artikel

Laat je inspireren: vrouwengarage De Dames van Hurkmans

Ondernemen 1362

Laat je inspireren: vrouwengarage De Dames van Hurkmans
Janita (links) en Mariëlle Hurkmans laten hun bedrijf naadloos aansluiten op de wensen van de doelgroep.

Op zoek naar inspiratie, is het goed om regelmatig eens buiten de sector te kijken. Zoals bij de Dames van Hurkmans, de meest vrouwvriendelijke autogarage van Nederland. “Wij gaan voor de klik en dan pas het blik. Bij ons hoef je je niet te schamen als je geen bal verstand van techniek hebt.” Exclusief voor Tweewieler.nl doen Janita en Mariëlle Hurkmans hun geheim uit de doeken: je doelgroep bepalen en gerichte marketing bedrijven.

Pa, we gaan in Den Bosch een garage beginnen.’ Toen Janita en zus Mariëlle Hurkmans hun in de autobranche doorgewinterde vader dit vertelden, was hij meteen enthousiast. Uitbreiden met een garage in de grote stad, dat was ook altijd zijn ideaal. ‘Maar pa, het wordt wel een garage die zich volledig richt op vrouwen.’ Het enthousiasme van vader maakte plaats voor verbijstering. Onzin, daar is geen vraag naar, vrouwen kunnen prima terecht bij een gewone garage!

Het artikel gaat verder onder de foto.

Aan elke te koop staande auto in de showroom hangt een waszak met daarop een wasvoorschrift met een knipoog.

Vrouwen voelen zich niet thuis in deze mannenwereld

De reactie van Pa Hurkmans was als die van veel mannen. Waarom een vrouwengarage? Wat is er mis met het reguliere garagebedrijf? Mariëlle vertelt: “We geven met z’n tweeën en onze ouders al ruim 18 jaar leiding aan onze autobedrijven in Heeswijk-Dinther en Veghel en een autoschadeherstelbedrijf in Nistelrode.”
“In al die jaren zagen, hoorden en merkten we telkens weer dat vrouwen zich écht niet thuis voelen in deze mannenwereld waar 95% van de autoverkopers een man is, techniek de toon zet en bij elk gesprek de cilinderinhoud, het vermogen en het koppel door de showroom rollen. Vrouwen interesseert de kleur van de auto en het interieur. Ze willen weten of de rechterstoel ook verstelbaar is, moeder of oma gemakkelijk kan instappen en willen niet de motor maar de kofferbak zien.”

Tip van de dames:
Klantevent trekt nieuwe klanten

De Dames van Hurkmans organiseren regelmatig kleinschalige evenementen; workshop band verwisselen en de cursus panne zonder manne. Janita: “klanten kunnen een zus, vriendin of buurvrouw mee kunnen nemen. Na afloop krijgt iedereen een goodybag met leuke dames-artikelen én een waardebon voor een gratis APK. Veel introducees wisselen de waardebon in en worden klant.”

Markt voor een vrouwengarage

Janita en Mariëlle waren ervan overtuigd dat er toekomst zou zijn voor een garagebedrijf dat op de vrouw is geënt. Maar toen kwam de grote uitdaging; hoe geef dat handen en voeten, welke naam moet je voeren, welke beleving moet de garage uitstralen, hoe bereik je je doelgroep?
De zussen Hurkmans stapten naar een reclamebureau gespecialiseerd in het opzetten en versterken van merken. Mariëlle: “Die gasten flipten helemaal bij het horen van ons plan. De wildste ideeën rolden gelijk over tafel. Toen we vertelden dat we al een pand hadden en een maandje later open wilden, kreeg het gesprek een onverwachte wending. Dat was veel te kort dag. Dat was wel even slikken voor ons, maar tegelijk ook het signaal dat we écht met iets bijzonders bezig waren. Dus we hebben de opening maar heel braaf doorgeschoven.”

Tip van de dames:
Praat in de taal van je doelgroep

Bij de verkoop van een auto praten De Dames van Hurkmans altijd in ‘vrouwentaal’. Mariëlle: “Mannentaal is dat een kofferbak 400 liter inhoud heeft. Vrouwentaal is dat in de kofferbak probleemloos twee boodschappenkratjes en een buggy passen.”

Marketingplan als basis

Het bureau vertaalde de wensen van Janita en Mariëlle in een concreet marketingplan. Hier stond in woord en beeld hoe de vrouwvriendelijkste garage van ons land eruit zou moeten zien: als een sfeervolle boetiek met leuke gimmicks, gezellige hoekjes en een verrassende etalage waar je als bezoeker direct in een autoboetieksfeer wordt gezogen.
In het concept stond niet het product centraal, maar de beleving. “En dan moesten we nog een naam hebben… die naadloos aansloot bij onze doelgroep, ons concept en ons als onderneemsters. Toen we het bureau vertelden dat we bij bijeenkomsten vaak werden verwelkomd met ‘Daar heb je de dames van Hurkmans’, was de naam er ook gelijk. Dat zijn jullie en zo moet het bedrijf heten, concludeerde het bureau. Geniaal natuurlijk!”

Het artikel gaat verder onder de foto.

De boetieksfeer wordt versterkt door de vitrines met typische vrouwendingetjes. Alles wat hier wordt uitgestald is ook te koop.

In beeld komen bij je doelgroep

Een mooi garageconcept voor vrouwen moet natuurlijk wel bij de doelgroep voor de bril komen. De marketeers bedachten een guerrillastrategie – zonder kosten veel aandacht genereren – om de garage voor en door vrouwen met een knal in de markt te zetten.
Op een drukke parkeerplaats bij een winkelcentrum werd onder de auto van vrouwelijke bezoekers een in skinny jeans gestoken paspop gelegd. Ernaast stond een roze gereedschapskist en een poster met daarop het logo van De Dames van Hurkmans. Wanneer de eigenaresse bij haar auto kwam leek het of er een vrouw onder haar auto lag te sleutelen. Hilarische reacties waren niet van de lucht. “Die actie zette ons in Den Bosch direct op de kaart en zorgde er ook voor dat de landelijke media ons op het spoor kwam. Vanaf dat moment zaten we in een achtbaan.”

Tip van de dames:
Showroom openstellen voor anderen

Modezaken en restauranthouders die op zoek zijn naar een leuke locatie voor een modeshow of pop-up restaurant zijn bij De Dames van Hurkmans aan het goede adres. Mariëlle: “Grote plus van deze vorm van samenwerking is dat je elkaars klanten met elkaars bedrijven kennis laat maken. Je vist dan in een compleet nieuwe vijver.”

Sfeer die vrouwen aanspreekt

Drie jaar later is de achtbaan nog niet uitgeraasd. Het bedrijf telt inmiddels vele honderden klanten en wekelijks zien Mariëlle en Janita nieuwe binnenstappen. “We hebben allerlei soorten vrouwen als klant”, vertelt Janita, “maar zien wel duidelijk dat alleenstaande – jonge en oudere – vrouwen in de meerderheid zijn. Die stappen zonder man aan hun zijde een garage binnen, voelen zich hier meer op hun gemak dan bij een regulier garagebedrijf en worden helemaal warm van de sfeer die ze hier beleven.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Dé aandachtstrekker van de garage is deze wand met auto-onderdelen. Decoratief, maar ook handig wanneer er een onderdeel kapot is en uitleg nodig is.

Mannen hoeven zich hier niet te bewijzen

Opvallend is dat ook regelmatig mannen de garage binnen stappen. Mannen, bij een garage speciaal voor vrouwen? Mariëlle: “Ruim zestig procent van onze klanten is vrouw, de rest dus man. Eerlijk gezegd verraste het ons ook dat zoveel mannen klant werden. Wanneer we ze vragen waarom, krijgen we verrassende antwoorden. Omdat ze hier niet meewarig worden aangekeken wanneer ze zeggen geen verstand van techniek of affiniteit met auto’s te hebben. Het gaat die mannen erom dat ze zich hier niet hoeven te bewijzen.”

Tip van de dames
Wachtverzachters zorgen voor plezier

Wachten is nooit leuk. Mariëlle: “Daarom hebben we verschillende wachtverzachters ontwikkeld die de tijd snel en leuk doden. Denk aan het gezellige hoekje met luxe fauteuils waar je ontspannen de nieuwste (dames)bladen kunt lezen. Wil je een ander kleurtje nagellak, dan pak je er gewoon één uit het enorme assortiment dat we hebben staan.”

 

Klant zijn, klant blijven

Een uitgekiende marketingstrategie zette het vrouwvriendelijke garageconcept van Janita en Mariëlle Hurkmans op de kaart. Het leverde een berg handel en werk op. Maar klanten moeten wel waar voor hun geld krijgen opdat ze ook klant blijven. “Daar doen we alles aan”, stelt Janita resoluut.
“Zo zijn we Vakgarage, wat zekerheid biedt over onze kwaliteit. De werkzaamheden worden uitgevoerd door vrouwen die hun vak als geen ander verstaan, maar bovenal heel gemakkelijk communiceren en de taal van de klant spreken. Essentieel! Verder werken we constant aan de beleving van ons bedrijf. De showroom wordt regelmatig aangepast, we maken van het wachten een plezierige bezigheid en presenteren voortdurend de nieuwste accessoires en gimmicks die niets met auto’s te maken hebben, maar waar vrouwen wel blij van worden.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Past mijn Maxi-Cosi wel in de auto? En kan ook de buggy mee? Bij De Dames neem je doodeenvoudig de proef op de som. En vind je Maxi-Cosi of buggy mooi? Ze zijn ook te koop.

Auto-voorraad op de klant afgestemd

En dan is er nog het aanbod occasions dat binnen en buiten staat. Mariëlle: “We selecteren ons aanbod op de vrouw. We hebben auto’s in kleuren staan waar vrouwen graag voor kiezen; liever geen zwart, amper grijs, veel wit en heel veel frisse kleuren. Daarnaast hebben we uiteenlopende typen gebruikte auto’s op voorraad staan; grote MPV’s waar je gemakkelijk en veilig je gezin in kwijt kunt, handige stadsauto’s als de Fiat Panda, Ford Ka en de Kia Picanto en ook altijd een paar Mini’s en Fiat 500’s.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Op de balie van de receptie staan potten met daarin lippenstiftjes, oogpotloden en crèmepjes. Leuk om te hebben, gratis mee te nemen, als bedankje van De Dames.

Janita en Mariëlle hebben met hun vrouwengarage een duidelijke koers voor ogen. Ze willen groeien, maar hun unieke karakter moet kost wat kost behouden blijven. “Ontwikkelingen en trends volgen we op de voet en voeren we gelijk door in ons concept, onze uitstraling en de events die we organiseren.”

Meer inspiratie opdoen? Lees dan ook deze artikelen:

 

Reageer op dit artikel