artikel

Gunfactor legt kleinere grossiers geen windeieren

Ondernemen 2905

Gunfactor legt kleinere grossiers geen windeieren

Naast de grote, bekende grossiers telt ons land een heel stel kleine en middelgrote groothandelsbedrijven. Zoals Netfiets uit Winschoten, dat dit jaar haar tienjarig bestaan viert. “Onze kracht is dat we kind aan huis zijn bij onze klanten en deze op hun wenken bedienen”, vertelt Jasper van der Wal. “En daarmee verdienen we een prima boterham.”

“De gunfactor en onze nuchterheid zijn heel belangrijk”, stelt mede-eigenaar Jasper van der Wal over Netfiets dat in november van dit jaar haar tienjarig jubileum viert. De groothandel uit Winschoten bedient honderdvijftig tot tweehonderd vakhandelaren in de noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Daarnaast gaat Netfiets de grens over, naar Duitsland. Omdat mede-oprichter en -eigenaar Rieks Kuiper hier een goed netwerk heeft. “Zwolle is momenteel ons zuidelijkste station”, aldus Van der Wal.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Het team van Netfiets bestaat uit (vlnr) Jasper van der Wal, Alie Grabka, Rieks Kuiper en Mark Blondeau. Samen bedienen ze honderdvijftig tot tweehonderd vakhandelaren.

Samenvoeging Netfiets en Epi Kuiper

Terug naar bijna tien jaar geleden; november 2009. Mark Blondeau richt samen met zijn stiefvader Rieks Kuiper tweewielergrossier Netfiets op. Kuiper was tot dan toe eigenaar van Epi Kuiper BV in Winschoten, een groothandel die bijna honderd jaar heeft bestaan. Samen besloten ze opnieuw te beginnen. Met de kennis en ervaring van Kuiper werd op basis van het oude klanten- en leveranciersbestand het bedrijf uitgebouwd tot de goed draaiende groothandel die het vandaag de dag is.

Wagelaar; elke klant evenveel aandacht

Wagelaar Rijwielgroothandel in Enschede is een relatief kleine grossier, maar bestaat al wel bijna honderd jaar. Dat heeft het bedrijf naar eigen zeggen te danken aan de hoge mate van service en de persoonlijke benadering van klanten. Eigenaar Remco Lutje Wagelaar, de vierde generatie die op het bedrijf zit: “Alle relaties zijn voor ons even belangrijk. Kleinere klanten krijgen net zoveel aandacht als de grotere. Doordat wij met een hecht team van twaalf man werken en onze klanten via de vaste contactpersonen te woord staan, zijn wij toegewijd aan iedere specifieke klant.”
De circa vierhonderd klanten zitten met name in het oosten van Nederland en in Duitsland. “Maar ook in het westen van Nederland en België verkopen wij. Juist die spreiding van het afzetgebied maakt dat wij de gestage groei van de onderneming kunnen voortzetten.”

 

Goede relatie essentieel: elke 2 weken op klantbezoek

Goede verstandhouding met tweewielerzaken is sleutel tot succes

De sleutel tot succes van Netfiets is volgens Van der Wal de goede verstandhouding met de tweewielerzaken. De klanten worden bijna allemaal tweewekelijks bezocht. Zij rekenen vaak op het regelmatige bezoek, zonder dat er van tevoren een afspraak wordt gemaakt. Van der Wal: “Mark is bij de meeste zaken kind aan huis. Hij deelt de tweewekelijkse aanbiedingen en loopt samen met de klant de werkplaats en de winkel door om waar nodig onderdelen en accessoires aan te vullen.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Mark Blondeau verzamelt een bandenorder in het 450 vierkante meter grote magazijn.

Duidelijke interne taakverdeling biedt continuïteit

Naast Blondeau legt ook Kuiper nog steeds een deel van de verkoopbezoeken af. Van der Wal, die niet zo lang geleden tot het bedrijf toetrad, houdt zich bezig met de inkoop. Samen met parttimer Alie Grabka regelt hij het reilen en zeilen in het magazijn. “En tenslotte hebben we nog iemand die één dag per week op commissiebasis werkt. De continuïteit qua bezetting is erop vooruitgegaan.”

Wagelaar; wielenservice bindt fietsenmaker aan ons

Lutje Wagelaar legt uit dat de schaalvergroting nimmer ten koste zal gaan van het persoonlijke aspect dat zit ingebakken in de Twentse roots van de onderneming. Die aandacht spreekt bijvoorbeeld uit de extra wielenservice, waarbij Wagelaar het spaken van wielen uit handen neemt van de fietsenmaker. “Hiermee gaan wij een stapje verder dan gebruikelijk in de branche. Onze klantgerichte aanpak blijkt ook wel uit het feit dat we naast de gebruikelijke 24-uurs pakketdienst een eigen bezorgservice hebben.”
Hoe de toekomst er voor Wagelaar uitziet? “Ons digitale verkoopsysteem zit goed in elkaar, maar we denken inmiddels wel na over een webversie. Daarnaast onderzoeken we hoe en waar we onze klanten nog meer kunnen ondersteunen en faciliteren in hun processen. Verder houden we ons bezig met de expansie naar nieuwe markten, zoals het westen van Nederland, Duitsland en België, en vernieuwingen in ons assortiment. Het zou mooi zijn als in de verre toekomst de vijfde generatie enthousiast genoeg is om in het familiebedrijf te stappen.”

 

Nieuwe webshop; eerst uitvoerig testen, dan pas live

Met de webshop zijn we aantrekkelijker voor klanten die minder persoonlijk contact willen

Netfiets heeft afgelopen jaar werk gemaakt van een nieuwe webshop, met daaraan gekoppeld een ander boekhoudsysteem. Het doel is om daarmee aantrekkelijker te worden voor webshopklanten waarvoor het persoonlijke contact minder relevant is. “We hebben de nieuwe shop vóór de lancering uitvoerig getest met vier van onze beste klanten”, zegt Van der Wal. “Het bestellen gaat gemakkelijk en het voordeel voor ons is dat we veel minder handmatig werk moeten uitvoeren. Een order die wordt ingeschoten, staat meteen in het systeem. Wij draaien hem uit, maken de bestelling klaar en kunnen al snel, automatisch, de factuur verzenden.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Rieks Kuiper pakt een order in. “Nagenoeg alle orders worden snel en voor 100% geleverd.”

Dankzij webshop ook elders in het land in beeld

Van der Wal stelt dat Netfiets door deze automatisering in feite ook interessanter wordt voor tweewielerzaken in andere delen van het land. “Het maakt immers niet uit of de bestelling in het noorden van het land afgeleverd moet worden of bij een zaak in het zuiden. De kosten van het pakketje blijven gelijk.”
Van der Wal vertelt dat Netfiets bezig is om opgenomen te worden in het systeem van CycleSoftware. “Prijzen vergelijken kan al, maar dat is niet voldoende. We willen er nu ook voor zorgen dat de ondernemer via CycleSoftware meteen zijn bestelling bij ons kan doen. Op die manier willen we het de klant zo gemakkelijk mogelijk maken om bij ons te bestellen.”

Netfiets-klant: Peter Achterstraat: service gaat ver

Netfiets claimt dat ze er alles aan doen om klanten perfect te bedienen. Peter Achterstraat van Scheerhoorn Fietsen in Coevorden beaamt dat. “Als we een vraag naar een specifiek product hebben, dan wordt alles in het werk gesteld om het te kunnen leveren. Netfiets biedt daarmee een leuke toevoeging op hetgeen we langs andere wegen geleverd krijgen. Ze verrassen ons vaak met leuke nicheproducten. Ook de service om te kunnen leveren gaat ver; als een onderdeel niet op voorraad is – wat overigens niet veel voorkomt – komt men gelijk met een alternatief dat wel snel geleverd kan worden.”
De belangrijkste reden dat Achterstraat zakendoet met Netfiets is echter de persoonlijke benadering. “Ik vind het gewoon fijn om af en toe een vertegenwoordiger op bezoek te hebben en een vertrouwde kop te zien. Mark loopt hier elke twee weken langs de schappen en na een half uur komt hij met een voorstel voor wat we nodig hebben. Ik ben liever bezig met klanten dan dat ik een paar keer per dag achter de computer kruip.”

 

Helder principe: vandaag bestellen, vandaag verzenden

Qua levertijd hanteert Netfiets een helder principe: orders die vóór 14.30 uur worden gedaan, gaan nog dezelfde dag de deur uit. Het bedrijf probeert echter om orders die na het verstrijken van de deadline binnen komen ook nog te verwerken; om zo veel mogelijk klanten goed en snel te helpen. Daarbij is het bedrijf echter wel afhankelijk van het tijdstip waarop de postdienst langskomt.

Het artikel gaat verder onder de foto.

Vóór 14.30 uur bestellen is gegarandeerd dezelfde dag verzenden.

We willen geen nee verkopen; dat vraagt een slimme inkoop

Voor Netfiets is betrouwbaarheid in de levering een speerpunt. Dus heeft de onderneming vrijwel alle producten op voorraad in het 450 vierkante meter grote magazijn. Jasper van der Wal: “We willen zeker geen nee verkopen en zien dat nagenoeg alle orders snel en voor 100% worden geleverd. Dat vraagt ook om een slimme, scherpe inkoop. Mark en Rieks komen in veel winkels en werkplaatsen en zien waar daadwerkelijk behoefte aan is. We leggen dus niet alles zonder nadenken op voorraad. We blijven nuchter, houden de kosten laag en hoeven niet de wereld te veroveren. Maar we willen wel goed onze trouwe klanten kunnen bedienen met hetgeen ze écht nodig hebben. Als onze klanten toch eens iets speciaals willen hebben – bijvoorbeeld een afwijkend crankstel voor een kinderfiets – doen we er alles aan om dat via onze leveranciers geregeld te krijgen.”

 

 

Reageer op dit artikel