artikel

Tweewieler Academy: jaarlijkse instroom van leerlingen moet hoger

Ondernemen 573

Tweewieler Academy: jaarlijkse instroom van leerlingen moet hoger
Robbert-Jan van de Berg: “Op Bike MOTION sprak ik wel drie vrachtwagenchauffeurs die oren hadden naar een baan als fietsenmaker. Maar als zij vandaag stoppen met hun werk en de opleiding gaan volgen, hebben ze geen recht op een uitkering.”

Het tweewielervak is veel aantrekkelijker geworden in vergelijking met ‘vroeger’ volgens Tweewieler Academy-manager Van den Berg: “De winkels zijn mooier waardoor het imago van een technicus is verbeterd. Bovendien zorgt het elektrificeren ervoor dat het beeld van bandje-plakken verdwijnt. Het werk wordt interessanter voor meer mensen.” Tweewieler organiseert op 1 juli a.s. een webinar ‘Talent boeien en binden. Zo doe je dat’.

Gratis Webinar 'Talent boeien en binden. Zo doe je dat'

Gratis Webinar 'Talent boeien en binden. Zo doe je dat'

Naast het feit dat het vak aantrekkelijker is geworden speelt volgens Robbert-Jan van den Berg ook mee dat marktpartijen in de branche groter worden: “Hierdoor ontstaat een professionaliseringsslag.”
De kernactiviteit van de Tweewieler Academy is het verzorgen van trainingen. In maart van dit jaar was Tweewieler Academy met een stand aanwezig op de Bike MOTION. Op de vraag ‘waarom?’ zegt Manager Robbert-Jan van den Berg: “Je moet actief naar buiten treden, zichtbaar zijn. Op zo’n beurs lopen veel mensen die interesse hebben in fietsen en techniek. Natuurlijk organiseren ROC’s ook open dagen, maar je moet meer doen is onze optiek.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

werkplaats Jansen 2 wielers

Het vak is door de komst van de e-bike steeds complexer geworden en de werkplaatsen zien er professioneel uit.

Meer samenwerking met andere branchepartijen

Van den Berg zou graag zien dat het werven en opleiden van mogelijke werknemers sneller zou gaan. “Ik werk op zo’n Bike MOTION echt aan de voorkant. Het is goed om op zo’n plek mensen enthousiast te maken voor het vak, maar ik zou hier graag samen met andere branchepartijen zoals BOVAG of OOMT invulling aan willen geven. Nu stonden we toch enigszins alleen op de beurs leerlingen te werven.”
Gevraagd naar hun visie en beleid zegt woordvoerder Tom Huyskens van de BOVAG dat de brancheorganisatie zich wel tegen deze materie aan bemoeit, maar stelt “het zijn juist de organen OOMT en Innovam c.q. de Tweewieler Academy die wij hiervoor in het leven hebben geroepen. Zij moeten er beleid op maken en daar uitvoering aan geven voor wat betreft opleidingen en arbeidsmarkt.”

Een jaarlijkse instroom van 175 leerlingen is helaas onvoldoende

Carrière-switchers en uitkeringsgerechtigden

Tegelijkertijd stelt Van den Berg zichzelf de vraag of je daarmee jongeren van 16 jaar binnenhaalt. “Maar het momentum is er nu, de markt is goed. Landelijk zitten er circa 350 leerlingen op de mbo-opleiding niveau-2 Fietstechnicus, een opleiding van twee jaar. Circa 80 leerlingen zijn verbonden aan een onze Bedrijfsschool. Dit zijn over het algemeen oudere leerlingen, zij-instromers. Een jaarlijkse reguliere instroom van 175 leerlingen is voor onze branche helaas echter niet voldoende…”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Naast sleutelen zijn ook steeds vaker andere vaardigheden belangrijk. De verkoop bijvoorbeeld. Medewerkers moeten anno 2019 all-round inzetbaar zijn.

Carrière-switchers

Om meer mensen een opleiding te laten volgen in de tweewielerbranche vormen carrière-switchers een interessante groep. Tweewieler Academy-manager Van den Berg sprak op Bike MOTION in één uur met drie vrachtwagenchauffeurs die wel oren hadden naar een baan als fietsenmaker. “Maar als zij vandaag stoppen met hun werk en de opleiding gaan volgen dan hebben ze geen recht op een uitkering.” Hij spreekt van een bijzondere situatie. “Je moet eerst je baan verliezen om financiële ondersteuning te krijgen om de carrière-switch te kunnen bekostigen. Het zou mooi zijn als er branche-overstijgende afspraken gemaakt kunnen worden. Echter, geen branche wil uitstroom bevorderen, dus dit blijft lastig.”

Samenwerking met UWV

Nadrukkelijk wordt door de Tweewieler Academy samenwerking met het UWV opgezocht. “Samen leiden we mensen in vier maanden op door ze kennis, structuur en vaardigheden aan te leren. Dat gebeurt in een meer afgeschermde omgeving, waardoor er minder druk van buitenaf is. Sommige mensen stromen na deze periode door naar tweewielerwinkels. Dat is heel mooi om te zien.”

Maintec Bikeflex

Ook bij Maintec Bikeflex werken ze samen met het UWV. “Wij bieden een korte, praktijkgerichte opleiding die mensen in een periode van acht weken de basisvaardigheden bijbrengt van een fiets- en e-bike technicus”, zegt Johan Rensing. Bikeflex leidt jaarlijks in acht weken tijd 100 monteurs op. “Omdat we samenwerken met het UWV, hebben cursisten veelal een baangarantie.” Rensing ziet dat cursisten positiever naar het vak kijken: “Ook bedrijven waar wij zaken mee doen zoals Fietsenwinkel.nl, SWAP en VanMoof dragen hieraan bij.”

Samenwerken in Middelburg

Patrick Brakman van Neptunus Tweewielers in Cadzand kreeg voorheen veel leerlingen van een ROC-opleiding in Bergen op Zoom. “Maar toen deze stopte, moesten Zeeuwse leerlingen naar Nieuwegein of Den Bosch. Die afstand was wel erg groot. Daarop ontstond het plan om te kijken of we gezamenlijk mogelijkheden konden oppakken, we mensen dichter in de buurt konden opleiden. De vraag die wij als ondernemer gesteld kregen was wat wij daarvoor konden doen. Wij moesten een minimaal aantal personeelsleden leveren dat een diploma wilde halen.”

Cycle Hub

Het lukte de ondernemers om het aantal te halen en de opleiding in Middelburg ging van start. “De instroom kwam van twee kanten”, vertelt Brakman. “Vanuit onze winkels en vanuit het UWV.” Voor die tweede instroom is Herbert Dettingmeijer medeverantwoordelijk. Vanuit het bedrijf Cycle Hub leidt hij mensen op voor het vak van technicus, waarna ze ergens ondergebracht kunnen worden. “Cycle Hub is een onderdeel van de Tweewieler Academy, zij geven de trainingen op onze locatie”, legt Dettingmeijer uit. “We werken daarbij intensief samen met het UWV. Voor de mensen die uit de WIA of Wajong komen betaalt het UWV de opleiding. Ze krijgen dan een branche-erkend certificaat.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Cycle Hub Middelburg

De Cycle Hub-vestiging in Middelburg. Er zijn plannen voor in totaal twaalf Cycle Hubs in Nederland.

De opleiding bij Cycle Hub is een kortdurend traject van zes maanden, waarna het de bedoeling is dat cursisten niveau-2 gaan doen. Dettingmeijer: “Van de vorige groep zijn er tien aan het werk, waarvan zeven actief zijn in de fietsenbranche. Dat is een hoog succesratio. Het heeft ook te maken met onze selectiecriteria, we zijn redelijk kritisch in het aannametraject. We leiden op voor zowel de werkplaats als voor de winkel en geven de cursisten goede sociale begeleiding.” Brakman is zeer te spreken over Cycle Hub: “De mensen die van de opleiding komen hebben een goede vooropleiding gehad, kunnen al goed sleutelen.”

Naar twaalf Cycle Hubs

De mensen die van Cycle Hub komen kunnen al goed sleutelen

“We hebben nu plannen voor twaalf Cycle Hubs in Nederland”, zegt Robbert-Jan van den Berg van de Tweewieler Academy. “Zeeland is een prachtig voorbeeld en geeft het geloof dat je het samen met het regionale bedrijfsleven kunt doen.” Tweewieler Academy zet in op een soort franchiseconcept, waarmee ze de kwaliteit kunnen borgen en helpen. “Het wordt een cafetariamodel, waarbij per locatie ingespeeld wordt op de behoefte. Op sommige locaties zal er veel met huurfietsen worden gewerkt, op andere locaties ligt de nadruk op assemblage. Maar we willen altijd ook een beperkte winkelfunctie om commerciële vaardigheden te oefenen.”

Activiteiten blijven kleinschalig

Van den Berg benadrukt dat de activiteiten kleinschalig blijven en ondersteunend zijn aan het lokale bedrijfsleven. “Wij hebben het dan over zeer beperkte aantallen huur- en leenfietsen, geen verkoop van nieuwe fietsen. Hiermee zouden wij immers een concurrent kunnen worden van de lokale fietsondernemer. Je moet het zien als een verlengstuk van de branche. Wellicht Powered-by fabrikanten of brancheorganisaties.”

 

Talent boeien en binden. Zo doe je dat!

Meld je aan voor het webinar

Datum: 1 juli 2019 om 20.00 uur
Partner: OOMT

Tweewieler Webinar OOMT

De krapte op de arbeidsmarkt is steeds beter voelbaar. Bij menig ondernemer in de branche begint het zelfs al flink te knellen. En de verwachting is dat de personele problemen de komende jaren alleen maar groter worden. Grote vraag is hoe je hier als toekomstgerichte ondernemer adequaat op inspeelt. Dat vertellen we je tijdens het webinar dat Tweewieler samen met Auto & Motor Techniek en OOMT organiseert!

De crux is simpel. Allereerst goede mensen aan je binden zodat ze de verleiding weerstaan om elders aan de slag te gaan. En daarnaast met je bedrijf talent boeien zodat ze voor jouw team kiezen. Daarvoor geven de meer dan ervaren OOMT-programmamanager Lisette Douw en professionals uit de branche zoals John Vermeulen van John Vermeulen Tweewielers praktische tips en antwoord op al je personeelsvragen.

Meld je hier aan!

 

 

Reageer op dit artikel