artikel

Trots op mijn bedrijf: Pieter de Geus in Oud-Beijerland

Ondernemen 2048

In de rubriek Trots op mijn bedrijf spraken we dit keer met Pieter de Geus van De Geus Tweewielers in Oud-Beijerland. Hij adviseert ondernemers te investeren in merken die echt met je samen willen werken: “Alleen door samenwerking behaal je succes. En wees onderscheidend. Zet een stapje extra voor de klant.”

Trots op mijn bedrijf: Pieter de Geus in Oud-Beijerland
Foto Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Wat vind je het leukst aan je werk?

Dat het werk voor mij twee kanten heeft. Enerzijds sta ik in de winkel de juiste fiets aan de juiste klant te koppelen. Anderzijds ben ik ook een enthousiast sleutelaar die ervan houdt maatwerk te leveren. Zo heb ik eens een keer een fiets gemaakt speciaal voor een meisje met evenwichtsproblemen. Dat soort dingen geeft me een goed gevoel. 

Sinds wanneer bestaat je bedrijf?

Mijn opa is in 1955 begonnen als smid/fietsenmaker. Ik ben de derde generatie, we bestaan nu 64 jaar. We hebben altijd op onze huidige locatie in Oud-Beijerland  gezeten. Daar komen klanten niet alleen vanuit de regio Hoeksche Waard, maar ook van verder weg weet men ons steeds vaker te vinden. 

Wie Pieter de Geus (37)
Wat Eigenaar De Geus Tweewielers
Waar Oud-Beijerland

Wat is je specialiteit?

We verkopen allerlei soorten fietsen, maar we zijn toch vooral in de wat verder afgelegen gebieden bekend vanwege onze e-mountainbikes en ebikes in het sportievere segment. Dat is echt een groeimarkt aan het worden die veel mensen naar onze zaak trekt. Maar afgezien daarvan zijn  we ook wat betreft andere e-bikes een specialist te noemen.”

Lees verder onder de foto.

 

Hoeveel medewerkers heb je?

In totaal hebben we 6 medewerkers, inclusief mijzelf. Dat aantal is verdeeld over de werkplaats en de verkoop. Op zaterdag proberen we de werkplaats op tijd opgeruimd en schoon te hebben zodat iedereen kan bijspringen in de verkoop. Het is voor mijn personeel dus belangrijk om van alle markten thuis te zijn. Ze moeten kunnen sleutelen maar ook verkopen. 

Waar ben je het meest trots op?

Dankzij onze expertise op het gebied van e-bikes zijn we een bedrijf dat altijd vooraan staat om de laatste technische snufjes te gebruiken. We zijn modern en bij de tijd. Maar aan de andere kant willen we ook altijd ‘de fietsenmaker om de hoek’ zijn waar iedereen even binnen stapt voor een praatje of een kop koffie. En ik ben ook trots op ons team medewerkers vakspecialisten die zien wat er in ons bedrijf moet gebeuren en aandacht hebben voor de klant.

Lees verder onder de foto.

Pieter de Geus-Roel Dijkstra

Waarin zou je willen investeren?

In meer ruimte. In ons dijkpand is dat door de vorm van het gebouw niet goed mogelijk met al die hoekjes en zo. Maar wie weet kunnen we ooit nog eens uitbreiden.

Wat zou je willen veranderen in de tweewielerbranche?

“Met sommige grote merken is het lastig samenwerken. Dat zou ik graag anders zien. Een meer open houding, gericht op samenwerking. Want alleen samen kun je succes behalen. Daar zijn zowel de dealers als de fabrikanten mee gebaat. Die gedachte mag wat mij betreft bij meer grote merken op de voorgrond staan.

Lees verder onder de foto.

Pieter de Geus

 

Waar lig je ’s nachts van wakker?

Ik lig niet wakker. Hoe drukker het is, hoe beter ik slaap.

Hoe ziet je bedrijf er over vijf jaar uit?

We willen graag samenwerken met merken die ook echt bewust met ons willen samenwerken. Fabrikanten die op kwaliteit en service willen inzetten om zo de klanten optimaal te helpen. Dat is de weg die we al jaren bewandelen en die we ook willen voortzetten. Met de juiste partners. Tegelijk willen we dus ook die ‘fietsenmaker om de hoek’ blijven.

Lees verder onder de foto.

Pieter de Geus

Als je geen tweewielerbedrijf had dan…

Ik roep wel eens als het druk is: ‘was ik maar boswachter geweest’. Maar eigenlijk is dat een grapje want ik zou me niks anders kunnen voorstellen dan wat ik nu doe.

Tips voor andere ondernemers?

Investeer in merken die echt met jou samen willen werken. En wees onderscheidend. Zet een stapje extra voor de klant. Dat kan in van alles zitten. Een telefoontje naar de klant over hoe zijn fiets bevalt, of je nog iets kunt doen, dat soort zaken. Iets positiefs wat men niet meteen verwacht.”

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel