artikel

Dynamo-bedrijven: omzet tot en met juni +12,2%

Ondernemen 2364

Tweewielerbedrijven aangesloten bij Dynamo Retail Group kijken terug op een erg goed eerste halfjaar. Vergeleken met een jaar eerder steeg de omzet van de monitorgroep met liefst 12,2%. De omzetgroei komt bijna volledig voor rekening van de e-bike.

Dynamo-bedrijven: omzet tot en met juni +12,2%

Terugkijkend op het eerste halfjaar van 2019 zien we dat bij de monitorgroep van 321 Dynamo-bedrijven de omzetgroep fietsverkoop met liefst 17,4% steeg vergeleken met een jaar eerder. De omzet uit elektrische stadsfietsen steeg met ruim 35%, die uit elektrische hybridefietsen met ruim 10%. Kleine plussen tekenden verder het segment racefietsen en elektrische mountainbikes op. De omzetgroei werd afgezwakt door mindere verkopen van (niet-ondersteunde) stadsfietsen, hybride (cross)fietsen, mountainbikes, jeugd- en kinderfietsen.

Kledingverkoop blijft achter, minder betalende klanten

Met uitzondering van de kleding (-5,4%) droegen ook de andere omzetgroepen bij aan de omzetgroei. Opvallend is dat het aantal betalende klanten in het eerste halfjaar met 3% afnam. De gemiddelde besteding per klant steeg echter wel; met 15,6%. Dit is direct te relateren aan de flinke stijging van de e-bikeverkopen.

Maandcijfers mei en juni

Opvallend: in mei bleef de kledingverkoop maar liefst 14,3% achter

Met een omzetgroei van 11,6% (vergeleken met mei 2018) loopt de maand mei redelijk in de pas met het eerste halfjaar. In deze vakantiegeldmaand steeg de gemiddelde besteding per klant met 26,1%. Het aantal betalende klanten daalde echter met 11,6%. Opvallend is verder dat in mei de kledingverkoop maar liefst 14,3% achterbleef vergeleken met mei 2018.
De warme juni-maand bleef qua omzet flink achter op mei en het gemiddelde over het eerste halfjaar. De omzetgroei was met 1,7% nog wel iets hoger dan in 2018. Deze kwam volledig voor rekening van de fietsverkoop; alle andere omzetgroepen scoorden in de min. Ook in juni daalde het aantal betalende klanten (met 8,7%) maar besteedden ze wel aanzienlijk meer dan in 2018: 11,4%.

 

 

Reageer op dit artikel