonden die de e-bike kit omarmt: verhuurbedrijven op onder andere de Waddeneilanden. “Zij kochten aanvankelijk veel e-bikes, maar hadden daar veel storingen en schades mee doordat toeristen er allesbehalve zachtzinnig mee omgaan. Op zoek naar een alternatief kwamen ze onze opbouwsets op het spoor. Deze zijn no-nonsense, oerdegelijk en gemaakt van bewezen techniek. Ze doen het altijd en zijn toeristproof.”

Wie Thijs Bloemendal (31)
Wat Eigenaar Fietsunie
Waar Emmen

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Waar ik heel veel energie uit haal, is dat ik klanten elke dag weer oplossingen kan bieden. Of het nu gaat om de verkoop van een passende e-bike of het elektrisch ondersteund maken van een driewieler zodat de klant met een beperking weer kan genieten van een fietstocht door zijn favoriete omgeving.”

Lees verder onder de foto.

Bij de ombouw naar een voorwielmotor krijgt de klant een nieuw wiel met motor geleverd. Met de bestaande velg worden gebruikt? Dan wordt deze speciaal gespaakt.

Bij de ombouw naar een voorwielmotor krijgt de klant een nieuw wiel met motor geleverd. Met de bestaande velg worden gebruikt? Dan wordt deze speciaal gespaakt.

Wat is je specialiteit?

“Simpel: elektrische fietsen. We verkopen e-bikes aan voornamelijk de bevolking van Emmen, maar 80 procent van onze omzet komt uit de (online) verkoop en montage van losse e-bike-systemen waarmee tandems, duo-fietsen, driewielers, bakfietsen, trekkingfietsen en gewone stadsfietsen achteraf elektrische ondersteund kunnen worden gemaakt. We leveren er jaarlijks ongeveer 4.000, waarvan er zo’n 600 door onszelf wordt opgebouwd. Daarnaast zijn we specialist in de levering van elektrische fiets onderdelen en Bafang-onderdelen aan tweewielerbedrijven.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ons team. We zijn met ons zevenen, waarvan drie man in de werkplaats. We gaan voor elkaar door het vuur en hebben ontzettend veel lol samen. En dat ziet ook de klant, waardoor steeds meer mensen ons ontdekken en klant blijven.”

Lees verder onder de foto.

In de werkplaats worden fietsen onderhouden, afleverklaar gemaakt en omgebouwd. Regelmatig is het schipperen met de ruimte.

In de werkplaats worden fietsen onderhouden, afleverklaar gemaakt en omgebouwd. Regelmatig is het schipperen met de ruimte.

Waarin zou je nog willen investeren?

“Pffff, dat is een lastige. We willen groeien en oriënteren ons daarom naar een ander, groter pand. Wellicht wordt in de toekomst de groothandel gesplitst van de winkel. Ons magazijn is op dit moment erg klein aan het worden. We leveren ook onderdelen aan fietsfabrikanten en deze zouden we vanuit een groter magazijn beter kunnen bedienen. Maar aan de andere kant moeten we ook investeren in nieuwe activiteiten, omdat de verkoop van onze e-bike kits wellicht terug zal lopen. Er worden immers bijna meer e-bikes verkocht als normale fietsen.”

Lees verder onder de foto.

Een hoekje van de winkel is ingeruimd voor het E-bike opbouwsysteem van Fietsunie. Hier worden de drie concepten compleet gepresenteerd.

Een hoekje van de winkel is ingeruimd voor het E-bike opbouwsysteem van Fietsunie. Hier worden de drie concepten compleet gepresenteerd.

Wat zou je willen veranderen in de branche?

“Als ondernemer in de tweewielerbranche moet je steeds duidelijker keuzes gaan maken. Wil je prijsvechter worden of ga je voor de hoogste kwaliteit? Blijf je gewone fietsen verkopen of ga je 100% voor e-bikes. Moet je producten blijven verkopen waar je niets mee hebt of nauwelijks omzet voor ziet? Wij kiezen nadrukkelijk voor de hoogste kwaliteit, verkopen uitsluitend e-bikes en hebben helemaal niets met bijvoorbeeld kleding.”

Fietsunie heeft een plek aan de rand van het centrum van Emmen.

Fietsunie heeft een plek aan de rand van het centrum van Emmen.

Als je geen tweewielerbedrijf had, dan…

“Had ik waarschijnlijk een supermark overgenomen en had ik dagelijks veel stress. Veel meer dan nu.”

Tip voor andere ondernemers

“Geld verdienen is belangrijk, maar nog belangrijker is dát doen wat je leuk vindt. Denk hierbij vooral om je personeel. Zelf vind ik het erg belangrijk dat iedereen met erg veel plezier naar zijn werk gaat.”


Lees ook

 

 

 

Reageer op dit artikel