artikel

Alle seinen op groen voor de fiets

Ondernemen 352

Alle seinen op groen voor de fiets
Carlo van de Weijer gelooft in de fiets. Foto Andreas Gebert

Om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen zal het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer anders ingericht moeten worden. Dat blijkt uit het Deltaplan van de Mobiliteitsalliantie. Carlo van de Weijer, die zich bezighoudt met Future Urban Mobility aan de TU in Eindhoven, denkt dat er vooral meer geïnvesteerd moeten worden in de fiets.

Carlo van de Weijer was een van de sprekers op het World Cycling Forum in Rotterdam voor vertegenwoordigers van de fietsindustrie uit de hele wereld. Centraal thema van het forum was duurzaamheid en de rol van de fietsindustrie in de strijd tegen klimaatverandering. Carlo van de Weijer gaf aan dat hij zich er over verbaast dat er in filmpjes over het vervoer in de toekomst de fiets eigenlijk niet te zien is: “Je ziet steeds zelfrijdende auto’s of een soort drones die auto’s oppikken en mensen ergens naar toe vliegen of op de trein zetten. Ik geloof niet in zelfrijdende auto’s, daarvoor gebeuren er te veel onverwachte dingen op de weg. Het blijkt dat de ‘autopilot’ gewoon een slechte chauffeur is.”

Deelprojecten als MaaS

Ik geloof niet dat delen gemeengoed gaat worden

Ook gelooft hij niet zo in deelprojecten, zoals Mobility As A Service (MaaS). “Ik denk dat het lastig zal worden om alle voertuigen direct voorhanden te hebben. Mensen betalen daarvoor een behoorlijk bedrag per maand en verwachten dan ook dat de elektrische auto, scooter of fiets direct beschikbaar is. Bovendien denk ik dat mensen toch een auto of e-bike willen bezitten. Ik geloof niet dat delen gemeengoed gaat worden.”

Fiets wint het van auto en bus

In zijn presentatie toont hij aan dat openbaar vervoer verreweg het duurst is en de fiets het goedkoopst is: “De fiets wint het van andere vervoersmiddelen. Openbaar vervoer kost de overheid heel veel per kilometer. Bij meer gebruik van de fiets bespaar je op de infrastructuur en je hebt te maken met positieve neveneffecten als een betere gezondheid. Dit levert een besparing op in gezondheidskosten.” Zijn eindconclusie is dat er minder in high speed treinen geïnvesteerd zou moeten worden en meer in de fiets en een leefbare stadsomgeving en schoon transport: “Laten we auto’s uit de steden halen, dan moeten mensen wel fietsen.”

Het artikel loopt verder na de foto.

World Cycling Forum

Foto Andreas Gebert

Fietsen spelen rol in strijd tegen klimaatverandering

Wat het World Cycling Forum 2019, dat georganiseerd werd door WFSGI en het internationale vakblad Bike Europe, duidelijk maakte, is dat fietsen en e-bikes een leidende rol kunnen spelen in de strijd tegen klimaatverandering. In het bijzonder omdat fietsen een win/win/win is, zoals een hoge ambtenaar van de Wereldgezondheidsorganisatie opmerkt in haar presentatie. Een andere deskundige concludeerde dat fietsen momenteel de snelstgroeiende mobiliteitsmodaliteit in Europa is. Vooral ook omdat steeds meer steden in de wereld auto’s gaan weren.

Actie vanuit fietsindustrie

Op het forum bleek verder dat in de strijd tegen klimaatverandering en duurzame ontwikkeling de fietsindustrie nu in actie zal moeten komen. Verschillende sprekers pleitten ervoor dat de fietsindustrie meer moet doen dan producten aan consumenten verkopen. Fietsfabrikanten zouden zich meer in moeten spannen om het bewustzijn te vergroten om mensen uit hun auto te halen en een ​​actievere levensstijl aan te nemen door meer de fiets te gebruiken.

Meer veiligheid rond fietsen

Meer prioriteit voor veiligheid rond fietsen

Verschillende deelnemers benadrukten ook dat er prioriteit gegeven moet worden aan veiligheid rond fietsen. “Dat is de grootste zorg van consumenten en dat gaat verder dan het feit dat er meer fietspaden nodig zijn in steden. Het gaat over de veiligheid van kinderen om naar scholen te fietsen.”

Veiligheid op fietsen

Een ander veiligheidsaspect betreft fietsen en e-bikes zelf. Bijvoorbeeld door functies als ABS aan elektrische fietsen toe te voegen. Of zoals waar de Gazelle van Pon Bike Group aan werkt in samenwerking met de Technische Universiteit Delft. Het Cycling Lab van de universiteit is bezig met de ontwikkeling van de ‘steer-assist’-functie. Deze stuurondersteuning die de fiets stabiel houdt, wordt ontwikkeld met het oog op een toenemend aantal ongevallen in Nederland met met name voorwiel-aangedreven e-bikes.

De fietsindustrie duurzaam maken

Fietssector zou geen carbon producten meer moeten produceren

Het World Cycling Forum ging ook over het verduurzamen van de fietssector, over het verduurzamen van producten en het verduurzamen van productieprocessen. Een opvallende conclusie was dat de fietssector geen carbon producten zou moeten produceren omdat ze niet recyclebaar zijn. Tenzij de carbon onderdelen op een zodanige manier zijn ontworpen dat ze opnieuw kunnen worden gebruikt.

Kijk rond in je fabriek en bij een ander

Steve Evans, professor aan de Universiteit van Cambridge, maakte het publiek duidelijk dat de industrie duurzaamheid steeds belangrijker zal worden. Hij gaf twee tips.  De eerste is “Kijk eens rond in je fabrieken; praat met uw productie-ingenieurs, want zij weten hoe ze afval moeten behandelen en wat kan worden hergebruikt. En bekijk hoe je energie, water en materialen kunt besparen.” Zijn tweede aanbeveling: “Ga op bezoek bij elkaar en bekijk de productie bij andere fabrikanten. Deel kennis en leer van elkaar.”


Lees meer over dit onderwerp

 

 

 

Reageer op dit artikel